Jak przygotować międzynarodową kampanię marketingową z influencerami?

Influencer marketing cieszy się coraz większą popularnością. To nie tylko opinia, świadczą o tym również liczby. Jak informuje portal Bloglovin’, już w 2017 roku blisko 63% marketerów zwiększyło swoje budżety na współpracę z influencerami. Decyduje o tym m.in. ogromne znaczenie opiniotwórcze różnych twórców internetowych i to niezależnie od kanału, przez jaki komunikuje się ze swoimi fanami. Istnieje sporo dobrych przykładów pokazujących, jak przygotować międzynarodową kampanię marketingową z influencerami.

Tłumaczenia na potrzeby Social Media

Co to jest influencer marketing?

Zacznijmy jednak od tego, czym w zasadzie jest ten influencer marketing. Jest to jedna ze strategii marketingowych, która powstała w wyniku dynamicznego rozwoju sieci społecznościowych. Polegająca na wykorzystaniu influencerów (czyli twórców internetowych zrzeszających fanów) w promocji produktu, oferty lub marki.

Co może Ci dać współpraca z influencerami?

Dobrze przygotowana kampania z influencerami może przynieść bardzo wiele korzyści. Przede wszystkim dlatego, że dany twórca gromadzi wokół siebie ściśle określoną rzeszę fanów, którzy są zainteresowani konkretną tematyką. Zatem firma, która decyduje się wejść z nim we współpracę, nie musi się w zasadzie zajmować już wybieraniem grupy docelowej. W tym zakresie jedyną kwestią pozostaje więc wybór odpowiedniego influencera, który zgromadził społeczność o odpowiednich zainteresowaniach.

Kwestia docierania z przekazem do określonego segmentu klientów to jednak nie wszystko. Firma, która decyduje się na współpracę z influencerem, zyska dodatkowo:

  1. Większą świadomość swojej marki na rynku, ponieważ dotrze z przekazem do szerszej grupy zainteresowanych odbiorców.
  2. Zaufanie do marki będzie wyższe. Jeżeli influencer zareklamuje jakiś produkt lub usługę, jego fani obdarzą je zaufaniem.
  3. Możliwość powiązania z innymi strategiami marketingowymi, a zwłaszcza contentowymi. Współpraca z influencerem wiąże się z publikacją wartościowych treści, które później możesz wielokrotnie wykorzystać również w innych kanałach i kampaniach.
  4. Pozyskanie leadów, czyli listy kontaktów do osób potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą.
  5. Większa sprzedaż promowanej oferty.

Efekty influencer marketingu, które możesz zmierzyć

Świadomość, zaufanie oraz możliwość powiązania z innymi strategiami marketingowymi to jedynie ogólne korzyści, jakie możesz zyskać współpracując z influencerami. Każde działanie promocyjne powinno być mierzalne, a żeby tak się stało – musisz ustalić konkretne cele, które możesz później zmierzyć. W ten sposób otrzymasz precyzyjne informacje o efektywności kampanii. Mierzalne efekty mogą być następujące:

  1. Zasięg lub wyświetlenia komunikatu to najlepszy wskaźnik dający informację o tym, w jaki sposób kampania wpłynęła na świadomość marki. W praktyce oznacza to, ile osób zobaczyło film, post lub artykuł. Dane takie znajdziesz w panelu statystycznym każdego portalu społecznościowego lub w Google Analytics, jeżeli współpracujesz z blogerem.
  2. Klikalność jest równie ważna, ponieważ świadczy o zaangażowaniu użytkowników. Jeżeli odbiorca komunikatu jest nim zainteresowany, to kliknie w jakiś link. Duża klikalność ma realny wpływ zarówno na świadomość marki, jak i wzrost zaufania.
  3. Zaangażowanie możesz mierzyć również poprzez liczbę reakcji na post, film czy artykuł. Dla przykładu: na Facebooku będą to kliknięcia “lubię to”, udostępnienia oraz komentarze. Jest to ważny wskaźnik, ponieważ świadczy o zainteresowaniu odbiorców danym przekazem.
  4. Liczba kontaktów do osób, które są potencjalnymi klientami. Istnieją wprawdzie narzędzia np. w reklamach Facebooka, które umożliwiają tworzenie kampanii płatnych polegających na wypełnianiu formularza. Niemniej lepszym rozwiązaniem jest stworzenie dedykowanej strony, która będzie służyła wyłącznie do zbierania adresów e-mail lub numerów telefonu. 
  5. Potencjalnie najciężej jest zmierzyć sprzedać. Najłatwiej zrobisz to, jeżeli np. influencer otrzyma kod rabatowy na Twoją ofertę lub specjalny link. Wtedy bez problemu sprawdzisz, ile nowych klientów przybyło Ci z kampanii influencerowej. Wpływ na sprzedaż możesz także mierzyć w Google Analytics lub po prostu monitorować wzrost domyślając się, w jaki sposób współpraca z influencerem się do niego przyczyniła.

Jak przygotować międzynarodową kampanię marketingową z influencerami?

To, co możesz osiągnąć i jak mierzyć efekty, już wiesz. Osobną kwestią pozostaje fakt, w jaki sposób przygotować międzynarodową kampanię marketingową z influencerami. Nie jest to wcale takie proste. Zwłaszcza, jeżeli chcesz postawić na osiągnięcie konkretnych celów. Zanim jednak zaczniesz szukać i kontaktować się z influencerami, musisz pamiętać o podstawowej kwestii.

Tłumaczenia w influencer marketingu – o czym musisz pamiętać?

Decydując się na wykorzystanie influencer marketingu w kampaniach międzynarodowych, zapewne będziesz współpracować z zagranicznymi twórcami. Zarówno oni, jak i Twoi przyszli klienci, muszą zrozumieć, co konkretnie oferujesz. Dlatego niezbędne będą dobrej jakości tłumaczenia marketingowe, dzięki którym stworzysz wielojęzyczną stronę internetową. 

Najlepiej, jeżeli nie będziesz stosować półśrodków i po prostu zlecisz tłumaczenie całego serwisu. Jest to ważne przede wszystkim z punktu widzenia autentyczności. Możesz wprawdzie stworzyć wyłącznie dedykowane tzw. landing page dla poszczególnych krajów, jednak musisz mieć świadomość, że część odbiorców tak czy inaczej sprawdzi Twoją stronę internetową chcąc się przekonać, czy może Ci zaufać. Jeżeli nie znajdzie treści w swoim języku, nie zostaniesz zrozumiany. Tym samym stracisz szansę na pozyskanie nowego klienta.

Jak wybrać influencera do międzynarodowej kampanii marketingowej?

Mając produkt, wielojęzyczną stronę internetową lub dedykowany na dany kraj landing page, przyjdzie czas wybrać najbardziej odpowiedniego influencera. Wbrew pozorom to zadanie wcale nie będzie proste. Nie wystarczy skontaktować się z twórcą, która ma najwięcej fanów. W końcu nie chodzi o ilość, a o jakość tych odbiorców. Dlatego w pierwszej kolejności zrób porządną selekcję influencerów, którzy zgromadzili wokół siebie społeczność, do której chcesz dotrzeć. Lepiej, jeżeli będzie to np. 2 tysiące fanów o zainteresowaniach zbieżnych z Twoją ofertą, niż 50 tysięcy osób, które interesują się zupełnie czymś innym.

Drugą kwestią pozostają warunki finansowe. Obecnie raczej rzadko zdarza się, aby influencer zgodził się na współpracę z Tobą na zasadach barteru, tj. otrzymania od Ciebie produktu lub usługi w zamian za promocję. Taki twórca wykonuje swoją pracę, za którą chce otrzymać określone wynagrodzenie. Koszty mogą być naprawdę wysokie, więc tym bardziej warto wybrać odpowiedniego influencera do współpracy. Głównie po to, aby relacja nakładu do efektów była jak najkorzystniejsza.

Gdzie szukać influencera?

Wiedząc, kogo chcesz konkretnie znaleźć, masz dwie możliwości wyszukania influencera. Samodzielnie lub korzystając z usług agencji. Przy czym pierwsza opcja wcale nie musi być tańsza i skuteczniejsza, niż ta pierwsza. Przede wszystkim dlatego, że agencje wiedzą, jak współpracować z twórcami i mają wypracowane modele rozliczania się z nimi. Decydując się na tę formę poszukiwań, możesz skontaktować się np. z Whitepressem, LifeTube, Divimove, Indahash czy Hash.fm.

Chcąc wyszukać influencerów na własną rękę, będziesz musiał najpierw sięgnąć po dobre zestawienia, dzięki którym sprawdzisz, kto jest popularny w danym temacie. Tego typu opracowania znajdziesz np. na Sotrender, JasonHutt.pl, influencermarketinghub.com, a także na digitalmarketinginstitute.com.

Przykłady skutecznych kampanii influencer marketingu

Istnieje kilka ciekawych przykładów, w których duże marki zdecydowały się na wykorzystanie influencer marketingu. Efekty tych kampanii były bardzo dobre, a najlepsza z nich wygenerowała ponad 27 mln zasięgu. Co znamienne – w żadnej z nich nie uczestniczyli znane postacie ze świata show biznesu, a wyłącznie twórcy internetowi.

Hilfiger Island – wyspa marzeń*

Jedną z największych z nich była akcja przeprowadzona przez markę Tommy Hilfiger Eyewear/Safilo, której celem było promowanie nowej kolekcji okularów. Najpierw utworzono interaktywną stronę internetową, która przenosiła na wyspę marzeń – Hilfiger Island. W ogólnym skrócie, kampania polegała na tym, że influencerzy zapraszali swoich fanów do wzięcia udziału w akcji, dzieląc się przy tym historią wyspy. Stworzono specjalny hashtag #WishYouWereHere, zaś sama kampania była dodatkowo promowana w kanałach Tommy Hilfiger, a także podczas wydarzeń w czterech stacjonarnych sklepach w różnych krajach. Efekt? 27,4 mln wyświetleń, 682 zgłoszeń do konkursu i zwrot inwestycji na poziomie 422%.

Influencer marketing w wykonaniu Pedigree*

Pedigree przeprowadziło kampanię na nieco mniejszą skalę, jednak z równie ciekawymi efektami. Akcja miała charakter charytatywny i odbyła się na terenie Stanów Zjednoczonych. Nazwano ją “Buy a Bag, Give a Bowl”, tworząc jednocześnie hashtag #PedigreeGives. Zadaniem influencerów było promowanie akcji w swoich kanałach społecznościowych, dzieląc się przy tym wzruszającą historią o swoim pupilu. Efektem miał być zakup karmy Pedigree z Sam’s Club, a w zamian za każdą sprzedaną sztukę, marka sponsorowała zakup karmy dla każdego potrzebującego psa. Rezultat? 9,3 tysiąca zaangażowanych użytkowników, zasięg na poziomie 62,8 tys. i 36% użytkowników zdecydowało się udostępnić informację o akcji na swoim profilu społecznościowym.

*Źródło: Whitepress.pl

Jak przygotować międzynarodową marketingową z influencerami?

Dobrze przygotowana kampania influencer marketingowa może przynieść dobre rezultaty. Najważniejszą kwestią pozostaje jednak odpowiedni dobór influencerów, których grupa odbiorców jest zbieżna z Twoją grupą docelową. Powinieneś także pamiętać o odpowiednim wynagrodzeniu, znacznie atrakcyjniejszym, niż możliwość bezpłatnego skorzystania z Twojej oferty. Przykłady kampanii Tommy Hilfiger i Pedigree pokazują, że warto dobrze przemyśleć te działania, ponieważ możesz uzyskać bardzo dobre efekty. Przy czym nakłady często będą niższe, niż przy innych strategiach marketingowych.

Polecamy również:

Tłumaczenia na potrzeby Social Media