Wielojęzyczny fanpage na Facebook – jak stworzyć i zarządzać?

Nie da się ukryć, że media społecznościowe są dzisiaj absolutną podstawą przy wszelkich działaniach marketingowych związanych z marką. Najpopularniejszym serwisem na świecie jest Facebook, z którego korzysta codziennie ponad 1,5 mld osób. Dane dotyczące Europy są równie optymistyczne, ponieważ każdego dnia na swoje konto wchodzi średnio 282 mln ludzi. Wielojęzyczny fanpage na Facebook jest sposobem na to, aby dotrzeć z przekazem do Twoich zagranicznych klientów.

Zanim zaczniesz – poznaj swoich odbiorców

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań na Facebook’u, przeprowadź analizę swoich odbiorców. Chociaż ten portal jest największy na świecie, to nieco inaczej jego popularność wygląda w poszczególnych krajach. Dla przykładu – w Rosji i innych krajach byłych republik radzieckich najwięcej użytkowników ma VKontakte.ru, natomiast w Chinach – QZone. Z kolei w Indiach z Facebooka codziennie korzysta ponad 100 milion osób. Analiza poszczególnych rynków okazuje się więc kluczowa w kontekście tego, jakie media społecznościowe powinieneś wykorzystać w swoich działaniach.

Metody komunikacji wielojęzycznej

Jeżeli po analizach okaże się, że w docelowym kraju najwięcej osób korzysta z Facebooka, warto założyć na nim wielojęzyczny fanpage. Praktyka wskazuje, że podejście do tej kwestii nie jest takie samo nawet wśród największych marek. Chociażby Vodafone posiada osobny fanpage dedykowany dla odbiorców z określonego kraju, jak np. Vodafone Deutschland, Vodafone it czy Vodafone UK. Innym przykładem jest z kolei Adidas, który posiada jeden globalny fanpage dla wszystkich swoich marek (adidas, adidas Original, adidas Football itp.).

Wielojęzyczny fanpage na Facebook

Nie dysponując rozbudowanym zespołem marketingowym, najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie jednego wielojęzycznego fanpage na Facebook’u. W skrócie, polega to na tym, że zarządzasz jedną stroną na Facebook’u i w trakcie publikacji postów, tworzysz ich tłumaczenia na inne języki. W zależności od tego, z jakiej wersji językowej przeglądarki korzysta Twój odbiorca, wyświetlą mu się informacje sporządzone w jego języku.

Jak założyć wielojęzyczny fanpage?

Jeżeli jeszcze nie posiadasz swojego fanpage’a, powinieneś zacząć właśnie od tego. Zrobisz to po zalogowaniu na swój prywatny profil. W menu znajdującym się w górnym prawym rogu znajdziesz “Utwórz”. Kliknij w to i następnie wybierz “Strona”.

Na kolejnym etapie staniesz przed wyborem, czy chcesz stworzyć fanpage marki lub firmy czy społeczności lub osoby publicznej. Prowadząc firmę, interesuje Cię opcja biznesowa – czyli ta po lewej stronie.

Teraz pozostaje Ci wpisać nazwę strony, wybrać kategorię i określić lokalizację. Podanie adresu, miejscowości oraz województwa jest obowiązkowe. W przypadku, gdy prowadzisz działalność wyłącznie w Internecie i odbiorcy nie muszą znać dokładnego adresu firmy, możesz zaznaczyć opcję “Nie wyświetlaj mojego adresu”. Wówczas Twoi odbiorcy zobaczą wyłącznie miejscowość oraz województwo. Teraz pozostaje Ci dodać zdjęcie profilowe oraz zdjęcie w tle i rozpocząć promowanie swojej marki.

Publikowanie postów w wielu językach na fanpage

Chcąc publikować wielojęzyczne posty, musisz włączyć opcję “Publikowanie w innych językach”. Dzięki temu do każdego wpisu będziesz miał możliwość dodania tłumaczenia na różne języki. W tym celu przejdź na swój firmowy profil i kliknij w Ustawienia. W zakładce ogólne znajdziesz opcję “Publikowanie w innych językach”, która domyślnie jest wyłączona. Kliknij “Edytuj” i i zaznacz “Zezwól osobom zarządzającym tą stroną na pisanie postów w różnych językach” i “Zapisz zmiany”.

Jeżeli prowadzisz już swój fanpage, włączenie możliwości publikowania w różnych językach włączysz tak samo, jak w przypadku nowej strony na Facebook’u.

Jak dodać wielojęzyczny post na Facebook’u?

Po włączeniu powyższej opcji, będziesz mógł dodawać wielojęzyczne posty na osi czasu. Aby to zrobić, zacznij dodawanie posta i napisz jego treść. W dolnym prawym rogu znajduje się “Napisz post w innym języku” – kliknij w ten napis, a następnie wybierz język. Ciekawą funkcją jest możliwość tłumaczenia jednego postu na wiele różnych języków, co w praktyce umożliwia Ci dotarcie ze swoim przekazem do odbiorców z kilku krajów jednocześnie.

W niektórych przypadkach Facebook zaproponuje własne tłumaczenie – tak jak np. przy publikowaniu w norweskim i angielskim, ale nie działa już m.in. przy albańskim. Niezależnie od tego – zawsze dobrą praktyką jest dodanie własnego tłumaczenia, ponieważ to otrzymane od Facebooka w większości przypadków nie będzie do końca poprawne. W celu zachowania jak największej dokładności tłumaczenia postów na Facebook, zachęcamy do skorzystania z usług biura tłumaczeń.

Konfiguracja wyświetlania postów dla określonych krajów

Facebook daje Ci również możliwość wyświetlania publikowanych postów wyłącznie dla odbiorców z wybranych krajów. Opcję tą włączysz wchodząc w “Ustawienia”, a następnie w zakładce “Ogólne” wybierając “Grupa odbiorców aktualności i widoczność postów”. Po włączeniu tej funkcji, dodawanie postów będzie wyglądało następująco:

Jak widzisz, pojawiło się dodatkowe okienko, w którym możesz precyzyjnie określić odbiorców. Targetowanie jest możliwe na dwa sposoby: poprzez ograniczenie wieku oraz lokalizacji lub targetowanie w aktualnościach. Przy wyborze pierwszej opcji, dokładnie określisz wiek oraz miejsca zamieszkania odbiorców, do których chcesz dotrzeć. Jest to przydatne w przypadku, gdy np. chcesz udostępnić informację, która zainteresuje wyłącznie mieszkańców określonego kraju, województwa, miejscowości, a także wybrać ich pod kątem kodów pocztowych.

Targetowanie w aktualnościach jest nieco bardziej zaawansowaną funkcją. Możesz skonfigurować zainteresowania, wiek, lokalizację, a nawet język odbiorców, do których chcesz dotrzeć. Przy odpowiednich ustawieniach osiągniesz zdecydowane lepsze wyniki. Dla przykładu: udostępniasz informację z promocją na buty sportowe, ale tylko dla Polski. Pierwsze, co powinieneś zrobić, to zastanowić się kogo ta informacja najbardziej zainteresuje. W tym przypadku będą to prawdopodobnie osoby w wieku pomiędzy 15 – 40 lat, które aktywnie uprawiają sport i się nim interesują. W tym celu w “Targetowanie w aktualnościach” ustawiasz:

  • zainteresowania: sport, fitness, koszykówka, piłka nożna, tenis i inne powiązane kategorie;
  • wiek: np. 15-40 lat;
  • opcjonalnie możesz wybrać płeć;
  • lokalizacje: Polska;
  • języki: możesz zostawić puste, wówczas informacja dotrze do wszystkich osób mieszkających w Polsce, w tym mniejszości narodowych i chwilowo przebywających tu obcokrajowców.

Czy zawężanie grup odbiorców ma sens?

 Musisz pamiętać, że to, co wrzucasz na swój fanpage nie zawsze dotrze do wszystkich osób, które go polubiły. Korzystając z opcji targetowania, ograniczysz grupę odbiorców i będziesz docierać wyłącznie do tych, których ta informacja najbardziej zainteresuje. Zwiększy to ich zaangażowanie względem postu, co przyczyni się do pozyskania większej liczby polubień oraz znacząco zwiększy szanse na udostępnienie, a to z kolei pozwoli Ci na pozyskanie jeszcze więcej polubień Twojego fanpage.

Jak zarządzać wielojęzycznym fanpage na Facebook?

Zarządzanie wielojęzycznym fanpage na Facebook wymaga dbałości o kilka kwestii. Przede wszystkim chodzi o spójną identyfikację oraz określenie strategii komunikacji z odbiorcami. Równie ważne jest określenie celów, jakie chcesz osiągnąć poprzez obecność na Facebooku.

Spójna identyfikacja

Podstawowym działaniem, które musisz wykonać, to spójna identyfikacja wizualna. O ile w przypadku fanpage przeznaczonych dla jednego lokalnego rynku nie stanowi to zbyt dużego problemu, o tyle prowadząc wielojęzyczną stronę na Facebooku powinieneś zadbać o kilka kwestii. Przede wszystkim miej świadomość, że wygląd fanpage będzie taki sam niezależnie od kraju odbiorcy. Dlatego zdjęcie w tle oraz w profilowym powinno być uniwersalne, przedstawiające główny charakter Twojej marki.

Największym problemem przy zachowaniu spójnej identyfikacji są opisy znajdujące się w takich zakładkach, jak “O nas”, czy “Informacje”. Facebook niestety nie udostępnił możliwości wprowadzania wariantów językowych tych opisów, w związku z czym nie dostosują się one do języka przeglądarki (jak ma to miejsce w przypadku wielojęzycznych postów). Pewnym wyjątkiem jest globalny fanpage, jednak nie każdy może go założyć. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się być wprowadzenie opisów w języku angielskim – dzięki temu większe będzie prawdopodobieństwo zrozumienia przez decydującą część odbiorców.

Określenie celów fanpage

Nie tylko wygląd się liczy, ale również – a może przede wszystkim – cele jakie chcesz osiągnąć w wyniku obecności w mediach społecznościowych. Z założenia powinny one służyć do nawiązywania i pielęgnowania relacji z odbiorcą. Praktyka jednak wskazuje, że możesz korzystać z Facebook’a na wiele różnych sposobów.

Jak wspomnieliśmy, wielojęzyczny fanpage służy przede wszystkim do utrwalania relacji ze swoimi klientami. W takim przypadku dobrą praktyką jest publikowanie zdjęć z życia firmy, przedstawianie sylwetek pracowników czy opisywanie realizowanych zleceń. Możesz również nagradzać lojalność fanów poprzez m.in. informowanie ich o promocjach przeznaczonych tylko dla osób, które polubiły Twoją markę.

Facebook umożliwia również prowadzenie fanpage w innych celach. Wykorzystując jego funkcje, możesz np. publikować oferty na swoim profilu firmowym, konfigurować reklamy w celu pozyskiwania kontaktów, poszerzania świadomości marki czy budowania reakcji odbiorców na Twoje działania. Skuteczne korzystanie z możliwości tego portalu wymaga postawienia jasno określonych celów – tylko w ten sposób będziesz w stanie określić, czy Twoja działalność przynosi pożądane rezultaty.

Korzystanie z reklam Facebooka

Lepiej wykorzystasz możliwości Facebooka, decydując się na uruchomienie płatnych kampanii. Masz ogromne możliwości w tym zakresie, a sposób ich konfiguracji zależy tylko od celów, jakie chcesz osiągnąć. Korzystając wyłącznie z podstawowych rodzajów reklam, możesz m.in. zwiększyć ruch na wybraną stronę (podstrona z ofertą, landing page itp.), zbierać kontakty, informować o promocjach, docierać z informacją do wybranej grupy odbiorców czy pozyskiwać nowe polubienia fanpage.

Menedżer firmy na Facebook

Prowadząc kilka fanpage na Facebooku, warto zainteresować się usługą “Menedżer firm”. Decydując się na to rozwiązanie, będziesz w stanie z jednego miejsca monitorować aktualizacje swoich stron, zarządzać reklamami, przypisywać konta pracowników, wchodzić we współpracę z partnerami biznesowymi itp. Jest to też dobry sposób monitorowanie skuteczności działań firmy zewnętrznej, jeśli zleciłeś jej prowadzenie swojego fanpage. Masz również wgląd do ciekawych statystyk Twoich odbiorców, np. miejsca zamieszkania, dane demograficzne i do innych, które przydadzą Ci się w działaniach marketingowych.

Automatyczne moderowanie komentarzy na fanpage i inne funkcje

Facebook umożliwia automatyzację wielu zadań. Wchodząc w “Ustawienia” swojego fanpage, będziesz miał dostęp do wielu ciekawych funkcji. Jeżeli chcesz trzymać kontrolę nad jakością komentarzy, możesz włączyć automatyczne ich moderowanie z góry blokując te, które zawierają określone wulgaryzmy. Masz również możliwość integracji Messengera z czatem na swojej stronie internetowej, a także skonfigurować asystenta odpowiedzi.

Wielojęzyczny fanpage na Facebook to większy rynek

Prawidłowe skonfigurowanie i prowadzenie wielojęzycznego fanpage na Facebooku to możliwość wyjścia z ofertą do odbiorców znajdujących się za granicą. Obecność w mediach społecznościowych jest dzisiaj podstawowym elementem działań marketingowych, jednak ich skuteczność uzależniona jest od tego, w jaki sposób prowadzisz swoje konto. Równie ważną kwestią pozostaje świadome korzystanie ze wszystkich możliwości, ustawień, a także zachowanie szczególnej dbałości o spójną identyfikację wizualną i komunikacyjną. Korzystając z tego portalu, znacząco ułatwisz sobie ekspansję zagraniczną swojej firmy.