Jak budować świadomość marki za pomocą wideo marketingu?

Budowanie świadomości marki powinno być najważniejszym celem marketingowym każdej firmy. Z bardzo konkretnego powodu – jeżeli potencjalny klient nie będzie wiedział o istnieniu Twojej marki, to jej nie polubi, jeżeli jej nie polubi, to jej nie zaufa, jeżeli jej nie zaufa, to nie kupi. Jest to równanie, którego rozwiązanie powinien znać każdy przedsiębiorca.

Jednak wielu z nich omija ten element ścieżki zakupowej swoich klientów i od razu, przy pierwszym kontakcie z nimi chcieliby sprzedawać, a sprzedaży nie ma. Nie popełniaj tego błędu i zadbaj o właściwą strukturę swojej ścieżki zakupowej, a efekty sprzedażowe przyjdą z czasem.

Jak właściwie budować markę?

Droga od zapoznania się z naszym potencjalnym klientem do momentu, aż ten faktycznie wyda u Ciebie pieniądze wygląda następująco:

  1. Świadomość – Twoi odbiorcy muszą w ogóle wiedzieć, że istniejesz, więc na tym etapie wystarczy, że się przedstawisz i pokażesz, np. za pomocą zdjęcia. Warto tutaj zastosować elevator pitch. W moim przypadku jest to: Jestem konsultantem marketingowym do wynajęcia. Pomagam firmom budować silne marki. Tworzę rozwiązania dla filmowców pracujących na aparatach i uczę ich robić lepsze filmy. Współpracuję z markami w zakresie produkcji wideo do Internetu. – informacja jest krótka i konkretna. Na tym ten etap się kończy.
  2. Przydzielenie do kategorii – marka powinna być znana z czegoś konkretnego. Zatem w swoich działaniach z zakresu komunikacji marketingowej musisz mówić o tym czym się zajmujesz. Jeśli operujesz obrazem i dźwiękiem (np. fotografia, wideo, muzyka) to wykorzystaj do tego social media – Facebook, Instagram i YouTube. Jeżeli świadczysz usługi eksperckie to prowadź bloga i publikuj na nim poradniki eksperckie, opinie czy case studies, a następnie dystrybuuj te artykuły w social media i daj się znaleźć w Google. Oczywiście to tylko przykłady, ponieważ nikt Ci nie broni prowadzić eksperckiego kanału na YouTube pod wyszukiwarki, zamiast pisać bloga. To zależy od Ciebie i od tego w jakiej formie przekazu dobrze się czujesz.
  3. Lubienie – komunikację prowadź tak, aby wzbudzać sympatię wśród swoich odbiorców. To niezwykle istotne, aby Twoi potencjalni klienci Cię polubili, ponieważ sympatii nie da się kupić i jest ona wartością samą w sobie, więc tym sposobem zbudujesz przewagę konkurencyjną. W efekcie nawet jak będziesz droższy od konkurencji, czy konkurencja w tej samej cenie zaoferuje więcej, albo świadczy te same usługi nieco lepiej od Ciebie – to na koniec liczy się to, że Twój klient lubi z Tobą pracować i ceni sobie Waszą relację.
  4. Budowanie preferencji – czyli odpowiedź na pytanie – dlaczego ktoś miałby z Tobą współpracować. Skutecznym narzędziem do budowania preferencji jest Unikalna Wartość Sprzedaży (USP; unique selling proposition), czyli coś wartościowego dla Twojego klienta, co możesz zapewnić tylko Ty (Twoja konkurencja tego nie ma). Każda marka musi mieć opracowane USP, aby być konkurencyjnym i być firmą pierwszego wyboru dla swoich klientów.
  5. Strategia dominacji promocyjnej – to pochodna USP, która służy do komunikowania tego, że w czymś konkretnym jesteś jedyny na rynku. Różnica polega na tym, że USP dotyczy konkretnie usługi lub produktu, a strategia dominacji promocyjnej dotyczy marki. Dla przykładu:
    • USP: Wsparcie dla iPhonów przez średnio 5 lat (aktualizacja do nowego iOS)
    • Strategia dominacji promocyjnej: Apple jako jedyna firma produkuje smartfony z iOS (system operacyjny)

Wiem już jak budować markę, ale jak wykorzystać do tego wideo?

Wideo marketing to nic innego jak content marketing tylko treści, które dystrybuujesz są w postaci wideo. Właściwie to wideo marketing jest elementem content marketingu. Idąc dalej tym tropem – wystarczy, że powyższe etapy budowanie świadomości marki będziesz realizował z wykorzystaniem wideo:

  1. Opowiedz o sobie za pomocą filmu wizerunkowego, który przedstawi Ciebie i Twoją firmę. Celem takiego wideo jest tylko to, aby Twoi potencjalni klienci dowiedzieli się o Tobie. Taką kreację dystrybuuj we wszystkich kanałach, które pozwalają publikować wideo. Aby zwiększyć zasięg Twojego filmu wizerunkowego przeprowadzaj cykliczne kampanie reklamowego w Facebook Ads i Google Ads.
  2. Prowadź ekspercki kanał na YouTube tak, aby Twoi potencjalni klienci mogli Cię łatwo znaleźć, a publikowane przez Ciebie filmy rozwiązywały ich problemy. Na przykładzie dogadamycie.pl, czyli usługi tłumaczeniowej – naucz odbiorcę jak przetłumaczyć stronę na WordPressie, pokaż jak korzystać z programów biurowych, wytłumacz jak poprawnie przygotować CV na rynek angielski, wyjaśnij jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży na rynku niemieckim, itp.
  3. Od czasu do czasu pokaż markę od ludzkiej strony – nagraj vloga z dnia pracy i opublikuj go na facebookowy fanapage, zrób krótki aftermovie z firmowej imprezy integracyjnej, w filmach zwracaj się bezpośrednio do odbiorcy, mów jak kolega, nie jak urzędnik, rzuć żartem sytuacyjnym, po prostu – daj się polubić.
  4. Produkuj wideo sprzedażowe – w Twojej komunikacji wideo nie może zabraknąć wezwania do akcji. Miło, że się przedstawiłeś, dobrze, że odbiorcy wiedzą czym się zajmujesz i fajnie, że Cię lubią, ale jeśli nie przybliżysz ich do pozytywnej decyzji zakupowej za pomocą wezwania do akcji, to bądź świadomy tego, że sprzedaż będzie mniejsza, niż mogłaby być. Sprzedaż jest skuteczna, ale tylko wtedy, kiedy przeprowadzasz ją na odpowiednim etapie ścieżki zakupowej Twoich klientów.

Jak nagrać ładne wideo?

Pamiętaj, że najważniejsza jest treść Twoich wideo. Nawet jeżeli nie będzie najpiękniejsze na świecie, to za pomocą jego zawartości dasz wartość swoim potencjalnym klientom. Oczywiście ładne i profesjonalnie wyglądające wideo bardziej wzbudza zaufanie, ale nie od razu Rzym zbudowano, prawda? Wiedzę potrzebną Ci do tego, aby robić ładne wideo możesz nabyć z YouTube, gdzie znajdziesz wiele materiałów edukacyjnych z tego obszaru. Możesz też znacznie skrócić tę drogę i oszczędzić ogrom czasu kupując kurs online, z którego nauczysz się robić piękne filmy. Ewentualnie możesz nawiązać współpracę z kimś, kto zapewni Ci ciągłość ładnych produkcji. Możliwości jest pewnie znacznie więcej, jednak powtórzę – treść jest najważniejsza. Powodzenia!

 

_____________

Igor Podgórski

Konsultant marketingowy do wynajęcia. Pomaga firmom budować silne marki. Tworzy rozwiązania dla filmowców pracujących na aparatach i uczy ich robić lepsze filmy. Współpracuje z markami w zakresie produkcji wideo do Internetu.

www.igorpodgorski.pl