Jak stworzyć podcast? Jakie są najpopularniejsze podcasty w Polsce?

Rozwijająca się konkurencja sprawia, że należy szukać coraz to nowszych sposobów na budowanie przewagi rynkowej. Jednym z tych rozwiązań jest content marketing, który na ogół opiera się na trzech formach prezentowania treści: tekstów, video i audio. Jednym ze sposobów dystrybucji treści audio (i coraz częściej video) jest podcasting. Jak stworzyć podcast i jakie są najpopularniejsze podcasty w Polsce?

Co to jest podcast?

Z definicyjnego punktu widzenia, podcast (lub spolszczone “podkast”) jest pewną formą internetowej publikacji dźwiękowej lub filmowej. Najczęściej odbywa się to w postaci regularnych odcinków, ich dystrybucja zaś odbywa się za pomocą technologii RSS. Początki podcastingu sięgają 2000 roku, jednak dopiero w latach 2004-2005 zaczęto bardziej interesować tym zagadnieniem.

Rozwój podcastów w Polsce

Sama technologia podcastingu przez długi czas była źródłem zainteresowania głównie ze strony audiofilów i miłośników nowinek technologicznych. Do Polski ten rodzaj publikowania treści dotarł w okresie swojego gwałtownego wzrostu popularności, co miało miejsce w 2005 roku. Za pierwszy polski podcast uważa się audycję “Warsaw calling”, którym zajmowało się dwóch Włochów – Pierluigi i Leonardo. Z kolei pierwszym polskim podcasterem był Jacek Artymiak.

Zgodnie z badaniem Agory, już blisko 27% polskich internautów miało styczność z różnego rodzaju podcastami. Coraz częściej tą formą publikacji interesują się też polskie firmy, co wynika ze sprzyjających warunków rozwoju tej technologii. Dużą rolę odgrywają platformy podcastingowe, które zyskują coraz większą popularność. Wystarczy wspomnieć, że tylko ze Spotify korzysta 271 mln użytkowników z całego świata. Jest to więc doskonały sposób na publikację wartościowych treści, a tym samym realizację celów marketingowych.

Jak tworzyć podcasty?

Podcasty zdobywają popularność dzięki prostocie, z jaką można je tworzyć. Powodem są też stosunkowo niskie wymagania sprzętowe niezbędne do publikacji nagrań audio w przyzwoitej jakości. W gruncie rzeczy potrzebujesz do tego jedynie dobrze wytłumionego pomieszczenia oraz średniej klasy mikrofonu pojemnościowego lub dynamicznego. Będziesz jeszcze potrzebować rejestratora, czyli urządzenia lub programu, dzięki któremu zarejestrujesz i edytujesz nagrane dźwięki. W zasadzie to wszystko – jesteś gotowy do nagrania swojego pierwszego podcastu.

Programy do nagrywania podcastów

Zatrzymajmy się chwilę przy rejestratorze dźwięku. Klasycznie tę rolę pełniły niegdyś rejestratory taśmowe, które zapisywały dźwięki na taśmie. Wraz z rozwojem technologii i produktów studyjnych, pojawiły się nowoczesne rozwiązania, w których dźwięk rejestrowany jest na nośnikach cyfrowych. Takich jak m.in. dysk Twojego komputera.

Wykorzystując współczesne osiągnięcia w tej dziedzinie, nie potrzebujesz więc dedykowanego urządzenia do zapisania dźwięku. Możesz śmiało posiłkować się oprogramowaniem komputerowym, który będzie pełnić też rolę miksera i miejsca do edycji nagrania. Z darmowych rozwiązań tego typu doskonale sprawdzi się Audacity, umożliwiający m.in. nagrywanie, edycję, a także oczyszczanie nagranych ścieżek audio. 

Programy DAW do podcastów

Do podcastów w zasadzie Ci to w zupełności wystarczy, niemniej jeśli będziesz potrzebować bardziej zaawansowanych opcji, sięgnij po jeden z tzw. programów DAW, czyli np. Cubase PRO, Abbleton, Logic Pro czy FL Studio. Musisz jednak mieć na uwadze, że to bardzo zaawansowane narzędzia przeznaczone raczej do profesjonalnej produkcji dźwiękowej, niż do nagrywania podcastów. Może więc to być pewnego rodzaju przerost formy nad treścią.

Programy online do podcastów

Będąc przy programach do podcastów, nie sposób wspomnieć o rozwiązaniach online. Pod tym względem zdecydowanie warto przyjrzeć się bliżej anchor.fm. Jest to kompletna platforma do podcastów, która oferuje m.in. możliwość nagrywania i późniejszej edycji dźwięku. Przewagą anchor.fm nad innymi programami jest fakt, że narzędzia edycyjne zostały zaprojektowane z myślą o tworzeniu podcastów. Dlatego są proste w użyciu, poradzisz więc sobie nawet jeśli nigdy dotąd nie miałeś do czynienia z pracą nad dźwiękiem.

Jak i gdzie publikować podcasty?

Gdy już nagrasz swój podcast i uatrakcyjnisz go brzmieniowo dla odbiorcy, możesz zacząć go publikować i dystrybuować. Masz do wyboru kilka opcji – pojedyncza publikacja na każdej platformie typu Apple Podcast czy Spotify albo ponownie skorzystanie z tego, co oferuje wspomniany anchor.fm. Korzystając z tego narzędzia, możesz z jednego miejsca opublikować podcast na Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, Breaker, Castbox, Overcast, Pocket Casts czy RadioPublic. Przy czym zrobisz to w bardzo łatwy sposób i tylko jednym kliknięciem. Podobne funkcje znajdziesz w innych platformach podcastowych, takich jak np. buzzsprout.com, podbean.com, simplecast.com czy castos.com.

Jakie są najpopularniejsze podcasty w Polsce?

Szykując się do publikowania własnych podcastów warto zobaczyć, jak to robią inni. Szczególnie ci najwięksi, którzy zdążyli już zgromadzić imponującą grupę odbiorców, którzy cyklicznie słuchają swoich ulubionych podcasterów. Przy czym nie warto ograniczać się wyłącznie do swojej specjalizacji. Dobre wzorce możesz, a nawet powinieneś, czerpać z różnych źródeł. Wszystko po to, aby zobaczyć, jak to robią najlepsi.

Podcasty w Polsce o finansach

Zacznijmy od podcastów w Polsce o finansach. Na pierwszy rzut wysuwa się wszystko to, co robi Marcin Iwuć w ramach “Finanse bardzo osobiste”. Co wtorek prowadzi audycję “Wtorki z finansami”, w trakcie których opowiada o sposobach na to, jak się bogacić. Audycja nadawana jest na żywo najpierw na YouTube, a następnie dystrybuowana jako ścieżka dźwiękowa m.in. na Spotify. 

Jakie są jeszcze inne podcasty w Polsce o finansach? Warto przyjrzeć się m.in. “Więcej niż oszczędzanie pieniędzy”, “Obalamy mity inwestowania w mieszkania na wynajem”, a także videopodcast Pawła Pilarczyka – twórcy bloga jakfinansowac.pl. Wszyscy ci autorzy publikują interesujące podcasty, dzięki którym Twoja wiedza o finansach będzie znacznie wyższa, niż dotychczas.

Podcasty w Polsce o biznesie online

Nieco innych rzeczy dowiesz się z największych podcastów w Polsce dotyczących biznesu online. Tutaj warto zwrócić uwagę m.in. na “Ola Go – Jestem Interaktywna”, “Mała wielka firma”, czy “Znana Marka Online”. Ciekawych rzeczy dowiesz się również od Marcina Osmana, który prowadzi swój własny videopodcast, w którym porusza wiele interesujących tematów związanych z prowadzeniem biznesu w sieci.

Podcasty do nauki angielskiego

Nie może też zabraknąć informacji o podcastach do nauki angielskiego. O zaletach związanych z taką formą nauki języków obcych można pisać godzinami. Gdzie możesz słuchać edukacyjnych podcastów? Warto zwrócić uwagę m.in. na “The English We Speak”, “Podcasts in English”, “EnglishClass1010”, “Elementary Podcasts”, “Splending Speaking” oraz “Better at English”. Dzięki tym audycjom szybko przyswoisz sobie ten język obcy i kto wie, być może już wkrótce zaczniesz samodzielnie tłumaczyć teksty z angielskiego na polski?

Podcasty do nauki niemieckiego

Nie tylko angielskiego możesz się uczyć w ten sposób. Znajdziesz również szeroką ofertę podcastów do nauki niemieckiego. Jeżeli dopiero zaczynasz, to powinieneś posłuchać podcastu “Slow German mit Annik Rubens”. Średniozaawansowani użytkownicy niemieckiego powinni zwrócić uwagę na “Warum nicht?” i “Markplatz”. Z kolei osoby, które znają niemiecki na zaawansowanym poziomie, docenią podcasty “Elementarfragen” oraz “Podcast.de”. 

Jak stworzyć podcast?

Podcasty cieszą się coraz większą popularnością w Polsce. Jest to przyjemna w odbiorze forma przekazywania wartościowych treści, które wspierają działania marketingowe marki. Stworzenie własnego podcastu nie jest trudne, ponieważ potrzebujesz w tym celu jedynie dobrego mikrofonu, wytłumionego pomieszczenia oraz programu do rejestrowania i obróbki dźwięku. Publikacja podcastu również nie jest skomplikowana, możesz to bowiem robić bezpośrednio np. na Spotify lub skorzystać z kompleksowej platformy podcastowej, dzięki której opublikujesz swoje nagrania w kilku miejscach jednocześnie. Ta forma dzielenia się wiedzą będzie się rozwijać, czemu sprzyja m.in. powstawanie coraz doskonalszych smartfonów. Warto abyś rozważył prowadzenie marketingu treści również i w tej formie. Dzięki temu stworzysz dodatkowy kanał komunikacji z przyszłymi klientami.