Co to jest webinar, jakie są narzędzia i jak pozyskiwać nim klientów?

Rozwój Internetu w ostatnich latach jest naprawdę imponujący. Wskazuje na to chociażby fakt, że tylko w 2019 roku z globalnej sieci korzystało 4,39 mld ludzi, czyli ok. 56% całej populacji świata. Warto podkreślić przy tym, że co roku notuje się przynajmniej kilkaset milionów nowych użytkowników Internetu. To najlepszy dowód na to, że doskonalenie sposobów marketingu internetowego pozwala na dotarcie do coraz to nowszych klientów. Jedną z takich metod jest zdobywający coraz większą popularność webinar. Co to jest i w jaki sposób możesz pozyskiwać dzięki niemu nowych klientów?

Co to jest webinar?

Z czysto definicyjnego punktu widzenia, webinar to “nowoczesny format szkoleniowy, w którym prezenter wykorzystuje transmisję audio-wideo w czasie rzeczywistym” (za: internet-planet.pl). Transmisja w tym przypadku wykorzystuje technologię “streaming”, czyli przesyłania na żywo takich danych, jak: głos, obraz, pokaz slajdów oraz prezentację. Dzięki temu każdy uczestnik webinaru nie musi być fizycznie obecny na szkoleniu, aby brać w nim udział – może to robić w dogodnym dla siebie miejscu, tj. w domu, w biurze czy w kawiarni.

Webinar bywa nazywany również na inne sposoby. Możesz się spotkać z określeniem np. webcast, szkolenie online, transmisja online, seminarium internetowe, spotkanie online czy konferencja internetowa. Niezależnie od nazewnictwa, koncepcja funkcjonowania pozostaje ta sama – prezenter przekazuje swoją wiedzę za pośrednictwem Internetu do wybranych odbiorców.

Jak przebiega webinar?

Zasadniczo tego typu szkolenie może przebiegać w różny sposób, zaś wiele zależy od przyjętego formatu, jak i od samego prezentera. Punktem wspólnym pozostaje niezmiennie fakt, że prezenter przekazuje swoją wiedzę na żywo za wykorzystaniem transmisji danych przez Internet. 

Prowadzący webinar najczęściej posługuje się prezentacją, wyświetlając i omawiając każdy ze slajdów. Często stosuje się techniki mające na celu zaangażowanie uczestników, np. poprzez zadawanie pytań, proszenie o wykonanie jakiegoś prostego zadania czy dając ankiety online do wypełnienia, których wyniki pokazują się od razu na ekranie. Dzięki takim zabiegom, webinar staje się w pełni interaktywny, zamieniając “słuchacza” w aktywnego “uczestnika”. W efekcie zaprezentowana wiedza jest lepiej przyswajana przez odbiorców.

Ile czasu trwa webinar?

Niezależnie od tego, w jaki sposób przebiega webinar, dobrą praktyką czas jego trwania nie przekracza na ogół jednej godziny. Bywają jednak odstępstwa od tej reguły, co w zdecydowanej mierze zależy od poruszanej tematyki. W praktyce jeśli przedmiot webinaru porusza naprawdę istotne zagadnienie, zaś prezenter w atrakcyjny sposób jest w stanie “sprzedać” swoją wiedzę, szkolenie online może potrwać nawet i kilka godzin. Taka sytuacja może się zdarzyć np. w przypadku swojego rodzaju “konferencji”, w trakcie której swój głos zabiera kilku prezenterów lub w momencie, gdy temat na tyle zainteresował uczestników, że ci mają wiele pytań po zakończeniu prezentacji.

Jak wykorzystać webinar w marketingu internetowym?

Osobną kwestią pozostaje to, w jaki sposób można wykorzystać webinar w marketingu internetowym. Musisz mieć bowiem świadomość, że ta forma szkolenia jest wykorzystywana nie tylko w branży coachingowej czy szkoleniowej. Coraz częściej chętnie sięgają po nie również inne firmy, których działalność nie jest w żaden sposób powiązana ze szkoleniami. O tym decyduje jedna bardzo ważna cecha webinarów, a mianowicie – przystępny sposób przekazywania wiedzy.

Webinar jako narzędzie content marketingu

Chociaż wiele zależy od prezentera, to niewątpliwie uczestnictwo w takim spotkaniu online jest zdecydowanie bardziej atrakcyjne dla odbiorcy, niż np. czytanie artykułów czy książek. Praktyka dowodzi, że materiały audio-wizualne cieszą się znacznie większą popularnością, niż materiały tekstowe. Dlatego ludzie chętnie biorą udział w webinarach, nawet jeśli organizowane są przez firmy niekoniecznie związane ze szkoleniami. Jako przedsiębiorca możesz wykorzystać tego typu spotkania jako element content marketingu.

Wykorzystanie więc webinarów w swojej działalności marketingowej niesie ze sobą dokładnie takie same elementy, jak content marketing. Przede wszystkim dostarczasz swoim obecnym i potencjalnym klientom wiedzę, której poszukują. Przy tym robisz to w taki sposób, który jest łatwy w “konsumowaniu”. Przedstawiasz się również jako profesjonalista, co pozytywnie wpłynie na wizerunek Twojej marki. Powinieneś też wiedzieć, że webinary są dodatkowym kanałem, dzięki któremu utrwalisz świadomość istnienia marki wśród odbiorców.

Jak pozyskać klientów dzięki webinarom?

Wszystko powyższe to jednak “miękkie” efekty, które niekiedy ciężko zmierzyć. Skuteczność webinarów w pozyskiwaniu nowych klientów możesz pozyskać dzięki jednej ciekawej funkcji, mianowicie rejestracji uczestników. Praktycznie każde narzędzie do organizacji webinarów umożliwia tworzenie formularzy rejestracyjnych, w których każdy, kto chce wziąć w nim udział, musi podać swój adres e-mail, a nieco rzadziej również numer telefonu. 

Przy odpowiednim doborze tematu, który zainteresuje grupę odbiorców, do których chcesz dotrzeć, zyskujesz w ten sposób namiary do swoich potencjalnych klientów. Masz więc możliwość np. wysłania im maila z ofertą, nawiązania bezpośredniego kontaktu telefonicznego lub podjęcia innego działania, dzięki któremu zamienisz tzw. “leada” w klienta.

Jakie są narzędzia do organizowania webinarów?

To, w jaki sposób wykorzystać webinar do osiągania celów biznesowych, już wiesz. Osobną kwestią pozostaje wybór odpowiedniego narzędzia, który Ci to umożliwi. Na szczęście potencjał tej formy szkoleń został dostrzeżony przez twórców oprogramowania już bardzo dawno, stąd na rynku znajdziesz kilka ciekawych narzędzi do organizowania webinarów.

LiveWebinar

Jednym z takich rozwiązań jest LiveWebinar. Na tle konkurencji zdecydowanie wyróżnia się mnogością funkcji, jakie oferuje. Poza standardowymi opcjami, takimi jak możliwość pokazywania slajdów, okno czatu, możliwość włączenia dyskusji czy tworzenie formularzy rejestracji, posiada np. okno dialogowe, które umożliwia rysowanie odręcznych grafik w czasie rzeczywistym. Posiada też możliwość nagrywania całego webinaru, który możesz pobrać i wykorzystać w przyszłości.

Co ciekawe, LiveWebinar daje również możliwość tworzenia własnych platform szkoleniowych, a także zintegrowanie z systemami marketing automation, np. HubSpot, MailChimp, ActiveCampaign, SalesManago i wieloma innych narzędziami. Dodatkowo bez problemu zintegrujesz także ze swoim Slackiem czy platformą Moodle. 

Te wszystkie korzyści możesz mieć w ramach jednego z trzech planów: Darmowym, Pro oraz Enterprise. Przy korzystaniu z bezpłatnego planu, możesz organizować webinary do 5 uczestników, nagrać maks. 2 godziny szkolenia, udostępniać ekran, tworzyć ankiety, a także prowadzić marketing automation. Liczba dostępnych funkcji wzrasta wraz z wykupowaniem coraz wyższych pakietów, zaś dla najbardziej wybrednych użytkowników LiveWebinar umożliwia dostosowanie planu do zgłoszonych potrzeb.

GetResponse

Bardzo podobne funkcje oferuje GetResponse. Z tą różnicą jednak, że to narzędzie można zintegrować ze znacznie większą liczbą zewnętrznych systemów, takich jak WordPress, Shopify, Magento, PrestaShop czy BigCommerce. Na uwagę zasługuje również funkcja umożliwiająca tworzenie landing page, które możesz wykorzystać np. w promowaniu webinaru czy utworzenia ekranu końcowego z przyznanym rabatem dla każdego uczestnika.

W przeciwieństwie jednak do LiveWebinar, GetResponse nie oferuje bezpłatnego planu. Za najniższy pakiet należy zapłacić przynajmniej 50 zł miesięcznie. Możesz też skorzystać z pakietu Plus lub Professional, a także spersonalizować pakiet pod własne wymagania. W przypadku wybrania tego ostatniego rozwiązania, cena zostanie ustalona z Tobą indywidualnie.

MyOwnConference

Bardzo popularnym rozwiązaniem na całym świecie jest MyOwnConference. Corocznie korzysta z niego ok. 10 mln uczestników, którzy biorą udział w sumie z ponad 880 tys. webinarów. Posiada bardzo zbliżone funkcje do LiveWebinar, z tą jednak różnicą, że widok pokoju webinarowego może być wyświetlony w jednym z 16 języków. Przy odpowiedniej więc organizacji możesz tłumaczyć webinar na żywo, docierając do międzynarodowej społeczności.

Jednak to, co naprawdę wyróżnia MyOwnConference od innych narzędzi, to kwestie bezpieczeństwa. Autorzy położyli na ten aspekt naprawdę ogromny nacisk. Wszystkie dane trzymane są w jednej z 10 baz danych, spełniających standardy TIER III i wyżej. Ponadto cały serwis oparty jest na ponad 200 serwerach, w tych 2 serwerach w chmurze. To wszystko jest gwarancją niezawodności prowadzonych webinarów, a także daje pewność, że zebrane dane o uczestnikach nie wyciekną na zewnątrz.

Te wszystkie funkcje możesz mieć w ramach jednego z dwóch planów – darmowego i płatnego. Za darmo możesz organizować webinary dla 20 uczestników, które mogą być prowadzone przez 3 prezenterów jednocześnie. Nieco więcej możliwości zyskasz w ramach płatnego planu, którego ostateczny koszt będzie zależeć od tego, dla ilu uczestników jednocześnie chcesz prowadzić webinary.

Webinar – nowoczesny sposób pozyskiwania klientów

Organizowanie webinarów jest nowoczesnym sposobem na pozyskiwanie nowych klientów. Jest to forma content marketingu, która cieszy się coraz większą popularnością i korzysta z niej coraz większa rzesza przedsiębiorców. Warto, abyś i Ty zaczął organizować webinary. Pamiętaj, że jeśli chcesz dotrzeć do zagranicznych odbiorców za pomocą tego rodzaju szkoleń, nie musisz się przejmować tłumaczeniami. Skorzystaj z naszego wygodnego formularza i otrzymaj bezpłatną ofertę na tłumaczenie tekstów lub tłumaczenie ustne. Jesteśmy tu po to, aby Ci pomóc!


Potrzebujesz pomocy przy pozyskiwaniu zagranicznych klientów?