Jak przygotować firmę do wejścia na rynki zagraniczne?

Założenie firmy zawsze wiąże się z mnóstwem pytań, na które trzeba znaleźć odpowiedzi, oraz opracowaniem przemyślanej strategii wdrożenia produktów i usług w danym kraju. Jeśli do tej pory tworzyłeś swój biznes w oparciu o rodzimy rynek, a w kolejnym kroku myślisz o rozwoju firmy za granicą, czeka Cię ponowne przejście wspomnianego procesu. W naszym artykule podpowiadamy, jakie aspekty warto wziąć pod uwagę.

Bezpłatny ebook o zakładaniu firmy za granicą

Kwestie prawne przy zakładaniu firmy za granicą

Od nich nie uciekniesz. Pozyskiwanie zagranicznych klientów oznacza stworzenie im dogodnych warunków płatności i wysyłki zakupionych produktów. Na początku przede wszystkim należy wytypować Państwa, w których planujesz rozwijać swój biznes i poznać tamtejsze warunki prowadzenia działalności gospodarczej.

Kolejny krok to wybór jej formy. Może to być zarejestrowanie nowego podmiotu, np. Limited Company, czyli odpowiednik naszej spółki z o.o. w Wielkiej Brytanii, czy przedstawicielstwo firmy w obcym kraju. Musisz uwzględnić poziom trudności różnego typu rozliczeń, np. na Słowacji są atrakcyjne warunki prowadzenia działalności dla firm transportowych — można odliczyć pełną stawkę VAT od zakupu samochodu i paliwa.

I na koniec — uzyskanie wsparcia ze strony specjalisty rozeznanego w kwestiach prawnych, z odpowiednią znajomością języka obcego, który pomoże ci sfinalizować proces otwarcia zagranicznej placówki. Taka pomoc będzie również niezbędna w kolejnych etapach rozwijania firmy.

Opracowanie oferty na rynek zagraniczny

Określenie miejsca oddziału firmy to nie wszystko — najważniejszy jest język, w jakim będziesz się komunikował ze swoimi klientami. Czy zawsze to będzie angielski? A może jednak jego odmiana, jakiej używa się w USA bądź Nowej Zelandii? Czy przekonasz klientów z Katalonii, komunikując się z nimi po hiszpańsku? Pamiętaj, że inny rynek to odmienne realia i oczekiwania klientów, na które Twoja oferta powinna odpowiadać.

Kolejnym działaniem będzie opracowanie strony internetowej i oferty w wytypowanym przez Ciebie języku. To ich poziom merytoryczny i atrakcyjność zadecydują o tym, na ile potencjalni konsumenci będą chcieli zaufać nieznanej dotąd marce.

Rekrutacja pracowników za granicą

Jeżeli już wiesz co, gdzie i w jakim języku planujesz sprzedawać, potrzebujesz pracowników, dzięki którym to będzie możliwe. W pierwszym kroku powinieneś określić, gdzie będziesz ich rekrutować — czy będą to polscy pracownicy oddelegowani do pracy z klientem zagranicznym? A może większość osób będziesz zatrudniał już na miejscu, w oparciu o docelowy rynek pracy?

W drugim kroku czeka Cię ustalenie, ilu specjalistów będziesz potrzebował, jaki będzie zakres ich obowiązków oraz forma i wysokość wynagrodzenia w odniesieniu do realiów rynku i kodeksu pracy w danym kraju. Istotne są również takie zagadnienia jak miejsce (w Polsce czy za granicą) i forma (zdalna lub stacjonarna) przeprowadzenia całego procesu rekrutacyjnego.

Etapem zamykającym te przygotowania będzie opracowanie umów o pracę i dopełnienie wszelkich formalności związanych z rozliczeniami podatkowymi twoich pracowników.

Marketing i reklama na rynku zagranicznym

Skrupulatne wypełnienie powyższych trzech punktów jest dobrą podstawą do przyszłego sukcesu, ale go nie zagwarantuje. Firmę można porównać do samochodu, który żeby działał, musi być zasilany paliwem. A tym w danym przypadku jest dobrze opracowana strategia budowania świadomości marki, która będzie przyciągała nowych klientów.

Powinieneś określić kanały promocji (media społecznościowe, materiały wideo, blog firmowy), regularność tworzenia treści, sposób komunikacji z odbiorcami, a także formę zarządzania promocją. Czy będą za nią odpowiedzialni pracownicy zatrudnieni w docelowej lokalizacji? A może będzie centralnie prowadzona z Polski (co się wiąże np. z zatrudnieniem specjalistów biegle znających wymagany język obcy)? Dodatkowo wymagane będą tłumaczenia biznesowe wszystkich dokumentów, produktów, usług itp. na języki obce.

Uruchomienie firmy za granicą kosztuje, ale często się opłaca

Wszystkie zaprezentowane płaszczyzny łączy jedna kwestia — koszty. Na każdym etapie planowania prowadzenia biznesu za granicą czeka Cię podliczanie możliwych zysków i strat oraz szukanie optymalnych rozwiązań. A to ostatnie także wymaga szerszego i perspektywicznego spojrzenia na ewentualne zmiany kursu gospodarczego.

Polecamy rónież:

Bezpłatny ebook o zakładaniu firmy za granicą