Jak przygotować internetowe wideo do dystrybucji na rynki zagraniczne?

Wideo to najpopularniejsza forma komunikacji marketingowej i albo nie zmieni się to zbyt prędko, albo nie zmieni się to wcale. Dlatego firmy inwestują coraz większe części swoich budżetów marketingowych właśnie w wideo. Realizowanie strategii wideo marketingowej kosztuje – praca kreatywna, sprzęt (aparat, obiektywy, karty pamięci, mikrofony, itp.) lokacja, program do montażu i wiele innych.

Jednak większość firm w celu opracowania samej strategii i produkcji filmów decyduje się na współpracę z zewnętrznymi podmiotami. Założenia każdej dobrej strategii zawierają również dystrybucję wideo, o czym niestety wiele firm zapomina. Należy sobie zadać pytanie – po co produkować filmy marketingowe, skoro nikt ich nie obejrzy? Tym bardziej jeżeli zależy Tobie na prowadzeniu skutecznej międzynarodowej komunikacji marketingowej. Jak zatem przygotować internetowe wideo do dystrybucji na rynki zagraniczne?

Produkuj wideo z myślą o tym, że będą tłumaczone na języki obce

Jeżeli Twoja strategia wideo marketingowa przewiduje treści edukacyjne, w których główną rolę odgrywa prowadzący to warto przemyśleć zaangażowanie osoby, która płynnie mówi w języku docelowym, aby była w stanie nagrać wersję polską i wersję obcojęzyczną. Takie podejście pozwoli Ci zaoszczędzić na produkcji i znacznie ją przyspieszyć.

Jeżeli zamierzasz tworzyć treści oparte na narracji to sprawa wygląda znacznie łatwiej, ponieważ wystarczy, że zlecisz firmie trzeciej nagranie lektora w języku docelowym. Mało tego, możesz otrzymać lektora nagranego przez native speakera, czyli osobę, która faktycznie pochodzi z kraju, w którym prowadzisz działania marketingowe, a więc jest to jej język ojczysty. To wszystko wzmocni wiarygodność Twojego przekazu.

Social media wideo? To tylko z napisami!

Większość ludzi wideo na Facebooku i Instagramie ogląda bez dźwięku. Dlatego niezwykle istotne jest przygotowanie napisów w danym języku i osadzenie ich na filmie za pomocą natywnych narzędzi danego medium, lub wtopienie ich w treść wideo. Nie umieszczenie napisów może Cię bardzo dużo kosztować, dlatego potraktuj ten akapit poważnie.

Realizuj płatne kampanie wideo marketingowe

Pomijając organiczne kanały dystrybucji Twoich filmów marketingowych, takie jak kanał na YouTube, fanpage na Facebooku czy profil na Instagramie, w swojej strategii musisz uwzględnić kampanie reklamowe.

Jako kampanię reklamową rozumiem wygenerowanie płatnych zasięgów dla Twoich wideo za pomocą systemów reklamowych Facebook Ads i Google Ads. Pracowanie na tych systemach pozwoli Ci szybko, bo natychmiast i tanio dotrzeć do dużej liczby osób. Ponadto systemy reklamowe posiadają bardzo precyzyjne narzędzia do precyzyjnego kierowania reklam, a więc jesteś w stanie wyświetlić swoje wideo osobom mieszkającym w konkretnym kraju i mówiącym w konkretnym języku. Dlatego Twoja strategia wideo marketingowa powinna zawierać kalendarz dystrybucji, który uwzględnia organiczne i płatne kanały komunikacji marketingowej.

Korzystaj z usług lokalnych influencerów

Wideo marketing to nie tylko tworzenie własnych treści wideo, ale również nawiązywanie współpracy z jutuberami i instagramerami, którzy takie wideo zrobią dla Ciebie, a następnie rozdystrybuują wśród swojej społeczności. Jakie są korzyści wynikające z prowadzenia takich kampanii marketingowych?

  1. Influencer z danego kraju jest native speakerem, a więc idealnie mówi w języku kraju, w którym chcesz przeprowadzić kampanię,
  2. Nie ponosisz kosztów produkcji wideo, a więc ten budżet możesz przeznaczyć na wynagrodzenie dla influencera,
  3. Nie ponosisz kosztów tłumaczenia i ewentualnego lektora,
  4. Wykorzystujesz zasięgi organiczne danego influencera,
  5. Wykorzystujesz autorytet i wiarygodność danego influencera,
  6. Odciążasz się z wielu obowiązków, a więc taką kampanię możesz uznać jako oddelegowanie części swojej pracy i zająć się czymś innym w firmie,
  7. Współpraca z influencerem jest swojego rodzaju badaniem rynku, które może dać Ci ogromną wiedzę na temat grupy docelowej w danym kraju.

Minusem jest to, że treści wideo wyprodukowane przy współpracy z takim influencerem w oczach odbiorców nie są Twoje – pozostaną na kanałach influencera (YouTube, Facebook, Instagram, itp.), a Ty nie będziesz mógł dokonać ich redystrybucji. Jednak mimo tego jednego dużego minusu warto od czasu do czasu przeprowadzić taką kampanię, ponieważ plusów jest dużo i mogą przynieść Ci oczekiwane efekty.

Content is a King, Distribution is a Queen

W content marketingu dystrybucja jest ważniejsza od samej produkcji. Często korzystniej jest wyprodukować mniej treści, a więcej środków przeznaczyć na dystrybucję niż wyprodukować dużo treści, a nie dystrybuować ich wcale. Pamiętaj, że w komunikacji marketingowej najważniejsza jest, no właśnie – komunikacja – a przekazywanie wartości Twojej marki za pomocą wideo, to najskuteczniejsza forma komunikacji.

—–

Igor Podgórski

Konsultant marketingowy do wynajęcia. Pomaga firmom budować silne marki. Tworzy rozwiązania dla filmowców pracujących na aparatach i uczy ich robić lepsze filmy. Współpracuje z markami w zakresie produkcji wideo do Internetu.

www.igorpodgorski.pl