Jak założyć i prowadzić konto firmowe na LinkedIn?

Jak założyć i prowadzić konto firmowe na LinkedIn?

LinkedIn jest największym portalem społecznościowym, który zrzesza profesjonalistów z całego świata. Na całym świecie korzysta z niego ok. 575 milionów użytkowników, w tym nieco ponad 3 mln w samej Polsce. Wśród nich znajdziesz nie tylko dobrych klientów biznesowych, ale również specjalistów, których będziesz potrzebował w swojej firmie. Jak założyć konto firmowe na LinkedIn i jak je prowadzić?

Co to jest LinkedIn i ilu ma aktywnych użytkowników?

Portal LinkedIn jest międzynarodowym serwisem społecznościowym, którego celem jest zrzeszanie profesjonalistów z całego świata. Powstał już w 2002 roku, jednak dopiero od 2012 roku jest dostępny w polskiej wersji językowej. Aktualnie ok. 575 milionów osób z całego świata posiada tam zarejestrowane konto. Jak się jednak okazuje, aktywnie korzysta z niego tylko nieco mniej, niż połowa użytkowników, a dokładniej – 250 mln. Według różnych szacunków, polskich kont na tym portalu jest od 2,6 mln (wg Gemiusa) do 3,1 mln (wg panelu reklamowego LinkedIn).

Możliwości i funkcje LinkedIn

Zacznijmy od funkcji, jakie LinkedIn Ci oferuje. Podobnie jak inne portale społecznościowe, masz do dyspozycji dwa rodzaje kont – osobiste i firmowe. Jak nietrudno się domyślić – oba rodzaje kont oferują różne funkcje i możliwości. Powinieneś jednak wiedzieć, że budowę wizerunku swojej marki na LinkedIn możesz równie skutecznie prowadzić na swoim prywatnym profilu, jak i w oparciu o konto firmowe. Wszystko zależy od wielu czynników, zaś jednym z nich jest wielkość Twojej organizacji.

Profil prywatny na LinkedIn

Najważniejszymi funkcjami LinkedIn jest możliwość udostępniania swoich publikacji oraz tworzenie własnych artykułów. Tworząc ciekawe treści szybciej zbudujesz swój wizerunek profesjonalisty, a tym samym poszerzysz swoją sieć kontaktów. W przypadku publikacji, możesz w nich załączać zdjęcia, filmiki, dokumenty oraz linków do zewnętrznych stron internetowych. Ciekawą opcją jest udzielenie pochwały znajomemu – dzięki temu wzbudzasz w nim dług wdzięczności i jednocześnie zachęcasz do częstszej interakcji z Tobą. Warto dodać 2-3 hasztagi, które w naturalny sposób zwiększą Twoje zasięgi.

Jak publikować artykuły na LinkedIn?

Poza zwykłymi publikacjami, które są podobne np. do postów na Facebooku, LinkedIn udostępnia Ci miejsce do udostępniania fachowych artykułów. Decydując się na to rozwiązanie, zyskujesz ciekawe narzędzie, w którym możesz wprowadzać treść, dodawać zdjęcia, formatować tekst, zagnieżdżać linki itp. Jest to doskonałe rozwiązanie, jeżeli dysponujesz rzeczową wiedzą na dany temat i chcesz się nią podzielić, aby budować reputację wokół własnej osoby.

Poszerzanie sieci na LinkedIn

Podstawową funkcją LinkedIn są zaproszenia interesujących Cię osób do swoich kontaktów. Dobrą praktyką jest świadome budowanie sieci znajomych, zapraszając te osoby, które potencjalnie mogą być zainteresowane Twoją ofertą. W bezpłatnej wersji, po wejściu w zakładkę “Sieć” możesz dodawać do kontaktów osoby zasugerowane przez portal. 

Korzystając z darmowej wersji LinkedIn masz ograniczone możliwości wglądu do tego, kto przeglądał Twój profil. Poszerzanie sieci kontaktów to najlepszy sposób na budowanie marki osobistej. Dlatego masz możliwość wykupienia któregoś z pakietów Premium. Dzięki temu zyskasz możliwość lepszego wyszukiwania interesujących Cię osób na podstawie informacji w ich profilach. Zależnie od tego, czego oczekujesz, masz dostęp do czterech dedykowanych rozwiązań: Kariera, Biznes, Sprzedaż oraz Zatrudnienie.

Jak założyć konto firmowe na LinkedIn?

Mając prywatny profil, możesz założysz konto firmowe na LinkedIn. Jest to niezwykle proste – wystarczy kliknąć w zakładkę “Produkty” w górnym prawym rogu. Wyświetli Ci się lista rozwiązań, jakie twórcy LinkedIn dla Ciebie przygotowali. Teraz zjedź na sam dół i kliknij “Stwórz stronę firmową”. Pierwszy krok masz za sobą.

Teraz staniesz przed wyborem rodzaju strony, jaki chcesz założyć: Małe firmy, Duże firmy, Strona marki lub Strona edukacyjna dla szkół i uczelni. Jeżeli jeszcze nie prowadzisz strony swojej firmy, wybierz pierwszą lub drugą opcję. Strona marki dedykowana jest firmom, które chcą stworzyć osobny profil dla wybranej części działalności lub oferty. Edukacyjne rozwiązanie pozwala na skuteczne zarządzanie placówką oświatową, niezależnie od jej charakteru. 

Następnie będziesz musiał określić, jaka jest nazwa firmy, a także utworzyć skrócony link. Dzięki temu ułatwisz wyszukiwanie zainteresowanym użytkownikom, którzy będą chcieli wiedzieć, co u Ciebie słychać. Następnie podaj biznesowy adres internetowy, wybierz branżę, określ wielkość firmy i wybierz, w jakim charakterze prowadzisz swoją działalność gospodarczą. Na koniec zadbaj o prezentację profilu w LinkedIn poprzez dodanie logo oraz sloganu.

To jeszcze nie wszystko!

Wprawdzie stworzyłeś stronę swojej firmy, jednak nie będzie prezentowała się atrakcyjnie dla użytkowników i nie skorzystasz ze wszystkich funkcji. Zadbaj o zdjęcie w tle. Może to być np. informacja o ofercie, promocja wydarzenia lub estetyczna grafika nawiązująca do Twojej działalności. Gdy już wykonasz ten krok, kliknij “Zacznij budować swoją stronę!”, aby dodać więcej informacji i ułatwić pozyskiwanie obserwujących użytkowników.

Na tym etapie będziesz miał 7 pól do edycji:

  1. Informacje o stronie – w tym miejscu możesz zmienić lub dodać logo, a także określić slogan Twojej firmy.
  2. Przyciski – w tym miejscu dodasz tzw. pole CTA (wzywające do działania), który może odsyłać do Twojej strony, zachęcić do kontaktu, zachęcić do pozyskania więcej informacji, poprosić o zapisanie się do newslettera lub do rejestracji na Twojej stronie.
  3. Informacje ogólne – sekcja umożliwia poszerzenie opisu Twojej działalności (masz na to 2 tys. znaków), podać numer telefonu, zmienić adres strony internetowej firmy, a także edytować inne informacje o Twojej działalności. Masz również możliwość określenia maksymalnie 20 specjalizacji oraz zarządzać informacjami w innej wersji językowej.
  4. Lokalizacje – w tym miejscu określisz siedzibę swojej firmy, możesz podać również opcjonalnie adresy istniejących oddziałów.
  5. Hasztagi – wchodzenie w interakcję z innymi użytkownikami lub firmami to podstawa budowania świadomości marki na LinkedIn. Służą temu hasztagi. Określ, jakie tematy Cię interesują. Gdy tylko w sieci społecznościowej pojawi się publikacja w tym zagadnieniu, będziesz mógł ją polecić lub skomentować. Zwiększysz tym samym szansę na pozyskanie obserwujących użytkowników.
  6. Polecane grupy – jeśli zarządzasz swoją grupą na LinkedIn, pochwal się tym faktem. Dodaj do polecanych na firmowym profilu, aby obserwujący Cię użytkownicy mogli się o niej dowiedzieć. Możesz również w ten sposób promować do 10 grup, które Twoim zdaniem są warte uwagi.
  7. Zarządzanie językami – chcąc pozyskiwać klientów zagranicznych, utwórz swoją stronę w dowolnej wersji językowej. Pamiętaj jednak o tym, aby tłumaczenia profilu LinkedIn były wysokiej jakości. W przeciwnym razie możesz uzyskać efekt odwrotny do zamierzonego. Dlatego warto skorzystać z profesjonalnych agencji tłumaczeniowych, aby upewnić się, że tłumaczenia będą trafne i pozwolą Ci w osiągnięciu celu.

Jak prowadzić profil firmowy na LinkedIn?

Nawet najlepiej wyglądające konto firmowe na LinkedIn nie sprawi, że zaczniesz od razu pozyskiwać wielu obserwujących. Budowa marki na tym portalu to ciężka praca. Relatywnie niewielka popularność serwisu w Polsce dodatkowo temu nie sprzyja. Zwróć jednak uwagę na fakt, że LinkedIn jest coraz bardziej doceniany w naszym kraju. Korzysta z niego coraz więcej użytkowników. Wykorzystaj ten wzrostowy trend i zostań jednym z pionierów. Jak to zrobić?

Zachęć swoich pracowników do połączenia się ze stroną

Konto firmowe na LinkedIn służy nie tylko pozyskiwaniu nowych pracowników i kontrahentów. Dzięki niemu masz możliwość skutecznego zarządzania relacjami z własnymi pracownikami. Zachęcając ich do połączenia się z Twoim profilem, zyskujesz dodatkowo nowych odbiorców. 

Jeżeli pracownicy będą wchodzić w interakcję z firmowymi publikacjami, znacząco poszerzysz swoje zasięgi. Każda ich aktywność (polecenie, komentarz, udostępnienie) wyświetli się w ich feedzie, dzięki czemu osoby znajdujące się w ich sieci kontaktów zobaczą profil Twojej firmy. Najlepiej, gdy zachęcisz swoich pracowników, aby dodali na swoim profilu stanowisko pracy.

Twórz wartościowe treści na LinkedIn

Podobnie jak na innych portalach społecznościowych, LinkedIn opiera się na treściach. Publikując wartościowy content z odpowiednio dobranymi hasztagami, docierasz do nowych grup odbiorców. Sam portal zaleca, aby tego typu publikacje udostępniać przynajmniej raz w tygodniu.

Tworząc treści pamiętaj o korzystaniu z tzw. “rich media”. Termin ten odnosi się do wykorzystywania różnych form przekazów. Same teksty mogą okazać się niewystarczające, aby wyróżnić Twoją publikację. Korzystaj np. z nagrań video czy infografik. W ten sposób zwiększysz szansę na wejście użytkowników w interakcję z Twoją stroną.

Wykorzystaj marketing wzajemności

Portal LinkedIn bazuje na wzajemności. Oznacza to w praktyce, że wchodząc w interakcję z innymi użytkownikami zwiększasz szanse na pozyskanie nowych aktywnych obserwujących. Polecaj i komentuj inne publikacje. Możesz być pewny, że przynajmniej zwrócisz na siebie uwagę szerszej grupy odbiorców. 

Z tego też powodu świadomie wybieraj obserwowane hasztagi. Jeżeli zajmujesz się np. marketingiem, dodaj hasztag #marketing do swojego kanału. Będziesz na bieżąco ze wszystkimi publikacjami w tej tematyce, z którymi możesz wejść w interakcję. Zyskasz nie tylko wdzięczność osoby publikującej, ale przede wszystkim dotrzesz w ten sposób również do jego odbiorców!

Reklamy na LinkedIn

Chcąc przyspieszyć rozwój konta firmowego na LinkedIn, wykorzystaj narzędzia do płatnej reklamy. Możesz w tym celu wykorzystać informacje, które użytkownicy portalu podają w swoich profilach. Stwarza to wyjątkowe udogodnienia w targetowaniu kampanii promocyjnych. Sam portal umożliwia Ci trzy rodzaje reklam: tekstowe, treści sponsorowane oraz LinkedIn InMail.

Reklamy tekstowe będą wyświetlać się m.in. na stronie głównej, na stronach profilu, grup oraz na stronach wyników wyszukiwania. Treści sponsorowane umożliwiają dotarcie z określonym przekazem do wybranych grup odbiorców. Z kolei LinkedIn InMail to nic innego, jak wiadomości docierające do skrzynek odbiorczych wybranych grup użytkowników.

LinkedIn do budowania marki osobistej czy firmowej?

Kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje, czy LinkedIn obecnie to narzędzie do budowania marki osobistej czy firmowej. To wszystko zależy. Światowe przykłady dowodzą, że można z sukcesem budować wizerunek marki biznesowej. Jeżeli chcesz wyjść z ofertą na rynki międzynarodowe, możesz korzystać z tego portalu społecznościowego z dobrymi efektami.

Nieco inaczej sytuacja wygląda na rynku polskim. Przykład tak uznanych firm, jak Grupa TVN czy Grupa Lotos pokazuje, że kreowanie polskich marek na LinkedIn to wciąż pieśń przyszłości. Dla porównania – tylko sam fanpage TVN na Facebooku ma ponad 1 mln fanów, podczas gdy cała grupa TVN na LinkedIn ma nieco ponad 10 tys. obserwujących.

Wciąż rosnąca popularność

Niskie wyniki kont firmowych na LinkedIn wynika bezpośrednio z relatywnie niewielkiej liczby aktywnych użytkowników w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że popularność tego portalu społecznościowego nad Wisłą wciąż rośnie. Istnieje więc duża szansa, że jeśli zaistniejesz ze swoją marką już dzisiaj, zyskasz ogromne profity w przyszłości. Zwłaszcza, jeśli jesteś pionierem na tym serwisie w swojej branży. Potraktuj więc swoją obecność na LinkedIn jako inwestycję w przyszłość, która z dużym prawdopodobieństwem się zwróci prędzej, niż później.

Zacznij od kreowania konta prywatnego

Mając na uwadze powyższe statystyki można śmiało postawić tezę – jeśli jesteś właścicielem firmy, zacznij budowanie wizerunku konta firmowego na LinkedIn od rozwoju marki osobistej. Rozwijaj swoją sieć kontaktów, która będzie stanowiła podstawę do budowania zasięgu biznesowego profilu. Nieco inaczej będzie w przypadku, gdy zarządzasz dużą firmą i zatrudniasz wielu pracowników. W takiej sytuacji rozważ, aby od razu zająć się rozwojem konta firmowego, ponieważ to pracownicy będą stanowić podstawę dalszego rozwoju.

Jak biznesowo wykorzystać LinkedIn?

Możliwości LinkedIn dla biznesu są ogromne. Portal możesz wykorzystać zarówno do rekrutowania wartościowych pracowników, jak i pozyskiwania nowych klientów. To, w jaki sposób wykorzystasz ten serwis, zależy od Twojej strategii i celu, jaki chcesz osiągnąć. Najlepiej zacząć od realizacji jednego założenia. Chcąc osiągnąć wszystko istnieje duże prawdopodobieństwo popełnienia błędów w komunikacji. To z kolei możesz przynieść długofalowe konsekwencje. Ostatecznie przecież Internet nigdy nie zapomina.