Jak prowadzić zagraniczny profil firmy w mediach społecznościowych?

Opublikowane w dniu przez

Promocja w mediach społecznościowych to kolejny krok w rozwoju biznesu — strona internetowa czy nawet regularnie prowadzony blog firmowy nie umożliwią kontaktu w czasie rzeczywistym z Twoimi odbiorcami, wchodzenia z nimi w interakcje poprzez udostępnianie treści czy oznaczanie zdjęć. Dlatego jeżeli myślisz o rozwoju firmy na zagranicznych rynkach, również ten kanał dotarcia powinieneś uwzględnić w swojej strategii komunikacji.

Promocja o charakterze globalnym powinna być spójna — począwszy od przetłumaczenia strony internetowej wraz z ofertą na dany język lub języki obce, przez prowadzenie bloga firmowego i newslettera skierowanych do zagranicznych odbiorców, skończywszy na wspieraniu tych kanałów umiejętnymi działaniami w mediach społecznościowych w języku klientów.

Załóżmy, że wdrożyłeś już większość z wymienionych działań — wiesz, do kogo i w jakich językach obcych kierujesz komunikację, kompletujesz profil swoich odbiorców. I szukasz kolejnych. W dużych serwisach społecznościowych jest część Twojego audytorium i warto zawalczyć o jego uwagę. Jak to zrobić?

Jedna strona czy więcej?

Masz już rozpoznawalny fanpage na Facebooku czy profil na Twitterze w języku polskim i kusi Cię, żeby skorzystać z tego kanału. Jeżeli w grę wchodzi jeden język obcy, który ma wiele użytkowników, możesz się pokusić o wpisy dwujęzyczne (pamiętając o pewnych ograniczeniach, np. liczba znaków w niektórych serwisach czy rodzaj hasztagów). W przypadku większej liczby języków to rozwiązanie może się okazać niezupełnie efektywne („może”, ponieważ np. na profilach szkół językowych takie działania dość często się spotyka).

Innym rozwiązaniem jest założenie osobnych stron dla kolejnych języków — może być wygodne, jeśli planujesz rozwijać firmę w innych krajach. Albo… prowadzenie od samego początku profilu w języku angielskim (w Europie posługuje się nim wiele osób), co ułatwia dotarcie do różnych grup. Pamiętaj jednak, że nie jest to rozwiązanie uniwersalne dla każdego rodzaju biznesu.

Informacje w profilu i ustawienia językowe

Zastanów się nad nazwą profilu — czy będzie to nazwa firmy z kodem języka (np. firma X EN)? A może wybierzesz określenie marki lub produktu, które chcesz promować w danym kraju? Istotne, żeby nie była zbyt długa, ale równocześnie czytelna z poziomu wyszukiwarki dla potencjalnego subskrybenta czy obserwującego.

Opracuj treściwe, w miarę krótkie, opisy w językach docelowych, uzupełnij dane kontaktowe (może się okazać, że lepiej zadziała spersonalizowany adres e-mail z aliasem w danym języku niż odsyłanie klientów z różnych krajów do jednej, zbiorczej skrzynki). W ustawieniach zaznacz język, w którym się komunikujesz.

Dzięki tym informacjom zwiększysz szanse na szybsze znalezienie Twojej strony w serwisie. Nie zapomnij też umieścić odnośnika do mediów społecznościowych na swojej stronie internetowej.

Oprócz samych postów w języku obcym, które tworzą rdzeń profilu, zadbaj o dedykowane grafiki i materiały wideo. A żeby łatwiej było do nich dotrzeć, stosuj hasztagi — pamiętaj, aby były spójne z językiem strony.

Identyfikacja wizualna

Zastanów się nad awatarem i cover photo — czy mają nawiązywać do stylistyki strony internetowej, zawierać logo firmy lub marki, a może symbolicznie odzwierciedlać założenia profilu? Jeśli prowadzisz kilka stron w obrębie jednego serwisu społecznościowego, pomyśl czy chcesz, aby wizualnie to była spójna całość (wtedy możesz wspomnieć o pozostałych profilach w opisie), czy wręcz przeciwnie — osobne twory.

Zadbaj o dobrą jakość prezentowanych materiałów graficznych. I przede wszystkim — nie zapominaj o prawach autorskich i korzystaj z zasobów, co do których posiadasz uprawnienia.

Jedynym ograniczeniem w rozwijaniu stron w mediach społecznościowych jest nie tylko wyobraźnia — to także czas i zasoby. Efektywne działania w social media wymagają interakcji z odbiorcami, reagowania w czasie rzeczywistym na wzmianki czy udostępnienia. Nie mówiąc już o dobrej znajomości języka obcego, w którym będzie prowadzona komunikacja. Nie zapomnij o tym przy tworzeniu strategii promocji z użyciem tego kanału.