Automatyzacja w ecommerce – zamówienia, sprzedaż i tłumaczenia

Prowadzenie sklepu internetowego bywa czasochłonne. Jako przedsiębiorca wiesz zresztą doskonale, że rozwój każdego biznesu wymaga czasu. A co gdyby okazało się, że możesz część czynności wykonywać automatycznie? Poświęcić chwilę na konfigurację, aby później zyskać czas? Automatyzacja w ecommerce to odpowiedź na Twoje potrzeby. Szczególnie gdy dotyczy tak newralgicznych procesów, jak zamówienia, sprzedaż i tłumaczenia.


Tłumaczenia sklepu z wtyczką WPML


Jak zautomatyzować zamówienia w ecommerce?

Obsługa zamówień to jeden z najbardziej czasochłonnych procesów w sklepie internetowym. Wymaga nie tylko czasu, ale i skupienia na detalach. Ostatecznie sposób, w jaki przyjmujesz i realizujesz zamówienia, ma bezpośredni wpływ na czas dostawy. A jak wiadomo – im szybciej dostarczysz towar, tym bardziej zadowolony będzie klient.

Automatyzacja w ecommerce – zamówienia

Po rozłożeniu procesu zamówień na czynniki pierwsze otrzymujemy:

  • przyjęcie,
  • pakowanie,
  • nadanie oraz
  • dostarczenie zamówienia.

Zadaniem wszystkich sklepów internetowych z samej zasady jest automatyzacja przyjęcia zamówienia. Taka jest ich rola. Automatyzacja zamówień w ecommerce opiera się więc na samym systemie sklepowym. Dużą rolę odgrywa tutaj to, jak prezentowane są produkty, jaka jest ścieżka zakupowa, no i w którym miejscu lądują zamówienia. Oszczędność czasu na tym etapie zapewnisz sobie poprzez następujące elementy:

  • powiadomienie e-mail o nowym zamówieniu,
  • automatyzacja płatności,
  • automatyczne zarządzaniem stanem magazynowym,
  • a także automatyczne wysłanie faktury lub rachunku do klienta.

Dzięki konfiguracji i wdrożeniu tych elementów, będziesz na bieżąco z tym, co dzieje się w Twoim sklepie. Szybciej przystąpisz do kolejnego etapu zamówień, czyli pakowanie zamówienia.

Jak przyspieszyć pakowanie zamówienia do wysyłki?

Oczywiście problemu z pakowaniem zamówienia nie masz, jeśli sprzedajesz cyfrowe produkty lub usługi. Jeśli jednak Twoja działalność opiera się na fizycznych produktach, wówczas czas od przyjęcia do wysłania zamówienia jest mocno uzależniony od tego, jak szybko zapakujesz towar. Duże znaczenie ma również to, jak szybko zlokalizujesz produkt na magazynie.

Oszczędność czasu na tym etapie zapewnisz sobie wyłącznie w wyniku dobrze zorganizowanej i zaplanowanej pracy. Możliwości zautomatyzowania tego procesu są niewielkie. Produkty przygotuj do wysłania już wcześniej, aby później móc je po prostu włożyć do opakowania zbiorczego. Dodatkowo prawidłowe opisanie magazynu pomoże Ci szybko zlokalizować towary.

Jak zautomatyzować nadanie zamówienia w ecommerce?

Dużo większe pole manewru masz w kwestii nadawania przesyłki. Pomogą Ci w tym rozwiązania integracyjne, które leżą po stronie firmy kurierskiej. Dobrym przykładem jest w tym kontekście InPost. Posiadają gotowe moduły integracyjne do najpopularniejszych systemów sklepowych, m.in. WooCommerce, Shoplo, Sky-Shop, RedCart i wiele innych.

Jak to działa w praktyce? Modelowe rozwiązanie ma właśnie InPost. A wygląda to tak:

  • klient kupuje u Ciebie wybrane produkty,
  • informacja o zamówieniu przesyłana jest do systemu InPostu,
  • na podstawie informacji o produktach, otrzymujesz wygenerowane etykiety,
  • dodatkowo przesyłka jest automatycznie rejestrowana w systemie InPostu.

Tobie pozostaje nakleić etykiety na paczki i czekać na kuriera. Wymaga to oczywiście wcześniejszego przygotowania. Wszystkie produkty powinny mieć opisane takie parametry, jak waga i rozmiar. Po to, aby system InPostu mógł automatycznie wycenić i zarejestrować przesyłkę. Przygotowanie integracji wymaga czasu. Późniejsza obsługa już tego czasu nie wymaga. Jest to więc inwestycja, która zwróci się prędzej, niż później.

Jak zautomatyzować sprzedaż w ecommerce?

Jeden z podstawowych procesów masz już zautomatyzowany. Żeby jednak mieć co wysyłać, należy coś sprzedać. W tym obszarze również znajdziesz kilka ciekawych automatyzacji, które pozwolą Ci jednocześnie sprzedawać i oszczędzać czas.

Elementy, których automatyzacja pozwoli Ci poprawić sprzedaż w sklepie, są następujące:

  • porzucone koszyki,
  • cross selling i up selling,
  • płatność i
  • księgowość.

Marketing automation przy porzuconych koszykach

Jednym z najważniejszych procesów automatyzacji w ecommerce są porzucone koszyki. Jak informuje SAREhub, średni wskaźnik porzuconych koszyków wynosi aż 66%. Wychodzi więc na to, że ok. 2/3 klientów nie kończy procesu zakupowego. Masz więc spore pole do popisu w tym obszarze.

Większość systemów sklepowych zapewnia gotowe rozwiązania. W WooCommerce wystarczy odpowiednia wtyczka. Dzięki niej dowiesz się, jak dużo masz porzuconych koszyków. Wprowadzisz również rozwiązania, np. powiadomienia e-mail, które automatycznie będą próbowały nakłonić klienta do zakupu.

Marketing automation – e-mail czy pop up?

Najskuteczniejsze sposoby “namawiania” są w sumie dwa. Powiadomienia e-mail lub okienka pop up. Przy czym od tego drugiego rozwiązania ostatnio się odchodzi. Głównie ze względu na fakt, że większość osób uważa wszelkie wyskakujące okienka za irytujące. Niezależnie od tego, z którego sposobu skorzystasz, pamiętaj o dwóch kwestiach:

  • komunikat automation wysyłaj po godzinie i ponawiaj go np. na drugi dzień i po 3 dniach;
  • zaoferuj zniżkę na zakupy.

Zamiast pop upu możesz też skorzystać z czatowego bota. Takie rozwiązanie oferuje np. Tidio. Dają oni taką możliwość konfiguracji, dzięki której bot wykryje, czy klient dodał coś do koszyka, ale nie kupił. Przy następnej wizycie otrzyma powiadomienie na live chacie z prośbą o dokończenie zakupów.

Jak zautomatyzować cross selling i up selling w ecommerce?

Zresztą takie boty przydadzą Ci się też do konfiguracji cross sellingu czy up sellingu. Gwoli wyjaśnienia – pierwszy termin odnosi się do proponowania produktów uzupełniających względem tego, co klient kupił. Up selling z kolei opiera się na proponowaniu droższej wersji produktu. Czyli:

  • klient kupuje buty, proponujesz mu sznurówki – to jest cross selling,
  • klient kupuje buty za 49 zł, proponujesz mu podobne buty za 149 zł – to jest up selling.

Osobną kwestią pozostaje odpowiednie formułowanie komunikatów. Musisz wspomnieć o korzyściach, wynikających z zakupu dodatkowego lub droższego produktu. Przy cross sellingu może to być np. niższa cena za oba produkty: buty i sznurówki. Przy up sellingu może to być np. dłuższa trwałość czy większa wygoda droższych butów.

Zarówno cross selling, jak i up selling, możesz w pełni zautomatyzować. Właśnie za pomocą czat bota. Klient wrzucił do koszyka buty? Czat bot wyśle mu wiadomość, zachęcając do kupienia czegoś dodatkowego. Tak samo w przypadku, gdy doda do koszyka tańsze buty, to czat bot zaoferuje mu droższy produkt.

Marketing automation i cross selling w mailach

W przypadku up sellingu liczy się każda sekunda, dzieląca dodanie do koszyka do płatności. Dlatego sprawdzą się jedynie te rozwiązania, które błyskawicznie poinformują klienta o korzyściach wynikających z zakupu droższego produktu. Poza czat botem, może to być np. dodatkowe okienko w formularzu. Nie sprawdzi się natomiast up selling w mailach.

Marketing automation ścieżką mailową sprawdzi się natomiast w przypadku cross sellingu. Wiadomość z dodatkowymi produktami możesz wysłać klientowi już po dokonaniu płatności. Jeśli uda Ci się zadbać o odpowiednią komunikację, to przekonasz go do zakupu dodatkowych produktów. W końcu zapasowe sznurówki mu się przydadzą, prawda? Dodaj do tego rabat, co dodatkowo wzmocni potrzebę zakupu.

Jak zautomatyzować płatność i fakturowanie w ecommerce?

Newralgicznymi procesami w ecommerce są również płatności oraz wystawianie faktur. W tym pierwszym elemencie szczególne znaczenie ma czas zaksięgowania wpłaty. Z kolei ręczne wystawianie faktur wymaga zalogowania się do systemu, wpisanie danych klienta i wysłanie dokumentu. To wszystko pochłania czas, który chcesz przeznaczyć na promowanie sklepu, prawda?

Całe szczęście istnieją rozwiązania, które pozwolą Ci zaoszczędzić sporo czasu na tych czynnościach. Automatyzacja płatności to przede wszystkim integracja z takimi systemami, jak PayPal czy Przelewy24. Wiąże się z tym kilka korzyści, a najważniejsze to:

  • wygodne i bezpieczne płatności po stronie klienta i
  • automatyczne powiadomienia, że klient już zapłacił.

Nie musisz tym samym czekać, aż wpłata zostanie zaksięgowana na Twoim rachunku bankowym. System automatycznie poinformuje Cię, że płatność zakończyła się sukcesem. Będziesz mógł więc spokojnie przystąpić do pakowania zamówienia od razu po zakupie.

Sporo czasu też zaoszczędzisz, o ile zadbasz o automatyczne wystawianie i wysyłanie faktur. Szczególnie gdy w Twoim sklepie klienci dokonują sporo transakcji. Wyobraź sobie, że w ciągu jednego dnia musisz wystawić 100 faktur i rachunków. Ile Ci to zajmie? Godzinę? Dwie? Zadbaj o automatyzację fakturowania w ecommerce. Nie będziesz musiał się tym procesem w ogóle przejmować.

Jak zautomatyzować tłumaczenia w ecommerce?

Zamówienia, płatności czy sprzedaż to procesy, które zajmują sporo czasu. Zwłaszcza, gdy robisz je ręcznie. Myśląc o dotarciu do zagranicznych klientów, powinieneś też pamiętać o tłumaczeniu sklepu internetowego. Wiąże się to ze skopiowaniem opisu produktów, wszystkich tekstów na stronie i wysłania ich do biura tłumaczeń. To wymaga czasu.

Istnieją jednak rozwiązania, umożliwiające automatyzację procesu tłumaczenia. Zwłaszcza gdy postawiłeś swój sklep na WordPressie i WooCommerce. Korzystając ze wtyczki WPML, masz do wyboru ciekawą opcję nawiązywania współpracy z wybranym Tłumaczem. O szczegółach mówi nasz Maciek na kanale YouTube:

Automatyzacja w ecommerce – jak to zrobić?

Rozwój technologii ma w zasadzie jeden cel. Ułatwić życie, tak na co dzień, jak i w biznesie. Korzystając z najnowszych osiągnięć w dziedzinie cyfryzacji, zadbasz o automatyzację w ecommerce. Taka inwestycja przyniesie Ci korzyść w postaci oszczędności czasu. Dzięki temu zajmiesz się tym, co kochasz najbardziej – rozwojem biznesu. W dogadamycie.pl pomożemy Ci w automatyzacji procesów tłumaczenia. Wiemy, jak to zrobić i mamy w tym doświadczenie.


Wygodne tłumaczenie sklepu z wtyczką WPML? Zrobimy to.