Firma za granicą? Poradnik know-how w pigułce

W 2004 roku Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Dzięki temu Polacy zyskali prawo do zakładania własnej firmy w dowolnym kraju UE. Okazuje się, że w wielu z nich warunki do prowadzenia biznesu są o wiele bardziej sprzyjające niż w Polsce. Jeżeli zależy Ci na optymalizacji podatkowej i lepszym wsparciu dla przedsiębiorców – firma za granicą może okazać się dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem. Poznaj nasz poradnik know-how, w którym wyjaśniamy, jak założyć firmę za granicą.


Tłumaczenia dokumentów dla firm 24/7


Jak założyć firmę w Anglii?

Polskich firm na Wyspach Brytyjskich przybywa. Jak podaje Bankier.pl, w artykule z maja 2018 roku, Polacy założyli już ponad 60 tys. firm na terenie Zjednoczonego Królestwa. Skąd taka popularność? Zapewne stąd, że aby prowadzić działalność gospodarczą na terenie UK, nie zawsze trzeba ubiegać się o status rezydenta. Co więcej, kwota wolna od podatku jest stała, bez względu na wysokość przychodów czy rodzaj prowadzonej działalności. Zainteresowany? Sprawdź, jak założyć firmę w Anglii.

Firma po angielsku – jakie są rodzaje działalności w Anglii?

Abyś mógł założyć własną firmę po angielsku, musisz się najpierw dowiedzieć, jakie są rodzaje działalności w UK. Oto one i ich polskie odpowiedniki:

  • sole trader / self employed (jednoosobowa działalność gospodarcza),
  • limited company / LTD (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością),
  • limited liability partnership / LLP(spółka partnerska),
  • public limited company, PLC (spółka akcyjna).

Pierwsze 2 z wyżej wymienionych spółek powinny Cię najbardziej zainteresować. Sprawdźmy, który rodzaj działalności gospodarczej najlepiej pasuje do Twojego modelu biznesowego.

Firma self employed – czy warto ją założyć?

Zacznijmy od firmy self employed. Jest to jedna z najprostszych form prowadzenia własnego biznesu w UK. Można powiedzieć, że przypomina jednoosobową działalność gospodarczą. Proces rejestracji firmy jest bezpłatny i nie wymaga posiadania osobnego konta bankowego. Jest to więc idealne rozwiązanie dla osób zaczynających przygodę z prowadzeniem własnego biznesu.

Self employed w UK – jak to zrobić?

Abyś mógł prowadzić firmę self employed, musisz spełnić pewne wymagania. Po pierwsze, musisz być rezydentem w UK, czyli przez minimum 183 dni przebywać na terenie Wielkiej Brytanii. Po drugie musisz posiadać numer NIN, świadczący o Twoim ubezpieczeniu społecznym. Następnie, znając już podstawowe dane dotyczące swojej firmy, powinieneś ją zarejestrować. 

Zrobisz to poprzez zgłoszenie do HMRC. Możesz to zrobić telefonicznie, listownie lub online. Samo w sobie zarejestrowanie firmy polega na wypełnieniu odpowiedniego formularza. Co ciekawe, na rejestrację masz aż 3 miesiące. Pamiętaj jednak, aby po upływie tego czasu jak najszybciej poinformować HMRC o chęci rejestracji. W przeciwnym wypadku czeka Cię mandat.

Sole trader – obowiązki

Przygotuj się na to, że w jednoosobowej działalności gospodarczej to Ty jesteś odpowiedzialny za administrację firmy. Na szczęście nie jest ona aż tak skomplikowana. Do twoich obowiązków należy: płacenie podatków, opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne, płacenie VAT (przy przychodach 85 000£), rozliczanie podatku z HMRC oraz prowadzenie dokumentacji finansowej. Co ciekawe, prowadząc firmę self employed, nie musisz podawać danych swojej firmy do wiadomości publicznej. Minusem tego jest fakt, że może to negatywnie wpłynąć na Twoją wiarygodność wśród potencjalnych klientów.

Limited Company – Firma w Anglii, sprzedaż w Polsce

Bycie rezydentem brytyjskim do Ciebie nie przemawia? Istnieje też druga opcja. Zakładając w Anglii firmę LTD, możesz prowadzić sprzedaż w Polsce. Brzmi ciekawie, prawda? Limited Company, w skrócie LTD, jest odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.). Spółka ta może (lecz nie musi) być działalnością jednoosobową. Co ciekawe, w firmach LTD oddziela się swoje prywatne finanse od finansów firmy.

LTD i sprzedaż w Polsce –  jak to działa?

Przejdźmy jednak do najbardziej interesującej rzeczy, czyli do tego, w jaki sposób sprzedawać swoje produkty w Polsce mając firmę w Anglii.  Istnieje kilka kanałów sprzedażowych – które idealnie się do tego nadadzą. Wartą uwagi opcją jest Allegro – polska internetowa platforma e-commerce.

Firma LTD działająca w Polsce – Allegro

Serwis Allegro w łatwy i efektywny sposób pomoże Ci w sprzedaży produktów. Platforma ta w znacznym stopniu ułatwi Ci dotarcie do polskich klientów i zagwarantuje sprzedaż na wysokim poziomie. Wszystko brzmi świetnie, ale co z podatkiem dochodowym? Należy go uiszczać w tym kraju, w którym zarejestrowana jest działalność. Czyli w Anglii.

A co z podatkiem VAT? Jeżeli sprzedajesz swoje produkty osobom fizycznym, to podatek VAT jest regulowany na podstawie zasad sprzedaży wysyłkowej (czyli limitów). Obecnie limit ten wynosi 10 000 euro. Oznacza to tyle, że do tej kwoty masz możliwość rozliczenia podatku w Anglii. Jeżeli jednak ją przekroczysz, podatek musi zostać rozliczony w Polsce.

Firma LTD – jak to zrobić?

Zainteresowany? Dowiedz się jak założyć własną firmę LTD. Aby zarejestrować tego typu działalność, musisz zgłosić się do Companies House. Nie martw się, nie musisz iść do żadnego urzędu – wszystko możesz załatwić online. Jedyne co musisz zrobić, to wybrać pakiet i wypełnić formularz dotyczący struktury spółki.

Jaki jest ZUS w Anglii?

Przyszła pora, aby dowiedzieć się, jaki jest ZUS w Anglii. Bez wątpienia składki na ubezpieczenie w Wielkiej Brytanii są o wiele niższe niż w Polsce. W Anglii odprowadza się podatek NIN, który dla samozatrudnionych wynosi:

  • 3,05 funtów tygodniowo dla zarobków nieprzekraczających 9 568 funtów rocznie,
  • 9-proc. od nadwyżki powyżej 9 569 funtów, do 50 270 funtów rocznie,
  • 2-proc. od nadwyżki powyżej 50 270 funtów rocznie.

Jeżeli chodzi o limited company (LTD), to składka na ubezpieczenie jest mocno uzależniona od zarobków. To, co jest pewne, to fakt, że nie musisz odprowadzać składek NIN, jeżeli Twoja miesięczna pensja nie przekracza 737 funtów miesięcznie. Zarobki poniżej tego progu zwalniają Cię również z płacenia podatku dochodowego. Więcej informacji o składkach VAT, nie tylko dla firm LTD, znajdziesz na stronie Government Digital Service: Stawki i progi dla pracowników 2021.

Jak założyć firmę w Niemczech?

Warto również rozważyć działalność gospodarczą u naszych zachodnich sąsiadów – Niemców. I w tym przypadku warunki do prowadzenia biznesu wydają się korzystniejsze niż w Polsce. Założenie takiej firmy jest nie tyle, co skomplikowane, jak wymagające czasu. W zależności od rodzaju działalności i formy prawnej należy zgłosić się do sporej liczby instytucji.

Co więcej, aby móc założyć własny biznes w Niemczech, musisz dysponować lokalem lub serwisem biurowym. Dodatkowo powinieneś otworzyć niemieckie konto bankowe. Pamiętaj jednak, aby mieć na uwadze to, że aby otworzyć taki rachunek, banki bardzo często wymagają zameldowania w Niemczech. Następnie powinieneś sprawdzić, czy działalność, którą chcesz prowadzić, nie wymaga uzyskania specjalnych zezwoleń lub koncesji.

Niemiecka gewerbe i firma budowlana w Niemczech – czy warto?

Zakładając firmę w Niemczech, musisz przygotować się na to, że czeka Cię wiele formalności. Pierwsze, z czym przyjdzie Ci się spotkać to niemiecka gewerbe. “Gewerbe” to nic innego jak wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Dotyczy on zarówno osób fizycznych, jak i prawnych. Obowiązkowemu rejestrowi podlegają firmy świadczące usługi: przemysłowe, handlowe, budowlane itp.

Warto zwrócić uwagę na te ostanie. Polskie firmy budowlane w Niemczech cieszą się bardzo dobrą opinią. Można powiedzieć, że nasi rodacy zbudowali zaufanie do polskich fachowców i skradli serca niemieckich klientów. Dodatkowo u naszych zachodnich sąsiadów popyt na nieruchomości przekracza ich podaż. Są to więc idealne warunki do świadczenia tego typu usług. 

Firma w Polsce a praca w Niemczech – czy to możliwe?

Co ciekawe, możesz mieć swoją firmę (nie tylko budowlaną, ale i każdą inną) w Polsce, a pracować w Niemczech. Istnieją jednak co do tego restrykcje. Zgodnie z prawem, polska firma może działać na niemieckim rynku przez maksymalnie 180 dni. Co się stanie, jak przekroczysz tę liczbę? Czy będziesz musiał zapłacić podwójny podatek?

Nie musisz się o to martwić. Na szczęście, Polska i Niemcy mają podpisaną ustawę o unikaniu podwójnego opodatkowania. Co za tym idzie, w przypadku przepracowania ponad 180 dni na terenie Niemiec, będziesz musiał zapłacić podatek w kraju, w którym posiadasz ośrodek interesów życiowych i gospodarczych. Mówiąc prościej, będzie to kraj, w którym masz dom, rodzinę, kredyty lub pożyczki.

Firma w Niemczech a praca w Polsce – jak to zrobić?

Mimo wszystko istnieje również drugie rozwiązanie. Czyli założenie firmy w Niemczech a praca w Polsce. W takim przypadku musisz pamiętać o rejestracji podatkowej w niemieckim Urzędzie Skarbowym. Pozwoli Ci to na uzyskanie numeru podatkowego, potrzebnego do prowadzenia działalności na terenie Niemiec.

Nie zapomnij również o złożeniu Gewerbe. Aby to zrobić, będziesz potrzebował:

  • kopii dowodu osobistego lub paszportu,
  • adresu miejsca, w którym ma zostać zarejestrowana firma,
  • dokumentów potwierdzających prawo do wykonywania danego zawodu,
  • zaświadczenia o wpisie do rejestru handlowego lub izby rzemieślniczej,
  • zaświadczenia o prawie do swobodnego przesiedlania się,
  • potwierdzenia zameldowania.

Firma w Niemczech – jakie są koszty prowadzenia?

Zainteresowany założeniem firmy w Niemczech? Dowiedz się, jakie są koszty prowadzenia takiej działalności. Jeżeli chodzi o podatek dochodowy, to nie da się go tak łatwo określić. Jest on bowiem uzależniony od wysokości uzyskanego przychodu (zarówno na terenie Niemiec, jak i Polski). Kwota wolna od podatku to aż 9 744 euro. Jeżeli chodzi o ubezpieczenia społeczne, to wynoszą one:

  • około 58 050 euro rocznie – ubezpieczenie zdrowotne i pielęgnacyjne,
  • około 85 200 euro rocznie – ubezpieczenie emerytalne.

Warto wspomnieć o tym, że ubezpieczenie emerytalne i rentowe jest dobrowolne.

Do głównych kosztów trzeba również zaliczyć wynajem lokalu. Należy też mieć na uwadze to, że sama rejestracja Gewerbe kosztuje od 15 do 65 euro. Kwota ta jest uzależniona od landu i miasta, w którym ma być zarejestrowana Twoja działalność.

Jak założyć firmę w Norwegii?

Ciekawą opcją jest również założenie firmy w Norwegii. Nie jest to zbyt skomplikowane, a niesie za sobą masę korzyści. Co prawda, nikt nie prowadzi danych statystycznych dotyczących Polaków prowadzących działalność w Norwegii, ale z nieoficjalnych źródeł wynika, że jest ich ponad 40 tysięcy. Dlaczego?

Firma w Norwegii – dlaczego warto?

Prowadzenie własnej działalności na terenie Norwegii niesie ze sobą szereg korzyści. Są to m.in. uproszczone formalności i liberalne prawo dotyczące zakładania firm. Co więcej, Polacy podlegają tam tym samym przepisom, co norwescy przedsiębiorcy. Dodatkowo rejestracji firmy można dokonać przez Internet. Jest ona obowiązkowa i co najważniejsze bezpłatna. 

Koszty założenia firmy w Norwegii

Oczywiście, pojawiają się również koszty. Aby prowadzić firmę w Norwegii, musisz zgłosić swoją działalność do Foretaksregisteret. Jest to odpowiednik polskiego Rejestru Handlowego. Takie zgłoszenie wynosi 5 570 NOK lub 6 797 NOK.

W zależności od charakteru prowadzonej działalności mogą się również pojawić inne koszty, takie jak:

  • koszt uzyskania kart branżowych (są one wymagane np. przy zakładaniu polskich firm budowlanych w Norwegii) –  około 105 NOK,
  • koszt szkolenia HMS (polski odpowiednik szkolenia BHP)  – około 1 500 NOK.

Koszty prowadzenia firmy w Norwegii

Warto również wspomnieć o tym, że norweskie prawo podatkowe jest korzystniejsze niż to, które obowiązuje w Polsce. Ubezpieczenie społeczne wynosi około 11,4% wysokości dochodu, a zaliczki na podatek dochodowy 22%. Istnieją 4 progi podatkowe, po których przekroczeniu nadwyżki zysku podlegają oprocentowaniu według ustalonych stawek. Podatek VAT (przy zysku powyżej 50 000 NOK) dzieli się na stawkę:

  • podstawową (25%),
  • zredukowaną (15%),
  • niską (12%).

Jakie są rodzaje firmy w Norwegii i jak je założyć?

Przejdźmy dalej, czyli do tego, jakie są rodzaje firmy w Norwegii. Przedstawimy Ci dwa najpopularniejsze typy, które powinny Cię zainteresować. Pierwszą jest enkeltpersonforetak (ENK), czyli jednoosobowa działalność gospodarcza. Jest to najczęściej wybierana forma prowadzenia działalności. Rejestracja takiej firmy jest prosta i nie wymaga zbyt wielu kosztów. Aby to zrobić, należy wypełnić formularz online i założyć własny rachunek bankowy. Następnie wypełnia się deklarację przychodów, na podstawie której urząd oblicza wysokość podatku dochodowego.

Innym rodzajem firmy w Norwegii jest aksjeselskap (AS) – odpowiednik spółki kapitałowej. Tutaj również wymagane jest złożenie odpowiedniego wniosku i założenie konta bankowego. Przy rejestracji są jednak wymagane dodatkowe dokumenty, takie jak: umowa spółki, bilans otwarcia czy potwierdzenie wpłaty kapitału początkowego (wpłata musi wynosić minimum 30 tys. koron). Nie obejdzie się również bez powołania rady nadzorczej spółek i wpisu do rejestru przedsiębiorców (koszt około 3 tys. koron).

Jak założyć firmę w Czechach?

Biorąc pod uwagę wszelkie wydatki i opłaty, warto również zastanowić się nad założeniem firmy w Czechach. Proste przepisy, korzystny system podatkowy i wiele innych zalet kuszą, aby przenieść swoją działalność do naszych południowych sąsiadów. Dowiedz się, jak założyć firmę w Czechach i kiedy się to opłaca.

Poznaj rodzaje firm w Czechach

Zacznijmy od początku, czyli od poznania rodzajów firm w Czechach. Weźmy pod lupę jednoosobową działalność gospodarczą. Jej założenie jest bardzo proste i wymaga opłaty o wartości 1 000 koron. Dokumenty, które będą Ci potrzebne to: dowód osobisty, zgłoszenie rejestracyjne, zaświadczenie o niekaralności oraz zaświadczenie o tytule własności lub prawie do użytkowania lokalu. 

Istnieje również możliwość założenia spółki. Aby ją założyć, niezbędne będzie spisanie aktu notarialnego. Jego koszt jest uzależniony od kapitału zakładowego i najczęściej wynosi około 10 000 koron. Wymagane dokumenty to: wypis z księgi wieczystej, dokumenty o praktyce zawodowej i wykształceniu, kopia dowodu osobistego (zarówno Twoja, jak i Twojego wspólnika) oraz wyciąg z KRK.

Koszty prowadzenia firmy w Czechach

Przejdźmy do najbardziej interesującej rzeczy, czyli do kosztów prowadzenia firmy w Czechach. Podatek dochodowy od osób fizycznych wynosi 15% różnicy między przychodami a wydatkami. Natomiast podatek dochodowy od osób prawnych wynosi 19%. Warto również wspomnieć o podatku VAT, który w podstawowej stawce wynosi 21%, a w stawce obniżonej od 10% do 15%, w zależności od sprzedawanych produktów czy świadczonych usług.

Firma w Czechach a sprzedaż w Polsce – czy to realne?

Brzmi świetnie, ale czy istnieje możliwość założenia firmy w Czechach a sprzedaży w Polsce? Istnieje, ale nie jest ona zbyt opłacalna. W takiej sytuacji jesteś zmuszony do płacenia podatków według polskiego systemu. Dlaczego? Ponieważ zgodnie z prawem, powinieneś płacić podatki w kraju, w którym znajduje się Twoje centrum interesów życiowych. Jasne jest więc, że korzystniejsze jest prowadzenie sprzedaży na terenie Czech.

Czy warto prowadzić firmę na Tajwanie?

Jeżeli na poważnie myślisz o firmie za granicą, rozważ opcje działalności na Tajwanie. Posiada on bowiem gospodarkę nastawioną międzynarodowo i najlepszy na świecie system regulacji chroniący mniejszościowych inwestorów. W sprawie podatków warto wiedzieć o tym, że na Tajwanie obowiązuje ustawa o unikaniu podwójnego opodatkowania. Ponadto Tajwan jest czwartym co do wielkości producentem elektroniki na świecie. Co więcej, kraj ten posiada dodatni bilans i nadwyżkę handlową. Są to więc idealne warunki do założenia własnego biznesu.

Rodzaje firm na Tajwanie

Zakładając firmę na Tajwanie, możesz się zdecydować na jedną z 4 form prowadzenia działalności. Co ważne, żadna z nich nie wymaga kapitału zakładowego. Pierwsza to spółka z o.o, w której musi występować co najmniej jeden partner, a odpowiedzialność wspólników jest ograniczona do wniesionej kwoty. Druga to spółka akcyjna, składająca się z min. 2 partnerów. Jej odpowiedzialność wygląda tak samo, jak w przypadku spółki z o.o. .

Kolejna spółka to spółka jawna, w której odpowiedzialność za zobowiązania ma charakter nieograniczony. Czwartym, ostatnim typem działalności jest spółka komandytowa. Występują w niej dwa rodzaje wspólników. Są to wspólnicy aktywni, ponoszący odpowiedzialność nieograniczoną oraz wspólnicy nieaktywni, których odpowiedzialność jest ograniczona.

Jak założyć firmę w Szwajcarii?

Kolejnym państwem, oferującym wysokie zyski i niskie podatki jest Szwajcaria. Jak w prawie każdym kraju, w zależności od rodzaju firmy, do jej założenia wymagane jest mniej lub więcej formalności. W Szwajcarii rozróżnia się 2 najczęstsze typy działalności gospodarczych:

  • indywidualną działalność (Einzelunternehmen/Raison individuelle),
  • firmę o ograniczonej odpowiedzialności (GmbH/SarL)

Indywidualna działalność w Szwajcarii

Aby prowadzić indywidualną działalność, nie musisz nic rejestrować. Nie potrzebujesz kapitału założycielskiego, dokumentów założycielskich, konta bankowego, pieczątki czy wpisu do rejestru. Co więcej, nie musisz nawet mieszkać w Szwajcarii. Wystarczy ważne pozwolenie na pracę i pobyt. Minusem tego typu działalności jest to, że odpowiadasz za nią całym swoim majątkiem (zarówno majątkiem prywatnym, jak i majątkiem przedsiębiorstwa). Oznacza to, że wszystkie straty idą z Twojej kieszeni.

Kiedy więc zarejestrować taką działalność? Wtedy, gdy Twoje obroty przekroczą 100 000 CHF rocznie i zdobędziesz min. 3 klientów. Rejestracja firmy następuje w Rejestrze Ubezpieczeń Społecznych (SVA/AVS). Wymagane dokumenty to m.in.:

  • biznesplan,
  • oferty dla klientów,
  • umowy najmu,
  • umowy z klientami i dostawcami.

Spółka o ograniczonej odpowiedzialności (GmbH/SarL)

Przejdźmy do firmy o ograniczonej odpowiedzialności. Jest ona o wiele droższa i wymaga większego nakładu administracyjnego w porównaniu do działalności indywidualnej. Aby założyć tego typu firmę, będziesz potrzebował zebrać kapitał początkowy o wysokości min. 20 000 CHF. Od wielkości wkładów uzależniona jest odpowiedzialność wspólników. Co więcej, musisz się również liczyć z kosztami, jakie niesie za sobą współpraca z notariuszem i prawnikiem oraz wpis do Rejestru Handlowego. 

Numer VAT w Szwajcarii – jak uzyskać i kto musi go mieć?

Bez względu na to, na jaki rodzaj działalności się zdecydujesz, będziesz zobowiązany do uzyskania numeru VAT w Szwajcarii. Zgodnie z prawem, każda zagraniczna firma, która chce kupować, sprzedawać i importować towary z lub do Szwajcarii, powinna zarejestrować się jako podatnik VAT. Aby to zrobić, wystarczy wypełnić odpowiedni kwestionariusz online. Dane, które będą Ci do tego potrzebne to m.in.:

  • nazwa i adres firmy,
  • nazwisko i adres szwajcarskiego przedstawiciela fiskalnego,
  • szwajcarski obrót spółki zagranicznej.

Firma w Szwajcarii – jakie są koszty?

Przejdźmy więc do kosztów. Warto wspomnieć o tym, że Szwajcaria słynie z najniższych podatków w Europie. Zwykła stawka VAT wynosi 8%, w przypadku usług hotelarskich – 3,8%, a w odniesieniu do artykułów pierwszej potrzeby i książek – 2,5%. Co więcej, usługi medyczne i edukacyjne są całkowicie zwolnione od podatku.

Skoro już jesteśmy przy kosztach, to warto również pomyśleć o ubezpieczeniu od utraty źródła dochodu. Co prawda, nie jest ono wymagane, lecz na pewno może się przydać. Koszt takiego ubezpieczenia to 500 CHF miesięcznie. Istotne jest również ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, którego koszty wahają się między 200 – 250 CHF.

Firma w Polsce a mieszkanie za granicą – czy można to zrobić?

A co w przypadku gdy mieszkasz za granicą, a chciałbyś założyć własną firmę w Polsce? Czy istnieje taka możliwość? Oczywiście, że tak. Zgodnie z prawem, działalność w Polsce może założyć każdy obcokrajowiec pochodzący:

  • z państw UE,
  • z państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA),
  • z państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, które mogą korzystać ze swobody przedsiębiorczości na podstawie umów zawartych przez te państwa z Unią Europejską i jej państwami członkowskimi.

Firma w Polsce a mieszkanie za granicą – jak się rozliczać?

Wszystko jasne, ale w którym kraju powinieneś się rozliczać? Mieszkając za granicą i posiadając jednocześnie firmę w Polsce, będziesz podlegał ustawodawstwu tego państwa, w którym prowadzisz swoją działalność. Rozliczasz się wtedy z dochodów uzyskanych na terenie Polski. Jest to tzw. ograniczony obowiązek podatkowy.

Jak zarejestrować firmę w Polsce?

Jak więc założyć własną firmę w Polsce? To proste. Pierwsze co będziesz musiał zrobić, to złożyć wniosek CEiDG-1. Na szczęście nie musisz przyjeżdżać do Polski, aby to zrobić. Istnieje opcja złożenia wniosku online. Co ciekawe, podczas jego wypełniania masz możliwość dokonania zgłoszenia do ZUS. Kolejnym krokiem jest rejestracja do VAT. Jak widać, potrzebne jest trochę czasu i załatwienie formalności. Na szczęście, zawsze można zlecić założenie działalności zewnętrznej firmie. 

Czy polska firma może mieć konto za granicą?

Pozostała jeszcze jedna kwestia, a mianowicie to, czy polska firma może mieć konto za granicą. Zgodnie z prawem, otwieranie rachunków bankowych przez polskich rezydentów jest dopuszczalne:

  • w państwach UE,
  • w państwach członkowskich OECD,
  • pozostałych państwach (lecz z pewnymi ograniczeniami).

Należy mieć również na uwadze to, że w każdym kraju obowiązują inne zasady dotyczące zakładania kont za granicą. Z pewnością nie zakazują one otwarcia nowego konta. Raczej wymagają spełnienia pewnych warunków, takich jak uzyskanie określonych przychodów czy liczby klientów.

Firma za granicą a tłumaczenia – czy ich potrzebujesz?

Przejdźmy do bardzo ważnej rzeczy, niezbędnej przy zakładaniu firmy za granicą, a mianowicie do tłumaczeń. Jak już pewnie zauważyłeś, przy rejestracji działalności wymagane jest złożenie sporej ilości dokumentów, takich jak: umów spółek, wpisów z KRS czy aktów notarialnych. 

Często treści te wymagają tłumaczenia. I to nie byle jakiego. Jest to tłumaczenie uwierzytelnione. Takim zadaniem zajmuje się tłumacz przysięgły. Jego podpis i pieczęć potwierdzają zgodność tłumaczenia z oryginałem pod groźbą odpowiedzialności cywilnej.

Firma za granicą? Najpierw sprawdź, czy Ci się to opłaca

Faktem jest, że prowadzenie firmy za granicą generuje duże zyski. Niższe podatki i lepsze warunki do rozwoju biznesu sprawiają, że coraz więcej osób decyduje się na założenie działalności za granicą. Nie jest to jednak rozwiązanie dla każdego. Wszystko zależy od modelu biznesowego, zgromadzonych funduszy i kraju, w którym chce się założyć firmę.

Istotne są również tłumaczenia dokumentów, potrzebnych nie tylko do rejestracji działalności, ale i do jej prowadzenia. Czy zdecydowałeś się na firmę za granicą i szukasz wysokiej jakości tłumaczeń? Wykonujemy tłumaczenia online, dzięki czemu nie musisz ruszać się z domu. Co więcej, zamówienie złożysz z dowolnego miejsca na świecie. Dzięki temu rozwiązaniu zaoszczędzisz sporą ilość czasu i będziesz mógł przeznaczyć go na prowadzenie własnego biznesu.


Przetłumaczymy dokumenty Twojej firmy


Sprawdź również:

Jak założyć firmę w Estonii? Czy warto to zrobić?

Jak założyć firmę na Malcie? Czy to się opłaca?

Jak założyć firmę w Norwegii? Co to jest spółka AS, NUF i enkelpersonforetak?

Jak założyć firmę na Słowacji? Jakie są podatki dla firm na Słowacji?

Jak założyć firmę w 15 krokach? Wyjaśniamy krok po kroku

Jak założyć firmę w Czechach? — co warto wiedzieć?

Jak założyć firmę w Niemczech — co warto wiedzieć?

Portugalia – raj podatkowy dla Twojej firmy

Cypr, czyli egzotyczny raj podatkowy dla Twojej firmy

Jak założyć firmę w Rumunii i czy warto to zrobić?

Dlaczego Luksemburg to raj podatkowy?

Jak założyć firmę w Anglii? – co warto wiedzieć?