Co to jest lead magnet? Jak prowadzić wielojęzyczne kampanie?

Posiadanie własnej bazy odbiorców to rzecz nawet bardziej, niż pożądana we współczesnym marketingu internetowym. Marzeniem każdego marketera jest z kolei sytuacja, w której dysponuje on nawet kilkoma takimi bazami, w których znajdują się dane użytkowników bardzo zainteresowanych konkretną ofertą. Jeśli chcesz, abyś i Ty dysponował takimi bazami to warto wiedzieć, że nie musisz kupować gotowych baz. Możesz stworzyć własną, pod warunkiem, że korzystasz z odpowiednich narzędzi. W tym celu przyda Ci się wiedza w zakresie tego, co to jest lead magnet i jak prowadzić wielojęzyczne kampanie tego typu?

Tłumaczenia marketingowe

Co to jest lead magnet?

Zacznijmy od kwestii definicyjnych. Dosłowne tłumaczenie “lead magnet” nie odda sensu tego pojęcia, dlatego warto przybliżyć, kim lub czym jest “lead”, a konkretniej – “lead sprzedażowy”. Na gruncie marketingu jest to osoba, firma lub instytucja, wykazująca potencjalne zainteresowanie danym produktem lub usługą. Idąc tym tokiem rozumowania, “lead magnet” to działanie mające na celu przyciągnięcie jak największej liczby “leadów sprzedażowych”. Służą do tego rozmaite działania oraz narzędzia, z którymi warto się zapoznać bliżej. Pozwoli Ci to zdecydować, które rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojej branży.

Jakie są działania typu lead magnet?

Tyle z kwestii definicyjnych. Zanim rozpoczniesz swoją pierwszą kampanię tego typu, powinieneś wiedzieć, jak w ogóle zacząć. Istnieje bardzo wiele rodzajów działań, jakie możesz podjąć w kierunku zdobywania leadów sprzedażowych i ograniczone są jedynie Twoją wyobraźnią. Jeśli nie masz jeszcze pomysłu, to w praktyce marketingowej najczęściej wykorzystuje się następujące działania:

  1. Publikacja darmowego ebooka związanego z Twoją ofertą. Jego pobranie jest możliwe dopiero po podaniu swoich danych przez użytkownika – najczęściej imienia i adresu e-mail, nieco rzadziej nazwiska i numeru telefonu.
  2. Alternatywnie do ebooka, możesz udostępnić audiobook do pobrania za darmo pod warunkiem pozostawienia swojego adresu e-mail oraz innych danych kontaktowych.
  3. Stworzenie na blogu firmowym strefy “Premium”, na której będą publikowane obszerne i eksperckie opracowania, dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.
  4. Zaoferowanie darmowej konsultacji, pod warunkiem, że zainteresowana osoba zostawi do siebie swoje imię oraz numer telefonu i opcjonalnie adres e-mail. Ta ostatnia informacja będzie przydatnach w kampaniach mailingowych.
  5. Organizowanie darmowych webinarów i innych wydarzeń online opartych o wcześniejszą rejestrację uczestników, a co za tym idzie – dobrowolne pozostawienie swoich danych osobowych.
  6. Raporty branżowe, które udostępnisz za darmo. Oczywiście pod warunkiem pozostawienia swoich danych osobowych, które później wykorzystasz w innych kampaniach.
  7. “Click baitowe” artykuły, które przyciągną duży ruch na Twoją stronę. Dane zostaną zapisane np. w Pikselu Facebooka, co umożliwi Ci skonfigurowanie kampanii remarketingowej umożliwiającej dotarcie z ofertą do osób, które są zainteresowane określoną tematyką.

Pamiętaj, że to są jedynie przykłady działań w ramach lead magnet. We wszystkich rodzajach nadrzędna zasada pozostaje jest ta sama – dajesz potencjalnym klientom coś za darmo, jedyną opłatą natomiast jest pozostawienie swoich danych osobowych. W ten sposób tworzysz bazę danych, którą możesz wykorzystać w innych kampaniach marketingowych oraz w tworzeniu lejków sprzedażowych.

Jakie są narzędzia do lead magnet?

Szykując się do pierwszej kampanii lead magnet ważne jest nie tylko to, co oferujesz. Równie ważne są narzędzia, które pozwolą Ci na zbieranie informacji i tworzenie własnej bazy danych. Integralną ich cechą powinna być również możliwość wykorzystania tych danych np. do kampanii remarketingowych czy mailingowych. Jakich narzędzi do lead magnet będziesz potrzebować?

Systemy mailingowe w lead magnet

Powszechnie przyjętą praktyką jest korzystanie z danych pozyskanych za pomocą lead magnet w ramach kampanii mailingowych. Istnieje wiele rozwiązań, które posiadają gotowe integracje i rozwiązania do takich działań. Warto w tym kontekście zwrócić uwagę m.in. na GetResponse, MailChimp, MailerLite czy FreshMail. Każdy z tych systemów do mailingu posiada liczne integracje z zewnętrznymi narzędziami (takimi jak m.in. WordPress), a także dodatkowe narzędzia np. do prowadzenia webinarów. 

Jak korzystać z systemów mailingowych w lead magnet w praktyce? Załóżmy, że publikujesz darmowego ebooka, który można pobrać po wpisaniu podstawowych danych, tj. imienia i adresu e-mail. Formularz wpisywania danych tworzysz za pomocą np. GetResponse, w którym wcześniej stworzyłeś odpowiednie grupy kontaktów. To właśnie tam wpadną wszystkie imiona i adresy e-mail osób, które pobiorą Twój ebook. Jak to dalej wykorzystać? Ogranicza Cię wyłącznia Twoja kreatywność – lub Twojego markeingowca. Możesz dla przykładu wysłać im kod rabatowy na swoje usługi lub co więcej, zaproponować darmową konsultację. Sky is the limit.

Lead magnet a remarketing

Innego rodzaju lead magnetem jest tworzenie tzw. “click baitowej” treści, która przyciągnie spory ruch na Twoją stronę. Integrując swój serwis z Google Tag Manager i / lub z Pikselem Facebooka, możesz ponownie dotrzeć z reklamą do osób, które już odwiedziły Twoją stronę. Jeżeli wybierzesz dobry tytuł, a także samą tematykę promowanej “baitowej” treści, to zyskasz sprofilowany ruch użytkowników, którzy są zainteresowani opisywanym zagadnieniem. Są tym samym potencjalnie zainteresowani również i Twoją ofertą, którą zaprezentujesz im w reklamach opartych o dane remarketingowe. Takie podejście umożliwia również precyzyjniejszy dobór grupy docelowej i optymalizację kosztów promocji np. ebooka, który ma na celu pozyskanie konkretnego adresu e-mail.

Landing page w lead magnet

W kampaniach lead magnet przydadzą Ci się również narzędzia do tworzenia własnych landing page. Zgodnie z przyjętą definicją, landing page to pierwsze miejsce, które widzi Twój klient w wyniku Twoich działań reklamowych. Mogą to być osobne mikrostrony na osobnych domenach, jak i podstrony wchodzące w skład większego serwisu internetowego. Cel nadrzędny takiego landing page’a jest prosty – ma skłonić odwiedzającego np. do pozostawienia swojego adresu e-mail, dokonanie zakupu lub przejście do właściwego sklepu internetowego.

Czy musisz znać się na kodowaniu, aby stworzyć własny landing page? Zdecydowanie nie, a to głównie za sprawą licznych narzędzi, które umożliwiają tworzenie stron www w oparciu o prostą edycję graficzną (tzw. edytory WYSIWYG). Co więcej, część z nich jest zupełnie darmowa, jak chociażby najpopularniejszy system CMS na świecie – WordPress. Gotowe rozwiązania i szablony znajdziesz również m.in. w landingi.com, leadpages.com czy lpcreation.com. Takie narzędzia przydadzą Ci się np. do stworzenia strony, za pomocą której będziesz dystrybuować swój ebook.

Jak prowadzić wielojęzyczny lead magnet?

Konfigurowanie całej kampanii lead magnet w oparciu o powyższe narzędzia jest dosyć proste. Szczególnie gdy planujesz prowadzić takie działania wyłącznie na jednym rynku. Sprawa nieco się komplikuje, gdy chcesz prowadzić lead magnet w kilku krajach jednocześnie. W celu lepszego zobrazowania tematyki, przyjmijmy następujące założenia:

  1. Twój lead magnet będzie polegać na dystrybucji ebooka. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z butami do biegania, w związku z czym Twój ebook będzie poradnikiem dotyczącym tego, jak wybrać najlepsze buty do biegania dla siebie.
  2. Kampanię będziesz prowadzić w trzech krajach: Polska, Niemcy oraz Wielka Brytania.
  3. Do promocji ebooka będziesz wykorzystywać głównie Facebooka.

Jak to wszystko ogarnąć? Pierwsze, co musisz zrobić to wiadomo, napisać ebooka. Drugim krokiem jest zamówienie dobrego tłumaczenia ebooka, aby Twoi zagraniczni odbiorcy byli w stanie zrozumieć jego treść. Sprawa dodatkowo się komplikuje, jeśli masz twarde dane rynkowe o tym, że np. w Niemczech dostępne są inne technologie butów do biegania, niż w Polsce. Pamiętaj, że wszelkie takie niuanse obowiązkowo musisz uwzględnić w swoim poradniku.

Tłumaczenie landing page

Mając ebooka w kilku wersjach językowych, musisz go osadzić w jakimś miejscu, aby użytkownicy byli w stanie go pobrać. Takim miejscem jest landing page, ale żeby nie było zbyt łatwo, musisz zapewnić dobre tłumaczenie marketingowe landing page. W tym przypadku na 3 wersje językowe: polską, niemiecką i angielską. Najlepiej stworzyć trzy osobne domeny i trzy osobne layouty, dopasowane do preferencji odbiorców z wybranych krajów. Pamiętaj też o zamówieniu dodatkowej korekty native speakera, która sprawi, że teksty na stronie będą nie tylko przetłumaczone, ale też dopasowane do kultury kraju docelowego.

Wielojęzyczne bazy danych i maile w kilku językach

Co więcej, musisz też zadbać o trzy wersje językowe list mailingowych. Twoim zadaniem więc będzie stworzenie osobnej listy dla Polski, dla Niemiec i osobnej dla Wielkiej Brytanii. Taka konfiguracja ułatwi Ci późniejsze wykorzystanie tych danych np. do kampanii mailingowych. Musisz ostatecznie pamiętać o tym, że w ramach takich kampanii będziesz wysyłać maile w kilku wersjach językowych.

Wielojęzyczne kampanie reklamowe na Facebooku

Ostatnim elementem układanki pt. “wielojęzyczny lead magnet” są reklamy na Facebooku. Dla uproszczenia przyjmijmy, że: musisz stworzyć wielojęzyczne reklamy, musisz stworzyć grafikę w wielu językach, a także musisz stworzyć wielojęzyczne listy odbiorców. Powinieneś też pamiętać o ustawieniu lokalizacji wyświetlania reklam, a także wybrać grupy odbiorców, którzy posługują się pożądanymi językami. Być może brzmi to jak nieprawdopodobnie skomplikowane zadanie, jednak Facebook udostępnia prosty i intuicyjny panel tworzenia reklam, skądinąd znany jako “Menedżer reklam”.

Jakie treści tworzyć do lead magnet?

Na koniec warto jeszcze kilka słów poświęcić nt. treści, jakie będziesz wykorzystywać w lead magnet. O skuteczności takich kampanii decyduje przede wszystkim fakt, że promowane publikacje muszą odpowiadać na zapotrzebowanie Twoich potencjalnych klientów. Czyli powinny spełniać następujące warunki:

  1. Treści muszą być dopasowane tematycznie do Twojej branży.
  2. Klienci muszą czuć potrzebę, aby skorzystać z darmowej treści w zamian za pozostawienie swoich danych osobowych.
  3. Treści muszą być naprawdę wartościowe i w pełni zaspokoić oczekiwania odbiorców.

Po spełnieniu tych warunków, masz szansę na zrealizowanie skutecznej kampanii lead magnet, która będzie wspierała procesy sprzedażowe w Twojej firmie.

Zatem co to jest lead magnet i jak się za zabrać?

Zgodnie z tym, co powyżej, lead magnet to nic innego, jak strategia marketingowa mająca na celu pozyskanie tzw. “leadów sprzedażowych”, czyli – osób, firm lub instytucji potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą. Istnieje szereg narzędzi oraz działań, które możesz w tym celu wykorzystać, sama zaś ich liczba jest w zasadzie nieograniczona. To, w jaki sposób zdecydujesz się wdrożyć lead magnet u siebie w organizacji, zależy wyłącznie od Ciebie i Twojej kreatywności. Sky is the limit.

Sprawdź również nasze publikacje o:

Dobre tłumaczenia na potrzeby lead magnet