Jak sprzedawać za granicą na eBay? Czy to się opłaca?

Handel w Internecie to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów współczesnej gospodarki. Tylko w 2018 roku całkowita sprzedaż produktów w sklepach online wyniosła 40 mld zł w Polsce i blisko 6 bln zł na świecie. Każdego roku ok. 1,92 mld osób robi zakupy w Internecie, z czego 15 mln klientów to osoby z Polski. Jednym z najlepszych sposobów dotarcia do zagranicznych klientów jest sprzedaż za pomocą portalu eBay. Czy wiesz, jak to zrobić?

Co to jest i jak działa eBay?

Serwis eBay można porównać do polskiego Allegro. Z tą różnicą, że funkcjonuje on na wielu innych zagranicznych rynkach, dzięki czemu stanowi doskonałe narzędzie dla firm, które chcą wyjść z ofertą poza granice własnego kraju. Portal powstał w 1995 roku i korzysta z niego obecnie 182 milionów użytkowników z całego świata. 

Jak wynika z opublikowanego raportu “Global E-commerce Report 2018” autorstwa E-commerce Foundation, na zakupy za pomocą tego serwisu najchętniej decydują się użytkownicy z Bliskiego Wschodu, Azji i Oceanii, a także Ameryki Południowej. Biorąc pod uwagę fakt, że są to najbardziej zaludnione kontynenty, otrzymujemy prosty wniosek – jest to doskonałe narzędzie dla każdego, kto myśli o ekspansji zagranicznej swojej firmy.

Sprzedaż na eBay – czy to się opłaca?

Dzięki tej platformie sprzedaży, dostęp do zagranicznych rynków jest łatwy. Osobną kwestią pozostaje, czy taka działalność jest opłacalna z punktu widzenia polskiego przedsiębiorcy. Warto w tym miejscu przytoczyć statystyki. Jak podaje sam eBay, w 2018 roku dziesięć największych polskich firm wygenerowały w sumie obroty na poziomie 2 mln euro – dwa razy więcej, niż w 2017 roku. Wskazuje to na fakt, że obecność polskich firm na eBayu się opłaca i pozwala im na poprawę swoich wyników finansowych.

Sprzedaż w Internecie ma swoje wady

Obecność na eBayu, a także ogólnie sprzedaż w Internecie, wiąże się jednak z dużym ryzykiem. Jak podaje Bisnode w swoim raporcie nt. kondycji branży e-commerce w Polsce w latach 2017-2018, tylko 30% sklepów internetowych działa dłużej, niż 8 lat. Świadczy to o ogromnej konkurencji w tej branży i jeżeli chcesz zacząć w niej funkcjonować, musisz mieć to na względzie. Stosunkowo niski próg wejścia sprawia, że każdego miesiąca powstaje wiele sklepów online, a tym samym rośnie liczba konkurentów, którzy chcą dotrzeć do tych samych klientów, co Ty.

Jak sprzedawać za granicę na eBay?

Rozpoczęcie sprzedaży na eBayu jest dosyć łatwe. Pierwsze, co musisz zrobić, to zarejestrować swoje konto. Zrobisz to za pomocą formularza, w którym podasz wszystkie niezbędne informacje. Jeżeli chcesz funkcjonować jako przedsiębiorstwo, to po założeniu konta, wejdź w “Ustawienia”, a następnie “Informacje o koncie” i w pozycji “Typ konta” kliknij “Edytuj”. Podczas aktywacji firmowego konta, zostaniesz poproszony o podanie kilku podstawowych informacji. Aby rozpocząć sprzedaż, będziesz musiał uzupełnić również pozostałe informacje w ustawieniach. Zaleca się również założenie konta PayPal, co znacząco ułatwi Ci rozliczanie się z klientami. Warto abyś wiedział, że rejestracja konta np. na ebay.pl sprawia, że automatycznie możesz logować się przez ebay.co.uk czy ebay.de.

eBaymag – wystawiaj produkty na kilku rynkach jednocześnie

Mając konto na polskim eBayu, istnieje opcja wystawiania swoich produktów na kilku rynkach jednocześnie. Będziesz miał taką możliwość, decydując się na korzystanie z narzędzia eBaymag. Dla polskich sprzedawców jest to ogromne ułatwienie, zwłaszcza chcąc tworzyć oferty sprzedaży w kilku lub we wszystkich zagranicznych serwisach. Aktualnie dedykowane serwisy dostępne są w 9 następujących krajach: Polska, Niemcy, Wielka Brytania, Kanada, Francja, Stany Zjednoczone, Hiszpania, Włochy, a także Australia.

Co sprzedawać na eBay?

Serwis daje Ci możliwość sprawdzenia, jakich przedmiotów wyszukują użytkownicy. Korzystając z ebay.de oraz ebay.co.uk wystarczy, że zaczniesz wpisywać określoną nazwę w wyszukiwarkę ofert. Dla przykładu: zaczynając wpisywać “furniture” otrzymasz listę wyszukiwanych fraz przez innych użytkowników. Niestety, ta opcja nie działa w przypadku ebay.pl.

Masz również możliwość sprawdzenia nie tylko tego, co sprzedawać na eBay, ale również jakie są standardowe ceny rynkowe. Na serwisie masz dostęp do zaawansowanej wyszukiwarki, w której określisz takie parametry wyszukiwania, jak: nazwa przedmiotu, cena, oznaczenie produktów już sprzedanych oraz szereg innych. Dzięki temu rozwiązaniu możesz wprawdzie zrobić rekonesans tego, co warto sprzedawać na eBayu, w dalszym ciągu jednak nie uzyskasz informacji o trendach rynkowych.

Jak śledzić trendy na eBay?

Trendy sprzedażowe na eBayu sprawdzisz w zasadzie na dwóch stronach – explore.ebay.com, a także ebay.co.uk/trending. Niestety, te narzędzia pozwalają tylko dowiedzieć się, jakie są najpopularniejsze produkty na rynku niemieckim, brytyjskim, amerykańskim i australijskim. Nie istnieją obecnie żadne dedykowane narzędzia, dzięki którym sprawdzisz trendy na polskiej wersji ebay.pl. Musisz w takim przypadku korzystać z zewnętrznych serwisów, takich jak chociażby Google Trends czy Google Keyword Planner.

Sprzedaż za granicę na eBay – o czym musisz pamiętać?

Istnieje kilka kwestii, o których musisz obowiązkowo pamiętać, decydując się na sprzedaż za granicę za pomocą eBay. Jeżeli chcesz wystawiać oferty w Niemczech, to musisz mieć świadomość o pewnych obowiązkach formalnych. Praktyka dowodzi, że nadanie przesyłki z niemieckiego adresu jest szansą na większą sprzedaż. Wiąże się to jednak z koniecznością z rejestracją w niemieckiej ewidencji VAT. Obowiązek taki jest dosyć nowy, zaś jak wynika z komunikatu eBaya – konta mające niemiecki adres będą usuwane od 1. października 2019 roku, o ile ich właściciele nie zarejestrują się w VAT DE. Co ważne – obowiązek taki dotyka przede wszystkim trzy grupy sprzedawców na ebay.de:

  1. Firmy, które nadają paczki z niemieckiego adresu.
  2. Przedsiębiorstwa prowadzące handel wysyłkowy z dowolnego kraju, które przekroczyły limit 100 000 euro wartości sprzedanych produktów.
  3. Osoby, które dobrowolnie wybrały Niemcy jako kraj opodatkowania już na samym początku rozpoczęcia działalności.

Zadbaj o dobre tłumaczenia opisów aukcji na eBay

Nie wystarczy, że po prostu wystawisz swoje produkty na zagranicznych serwisach eBay. Jeżeli nie zadbasz o dobre tłumaczenia opisów produktów, szansa na pozyskanie zagranicznych klientów będzie niska. Zwłaszcza, że użytkownicy chętniej kupują te produkty, których opisy są w stanie zrozumieć. Podczas tego typu tłumaczeń powinieneś zwrócić uwagę nie tylko na dokładność przekładu, ale przede wszystkim na stopień dostosowania języka do kultury i obyczajowości odbiorcy. 

Dla przykładu: polski słynny już slogan reklamowy od Old Spice “zapachnij im w pamięć” nie może być przetłumaczony dosłownie, ponieważ straci wówczas jakikolwiek sens. Rolą tłumacza jest zadbać o to, aby utworzyć takie hasło reklamowe, które zostanie zapamiętane przez zagranicznego klienta. Ta sama zasada dotyczy wszelkich wyrażeń potocznych czy zdań, mających na celu wywołanie określonych emocji lub akcji odbiorcy.

Najważniejsze zasady wystawiania aukcji na eBay

Skuteczna sprzedaż na eBayu wymaga przestrzegania kilku podstawowych zasad, które znacząco podniosą Twoje przychody. Przede wszystkim zadbaj o to, aby aukcje oznaczać jako “do odwołania” wraz z włączoną funkcją “brak zapasów”. Pierwsza opcja sprawi, że aukcja nigdy nie wygaśnie, dzięki czemu będziesz tworzyć historię sprzedaży, a to z kolei zwiększy zaufanie potencjalnych klientów do Twojego sklepu. Natomiast dzięki opcji “brak zapasów” nie znikniesz z wyników wyszukiwania, gdy ilość produktów na danej aukcji spadnie do zera.

Od czerwca 2018 roku każdy sprzedawca musi podawać kod kreskowy EAN do wszystkich swoich produktów. Celem wprowadzenia tych zmian miało być ułatwienie wyszukiwania produktów dla klientów. Nie musisz jednak podawać tych identyfikatorów, jeżeli handlujesz towarami używanymi, kolekcjonerskimi i innymi przedmiotami, które są unikalne.

Jak sprzedawać za granicę na eBay? Czy to jest opłacalne?

Rozpoczęcie sprzedaży na serwisie eBay jest stosunkowo proste. Wystarczy zarejestrować konto na dowolnej platformie należącej do tej grupy, aby mieć możliwość wystawiania aukcji na różnych rynkach. Dodatkowo istnieje możliwość tworzenia ofert w kilku platformach jednocześnie, co umożliwi Ci eBaymag. Za każdym razem jednak upewnij się, jakie są ograniczenia sprzedażowe w poszczególnych krajach – może się okazać, że czegoś nie będziesz mógł wystawiać na standardowych zasadach. Na eBayu warto być, o czym świadczy fakt znacznie dłuższej żywotności sklepów na tym serwisie, niż w przypadku sklepów internetowych postawionych na własnych serwerach. Sam zresztą fakt wygenerowania 2 mln euro w 2018 roku przez polskich sprzedawców świadczy o rentowności tego typu działalności.