Analiza działań na Facebooku – poznaj statystyki Facebooka i Google Analytics

Działasz jako firma w Social Media? A czy mierzysz skuteczność swoich poczynań? Właściwy pomiar i interpretacja wskaźników, dotyczących aktywności marketingowej, pozwoli Ci na osiąganie coraz lepszych efektów. Analiza działań na Facebooku jest możliwa za pomocą dwóch bezpłatnych narzędzi. Mowa o “Statystyki” na Facebooku oraz Google Analytics.

Przetłumacz komunikację na Facebooku

Zarządzanie Facebookiem – od czego zacząć?

Sporo danych, dzięki którym dokonasz analizy działań na Facebooku, znajdziesz w gotowych narzędziach. Mowa przede wszystkim o statystykach, dostępnych na koncie reklamowym Facebooka i na fanpage’u, a także o Google Analytics. Chociaż nie są to doskonałe rozwiązania, to pozwolą Ci na wgląd do podstawowych wskaźników skuteczności.

Gdzie są statystyki na Facebooku?

Analiza działań na Facebooku nie może się obyć bez podstawowego modułu każdego fanpage’a. A gdzie są statystyki na Facebooku? Zaloguj się na portal i przejdź do swojej firmowej strony. Spójrz na lewe menu. Przewiń na dół – zobaczysz pozycję “Statystyki”. Kliknij. Właśnie znalazłeś się w miejscu, gdzie możesz analizować dane z podziałem na sekcje:

  • wyniki,
  • odbiorcy,
  • analiza porównawcza,
  • przegląd zawartości,
  • i statystyki dotyczące filmów.

To nie wszystko. Mając konto reklamowe na Facebooku, masz dodatkowy wgląd do jeszcze innych danych. Dotyczą skuteczności płatnych kampanii (o ile je prowadzisz). 

Gdzie je znajdziesz? 

Przejdź do Menedżera reklam. Już w pierwszym widoku zobaczysz kolumny wraz z informacjami o skuteczności reklam. Co więcej, po kliknięciu w “Kolumny: Wyniki” rozwinie Ci się lista wraz z opcją “Dostosuj kolumny”. W ten prosty sposób będziesz mógł analizować wskaźniki, które Cię najbardziej interesują.

Gdzie znajdziesz statystyki grup odbiorców na Facebooku?

Gdy już Twój fanpage uzyska reprezentatywną liczbę polubień, możesz pokusić się o bardziej zaawansowaną analizę wyników na Facebooku. W tym m.in. statystyki grup odbiorców. Aby tam dotrzeć, musisz rozwinąć ikonę “Narzędzia biznesowe”. Znajdziesz ją z lewej strony głównego widoku Menedżera reklam. To są te kropki pod domeczkiem. Po rozwinięciu przejdź do sekcji “Statystyki grup odbiorców”.

Pierwsze co zobaczysz, to informacje o wszystkich odbiorcach korzystających z Facebooka, zaklasyfikowanych jako “Potencjalni odbiorcy”. W widoku tym masz wgląd m.in. do tego, ilu jest zarejestrowanych użytkowników w Twoim kraju, z jakich miast pochodzą i jakie są najpopularniejsze strony (fanpage’a).

Jeśli chcesz zobaczyć taki sam przegląd statystyk dla swojej strony, po prostu kliknij w “Aktualna grupa odbiorców”. Zobaczysz dane zarówno dla swojego fanpage’a, jak i firmowego konta na Instagramie.

W tej samej sekcji masz dostęp do jeszcze kilku innych statystyk. Na przykład możesz porównać podstawowe wskaźniki swojej strony z konkurencją. Aby to zrobić, z lewej strony menu kliknij “Analiza porównawcza”. W ten sposób przejdziesz do widoku, w którym zobaczysz listę konkurencyjnych stron wraz z podstawowymi informacjami, takimi jak “Liczba polubień” czy “Zmiana liczby polubień”.

Może się okazać, że na początku nie zobaczysz żadnych stron, poza swoją. Masz możliwość, aby dodać je ręcznie. Wystarczy, że klikniesz “Dodaj firmy” i wpiszesz nazwy konkurencji, z którą chcesz się porównać. Ta funkcja jest dostępna zarówno dla firmowego profilu na Facebooku, jak i Instagramie.

W tej samej sekcji masz jeszcze wgląd do:

  • zawartości, gdzie zobaczysz statystyki dotyczące Twoich publikacji na fanpage’u;
  • osobnych statystyk dotyczących filmów, które publikujesz na swojej stronie i / lub które wykorzystujesz w swoich kampaniach płatnych.

Miłej analizy!

Google Analytics i Facebook – jak to połączyć?

Drugim bezpłatnym narzędziem, dzięki któremu możliwa jest analiza działań na Facebooku, to Google Analytics. Pod warunkiem jednak, że prowadzisz własną stronę internetową i zainstalowałeś tag łączący Twój serwis z tym narzędziem analitycznym. Jeśli tak jest, to musisz jeszcze pamiętać o kilku kwestiach.

Czym są UTMy i jak z nich korzystać na Facebooku?

Podstawową zasadą, która umożliwia pogłębioną analitykę w Google Analytics, to stosowanie UTMów w uporządkowany sposób. Są to atrybuty przypisane do adresu URL, dzięki którym masz możliwość sprawdzania, skąd pochodzi ruch na Twojej stronie. Jednym z najlepszych narzędzi do definiowania UTMów jest ga-dev-tools.

W odniesieniu do analizy działań na Facebooku, zacznij od określenia miejsc, z których generujesz ruch do swojej strony. Klasyczny podział wygląda następująco:

  1. Przycisk na fanpage’u, np. “Dowiedz się więcej”.
  2. Kampanie reklamowe.
  3. Posty na osi czasu.

Gdy już określisz te miejsca, stwórz pomocniczy arkusz np. w Excelu. Następnie każdemu miejscu przyporządkuj unikalny UTM, szczególnie na dwóch poziomach: source oraz medium. Teraz przejdź do ga-dev-tools, wklej link który udostępniasz w jakiejkolwiek formie na Facebooku i przypisz im uporządkowane UTMy. Może to wyglądać następująco:

  1. Przycisk fanpage – medium: facebook, source: button.
  2. Kampanie reklamowe – medium: facebook, source: paid.
  3. Posty na osi czasu – medium: facebook, source: post.

W ten sposób w Google Analytics w sekcji “Pozyskiwanie ruchu” i “Źródło / Medium” pokażą Ci się uszczegółowione statystyki, dotyczące pozyskiwania ruchu z Facebooka. Jeśli więc masz więcej miejsc, w których wklejasz linki do swojej strony, korzystaj z bardziej zróżnicowanych UTMów. Dla przykładu: grupa, remarketing, lookalike itp.

Jak mierzyć konwersję w Google Analytics za pomocą UTMów?

Powinieneś wiedzieć, że dzięki Google Analytics możesz mierzyć zarówno kanały pozyskiwania ruchu, jak i kanały, dzięki którym generujesz konwersję. Aby to było możliwe, to pierwsze co musisz zrobić, to skonfigurować cele lub dokonać integracji z własnym modułem ecommerce. Cele skonfiguruj, jeśli nie prowadzisz sklepu internetowego. Integrację z e-commerce zrób wówczas, gdy ten sklep prowadzisz lub prowadzisz sprzedaż online we własnym serwisie internetowym.

Gdy już przejdziesz przez ten etap, czas się wziąć za stworzenie własnych kanałów. Rozwiń w tym celu sekcję “Administracja” i kliknij w “Ustawienia kanałów”, a następnie w “+Nowa grupa kanałów”. Chcąc mierzyć konwersję z działań na Facebooku, skup się wyłącznie na kanałach związanych z tym portalem.

Jak dodać nowe kanały w Google Analytics do analizy Facebooka?

Tworząc nowe kanały w Google Analytics, w pierwszej kolejności nadaj im nazwę. Może to być np. “Kanały Facebooka”. Teraz kliknij w “Zdefiniuj nowy kanał”. Rozwinie Ci się okno, w którym sprecyzujesz, z jakiego kanału Google Analytics ma mierzyć ruch.

Teraz w pierwszym rozwijanym polu ustaw “Źródło”, w drugim zaś polu zostaw “Zawiera”. W pustym polu wpisz “Facebook”. Żeby sprecyzować, o jakie medium Ci chodzi, z prawej strony obok “LUB” masz ikonę “|”. Kliknij w nią.

Rozwinie się Ci się okno z definicją nowej reguły. Tutaj ustaw “Medium” i “ściśle pasuje do”. Następnie wpisz nazwę medium, którego używasz w UTMach. Może to być np. “paid”. Nadaj mu kolor dla lepszego zobrazowania statystyk. Analogicznie zdefiniuj pozostałe kanały na wszystkie UTMy, z których korzystasz na Facebooku.

Jak mierzyć konwersję z Facebooka w Google Analytics?

Po zdefiniowaniu kanałów, możesz przejść do pomiarów konwersji. Zrobisz to w sekcji “Konwersje” i “Ścieżki wielokanałowe”. Sporo informacji znajdziesz w “Porównywanie modeli atrybucji”. W tym miejscu możesz śledzić konwersję zarówno z modułu e-commerce, jak i z określonych celów. Aby mieć szczegółowe informacje o działaniach z Facebooka, nałóż stworzone kanały. Zrobisz to za pomocą rozwijanej listy “Grupy kanałów”, gdzie znajdziesz te utworzone przez Ciebie.

Jakie są modele atrybucji w Google Analytics?

Teraz możesz śledzić konwersje w różnych modelach atrybucji. W zależności od tego, który z nich wybierzesz, otrzymasz różne informacje. Dlatego kluczową kwestią pozostaje zrozumienie mechanizmu ich działania. W Google Analytics dostępne są następujące modele atrybucji:

  1. Ostatnia interakcja – przypisuje 100% udziału ostatniemu kanałowi przez zakupem lub konwersją.
  2. Ostatnie kliknięcie niebezpośrednie – przypisuje 100% udziału przedostatniemu kanałowi przed zakupem lub konwersją.
  3. Pierwsza interakcja – przypisuje 100% udziału pierwszemu kanałowi przed zakupem lub konwersją.
  4. Liniowy – przypisuje taki sam udział każdemu kanałowi w drodze do sprzedaży lub konwersji.
  5. Rozkład czasowy – w tym modelu największy udział zostanie przypisany kanałowi, który był najbliżej czasu, w którym użytkownik dokonał zakupu lub zrealizował cel.
  6. Uwzględnienie pozycji – pozwala na połączenie modeli Pierwsza interakcja i Ostatnia interakcja. W tym modelu Google Analytics przypisze największy udział pierwszemu i ostatniemu kanałowi. Cała reszta zostanie potraktowana jako “pośrednia”. W związku z tym zostanie im przypisany mniejszy udział w konwersji.

Przy takiej definicji kanałów, którą omówiłem w tym opracowaniu, będziesz w stanie analizować skuteczność swoich działań na Facebooku. Powinieneś jednak wiedzieć, że przy uszczegółowieniu definicji kanałów możesz w ten sposób analizować wszystkie swoje działania w Internecie. W tym pozyskiwanie ruchu organicznego, wejścia bezpośrednie czy z kampanii Google Ads. To jednak wymaga bardziej zaawansowanej konfiguracji Google Analytics.

Jak mierzyć skuteczność działań na Facebooku w Google Analytics 4?

Od lipca 2023 roku już nie będziesz mieć możliwości korzystania ze starszej wersji Google Analytics (tzw. “Universal Analytics”). Google zamyka tę usługę i tym samym wymusza korzystanie z nowszej jej wersji – czyli Google Analytics 4. 

W porównaniu do swojego poprzednika, to narzędzie nie umożliwia tworzenia kanałów pozyskiwania ruchu. Daje za to inne funkcje, które po odpowiednim wdrożeniu stają się jeszcze potężniejsze. Wszystko za sprawą udostępnienia modułu “Eksplorowanie”, który jest znacznie elastyczniejszy, niż wszystko, co było dostępne w Universal Analytics.

Co możesz sprawdzić za pomocą “Eksplorowania”? W zasadzie wszystko. Na przykład:

  1. Dane demograficzne z uwzględnieniem źródła ruchu.
  2. Źródła ruchu, mające udział w konwersjach na stronie.
  3. Zaangażowanie użytkowników z uwzględnieniem podziału na dane demograficzne.

I setki innych możliwych kombinacji. Grunt to wiedzieć, jak ustawić parametry eksplorowania, aby uzyskać dostęp do interesujących Cię informacji.

Krótki przewodnik po “Eksplorowaniu” w Google Analytics 4

Podstawową analitykę przeprowadzisz, korzystając z dwóch rodzajów danych. Konkretnie to chodzi o “Wymiary” i “Dane”. “Segmentów” na razie nie ruszaj, bo ten rodzaj filtracji służy do zawężania analizowanych grup odbiorców i aby z niego korzystać, najpierw musisz utworzyć odpowiednie segmenty odbiorców.

“Wymiary” to nic innego, jak kategorie danych. Możesz przebierać w 16 różnych kategoriach, takich jak: dane demograficzne, dane geograficzne, odwiedzany URL czy źródło wizyt.

“Dane” z kolei to konkretne informacje z zakresu e-commerce, grupy użytkowników, wywołanych zdarzeń czy informacji o sesji.

Jak to wszystko połączyć? Najpierw wybierz, jakie dane chcesz analizować na poziomie “Wymiary” i “Dane”. Po wybraniu interesujących Cię parametrów, przesuń je do pól “Kolumny”, “Wiersze” i / lub “Wartości”.

Zrób teraz pierwszą swoją analizę. Na początek wybierz:

  1. “Wymiary” – Sesja – źródło / medium i przesuń do “Kolumny”.
  2. “Wymiary” – Ścieżka strony i klasa ekranu, następnie przesuń do “Wiersze”.
  3. “Dane” – Liczba zdarzeń i przesuń do “Wartości”.

W ten sposób w formie wierszy zobaczysz adresy URL, które odwiedzają Twoi użytkownicy. W układzie kolumnowym zobaczysz źródła wizyt, do każdego źródła zaś zostaną przypisane wartości w postaci liczby zdarzeń, które wywołali.

Właśnie otrzymałeś swój pierwszy raport o jakości pozyskiwanego ruchu z różnych kanałów. Interpretacja wyników może być dowolna i zależna od tego, jakie informacje chcesz analizować.

Miłej eksploracji w Google Analytics 4!

Analiza działań na Facebooku w wielu językach

Jak zapewne już zauważyłeś, analiza działań na Facebooku jest możliwa również w rozbiciu na poszczególne lokalizacje. Po pierwsze domyślne statystyki na koncie reklamowym czy grup odbiorców możesz podzielić na kilka różnych krajów. Po drugie, stosując odpowiednie UTMy i konfigurując odpowiednie kanały, możesz podzielić ruch na stronie również z uwzględnieniem poszczególnych języków. Dzięki temu będziesz dokładnie wiedział, jakie są efekty tego, co robisz na poszczególnych zagranicznych rynkach.

Jakich tłumaczeń będziesz potrzebować?

Decydując się na wielojęzyczną aktywność na Facebooku, będziesz potrzebować odpowiednich tłumaczeń. Szczególnie, gdy myślisz o rozwoju działalności na rynkach, których języków nie znasz. Najbardziej kluczową kwestią są skuteczne kampanie. Dlatego zadbaj o dobre tłumaczenia reklam na Facebooku, najlepiej z dodatkową usługą lokalizacji. 

Warto też zadbać o naturalne brzmienie postów, które udostępniasz na osi czasu. Jeśli w ramach Twojej strategii chcesz promować bloga w celu generowania ruchu, pomyśl o tłumaczeniu marketingowym wpisów blogowych. 

Sama strona internetowa powinna być zrozumiała dla zagranicznego odbiorcy, aby zachęcać użytkowników do realizacji konwersji. Jeśli więc już masz wielojęzyczną stronę internetową, warto zlecić korektę tekstu przez native speakera. To gwarancja naturalnej komunikacji z klientami zagranicznymi.

Analiza działań na Facebooku – jak to zrobić?

Jak zatem zadbać o analizę działań na Facebooku? Możesz to zrobić za pomocą bezpłatnych narzędzi. Zacznij od statystyk dostępnych na koncie reklamowym oraz fanpage’u. Zadbaj o uporządkowane UTMy, zdefiniuj nowe kanały i czerp informacje z Google Analytics. A jeśli działasz na kilku rynkach jednocześnie, zadbaj o dobre tłumaczenia.

Polecamy rownież:

Tłumaczenia reklam z korektą native speakera