Analiza działań na Facebooku – poznaj statystyki Facebooka i Google Analytics

Zaznaczasz obecność swojej firmy w Social Media? A czy mierzysz skuteczność tych działań? Właściwy pomiar i interpretacja wskaźników, dotyczących aktywności marketingowej, pozwoli Ci na uzyskiwanie coraz lepszych efektów. Analiza działań na  Facebooku jest możliwa za pomocą dwóch bezpłatnych narzędzi. Mowa o “Statystyki” na Facebooku oraz Google Analytics.


Przetłumacz komunikację na Facebooku

Zarządzanie Facebookiem – od czego zacząć?

Sporo danych, dzięki którym dokonasz analizy działań na Facebooku, znajdziesz w gotowych narzędziach. Mowa przede wszystkim o statystykach, dostępnych na koncie reklamowym Facebooka i na fanpage’u, a także o Google Analytics. Chociaż nie są to doskonałe rozwiązania, to pozwolą Ci na wgląd do podstawowych wskaźników skuteczności.

Gdzie są statystyki na Facebooku?

Analiza działań na Facebooku nie może się obyć bez podstawowego modułu każdego fanpage’a. A gdzie są statystyki na Facebooku? Zaloguj się na portal i przejdź do swojej firmowej strony. Spójrz na lewe menu. Przewiń na dół – zobaczysz pozycję “Statystyki”. Kliknij. Właśnie znalazłeś się w miejscu, gdzie możesz analizować takie wskaźniki, jak:

  • zasięgi,
  • polubienia,
  • statystyki postów,
  • wyświetlenia strony
  • i wiele innych informacji.

To nie wszystko. Mając konto reklamowe na Facebooku, masz dodatkowy wgląd do jeszcze jednych statystyk. Oczywiście tych dotyczących skuteczności kampanii. Przejdź do Menedżera reklam. Już w pierwszym widoku zobaczysz kolumny wraz z informacjami o skuteczności reklam. Co więcej, po kliknięciu w “Kolumny: Wyniki” rozwinie Ci się lista wraz z opcją “Dostosuj kolumny”. W ten prosty sposób będziesz mógł analizować wskaźniki, które Cię najbardziej interesują.

Gdzie znajdziesz statystyki grup odbiorców na Facebooku?

Gdy już Twój fanpage uzyska reprezentatywną liczbę polubień, możesz pokusić się o bardziej zaawansowaną analizę wyników na Facebooku. W tym m.in. statystyki grup odbiorców. Aby tam dotrzeć, musisz rozwinąć ikonę “Narzędzia biznesowe”. Znajdziesz ją z lewej strony głównego widoku Menedżera reklam. To są te kropki pod domeczkiem. Po rozwinięciu przejdź do sekcji “Statystyki grup odbiorców”.

Pierwsze co zobaczysz, to informacje o wszystkich odbiorcach korzystających z Facebooka. Możesz jednak dostosować te dane do własnych potrzeb i to w całkiem precyzyjny sposób. Na początek wprowadź ustawienia, dzięki którym statystyki będą dotyczyć Twojego fanpage’a. 

Z lewej strony znajdziesz sekcję “Powiązania” i podsekcję “Połączeni użytkownicy”. Kliknij w pole “+ Twoja strona” i wybierz z listy fanpage, który chcesz poddać analizie. Jeśli zarządzasz kilkoma stronami, możesz w jednym czasie analizować wszystkie powiązane z nimi dane.

Na tym etapie nie zobaczysz jeszcze żadnych informacji. Pokażą Ci się wówczas, gdy określisz lokalizację. Jeśli działasz tylko w Polsce – wybierz z listy “Polska”. Jeśli jednak działasz w wielu krajach, możesz zbiorczo analizować statystyki dla wszystkich docelowych lokalizacji, jak i osobno dla każdej z nich. 

Google Analytics i Facebook – jak to połączyć?

Drugim bezpłatnym narzędziem, dzięki któremu możliwa jest analiza działań na Facebooku, to Google Analytics. Pod warunkiem jednak, że prowadzisz własną stronę internetową i zainstalowałeś tag łączący Twój serwis z tym narzędziem analitycznym. Jeśli tak jest, to musisz jeszcze pamiętać o kilku kwestiach.

Czym są UTMy i jak z nich korzystać na Facebooku?

Podstawową zasadą, która umożliwia pogłębioną analitykę w Google Analytics, to uporządkowane stosowanie UTMów. Są to atrybuty przypisane do adresu URL, dzięki którym masz możliwość sprawdzania, skąd pochodzi ruch na Twojej stronie. Jednym z najlepszych narzędzi do definiowania UTMów jest ga-dev-tools.

W odniesieniu do analizy działań na Facebooku, zacznij od określenia miejsc, z których generujesz ruch do swojej strony. Klasyczny podział wygląda następująco:

  1. Przycisk na fanpage’u, np. “Dowiedz się więcej”.
  2. Kampanie reklamowe.
  3. Posty na osi czasu.

Gdy już określisz te miejsca, stwórz pomocniczy arkusz np. w Excelu. Następnie każdemu miejscu przyporządkuj unikalny UTM, szczególnie na dwóch poziomach: source oraz medium. Teraz przejdź do ga-dev-tools, wklej link który udostępniasz w jakiejkolwiek formie na Facebooku i przypisz im uporządkowane UTMy. Może to wyglądać następujące:

  1. Przycisk fanpage – medium: facebook, source: button.
  2. Kampanie reklamowe – medium: facebook, source: paid.
  3. Posty na osi czasu – medium: facebook, source: post.

W ten sposób w Google Analytics w sekcji “Pozyskiwanie ruchu” i “Źródło / Medium” pokażą Ci się uszczegółowione statystyki, dotyczące pozyskiwania ruchu z Facebooka. Jeśli więc masz więcej miejsc, w których wklejasz linki do swojej strony, korzystaj z bardziej zróżnicowanych UTMów. Dla przykładu: grupa, remarketing, lookalike itp.

Jak mierzyć konwersję w Google Analytics za pomocą UTMów?

Powinieneś wiedzieć, że dzięki Google Analytics możesz mierzyć i kanały pozyskiwania ruchu, jak i kanały, dzięki którym generujesz konwersję. Pierwsze co musisz zrobić, aby to osiągnąć, to skonfigurować cele lub dokonać integracji z własnym modułem ecommerce. Cele skonfiguruj, jeśli nie prowadzisz sklepu internetowego. Integrację z ecommerce zrób wówczas, gdy ten sklep prowadzisz.

Gdy już przejdziesz przez ten etap, czas się wziąć za stworzenie własnych kanałów. Rozwiń w tym celu sekcję “Administracja” i kliknij w “Ustawienia kanałów”, a następnie w “+Nowa grupa kanałów”. Chcąc mierzyć konwersję z działań na Facebooku, skup się wyłącznie na kanałach związanych z tym portalem.

Jak dodać nowe kanały w Google Analytics do analizy Facebooka?

Tworząc nowe kanały w Google Analytics, w pierwszej kolejności nadaj im nazwę. Może to być np. “Kanały Facebooka”. Teraz kliknij w “Zdefiniuj nowy kanał”. Rozwinie Ci się okno, w którym sprecyzujesz, z jakiego kanału Google Analytics ma mierzyć ruch.

Teraz w pierwszym rozwijanym polu ustaw “Źródło”, w drugim zaś polu zostaw “Zawiera”. W pustym polu wpisz “Facebook”. Żeby sprecyzować, o jakie medium Ci chodzi, z prawej strony obok “LUB” masz ikonę “|”. Kliknij w nią.

Rozwinie się Ci się okno z definicją nowej reguły. Tutaj ustaw “Medium” i “ściśle pasuje do”. Następnie wpisz nazwę medium, którego używasz w UTMach. Może to być np. “paid”. Nadaj mu kolor dla lepszego zobrazowania statystyk. Analogicznie zdefiniuj pozostałe kanały na wszystkie UTMy, z których korzystasz na Facebooku.

Jak mierzyć konwersję z Facebooka w Google Analytics?

Po zdefiniowaniu kanałów, możesz przejść do pomiarów konwersji. Zrobisz to w sekcji “Konwersje” i “Ścieżki wielokanałowe”. Sporo informacji znajdziesz w “Porównywanie modeli atrybucji”. W tym miejscu możesz śledzić konwersję zarówno z modułu ecommerce, jak i z określonych celów. Aby mieć szczegółowe informacje o działaniach z Facebooka, nałóż stworzone kanały. Zrobisz to za pomocą rozwijanej listy “Grupy kanałów”, gdzie znajdziesz te utworzony przez Ciebie.

Jakie są modele atrybucji w Google Analytics?

Teraz możesz śledzić konwersje w różnych modelach atrybucji. W zależności od tego, który z nich wybierzesz, otrzymasz różne informacje. Dlatego kluczową kwestią pozostaje zrozumienie mechanizmu ich działania. W Google Analytics dostępne są następujące modele atrybucji:

  1. Ostatnia interakcja – przypisuje 100% udziału ostatniemu kanałowi przez zakupem lub konwersją.
  2. Ostatnie kliknięcie niebezpośrednie – przypisuje 100% udziału przedostatniemu kanałowi przed zakupem lub konwersją.
  3. Pierwsza interakcja – przypisuje 100% udziału pierwszemu kanałowi przed zakupem lub konwersją.
  4. Liniowy – przypisuje taki sam udział każdemu kanałowi w drodze do sprzedaży lub konwersji.
  5. Rozkład czasowy – w tym modelu największy udział zostanie przypisany kanałowi, który był najbliżej czasu, w którym użytkownik dokonał zakupu lub zrealizował cel.
  6. Uwzględnienie pozycji – pozwala na połączenie modeli Pierwsza interakcja i Ostatnia interakcja. W tym modelu Google Analytics przypisze największy udział pierwszemu i ostatniemu kanałowi. Cała reszta zostanie potraktowana jako “pośrednia”. W związku z tym zostanie im przypisany mniejszy udział w konwersji.

Przy takiej definicji kanałów, którą omówiłem w tym opracowaniu, będziesz w stanie analizować skuteczność swoich działań na Facebooku. Powinieneś jednak wiedzieć, że przy uszczegółowieniu definicji kanałów możesz w ten sposób analizować wszystkie swoje działania w Internecie. W tym pozyskiwanie ruchu organicznego, wejścia bezpośrednie czy z kampanii Google Ads. To jednak wymaga bardziej zaawansowanej konfiguracji Google Analytics.

Analiza działań na Facebooku w wielu językach

Jak zapewne już zauważyłeś, analiza działań na Facebooku jest możliwa również w rozbiciu na poszczególne lokalizacje. Po pierwsze domyślne statystyki na koncie reklamowym czy grup odbiorców możesz podzielić na kilka różnych krajów. Po drugie, stosując odpowiednie UTMy i konfigurując odpowiednie kanały, możesz podzielić ruch na stronie również z uwzględnieniem poszczególnych języków. Dzięki temu będziesz dokładnie wiedział, jakie są efekty tego, co robisz na poszczególnych zagranicznych rynkach.

Jakich tłumaczeń będziesz potrzebować?

Decydując się na wielojęzyczną aktywność na Facebooku, będziesz potrzebować odpowiednich tłumaczeń. Szczególnie gdy myślisz o rozwoju działalności na rynkach, których języków nie znasz. Najbardziej kluczową kwestią są skuteczne kampanie. Dlatego zadbaj o dobre tłumaczenia reklam na Facebooku, najlepiej z dodatkową usługą lokalizacji. 

Warto też zadbać o naturalne brzmienie postów, które udostępniasz na osi czasu. Jeśli w ramach Twojej strategii jest promowanie bloga w celu generowania ruchu, pomyśl o tłumaczeniu wpisów blogowych

Sama strona internetowa powinna być zrozumiała dla zagranicznego odbiorcy, aby zachęcać użytkowników do realizacji konwersji. Jeśli więc już masz wielojęzyczną stronę internetową, warto zlecić korektę tekstu przez native speakera. To gwarancja naturalnej komunikacji z klientami zagranicznymi.

Analiza działań na Facebooku – jak to zrobić?

Jak zatem zadbać o analizę działań na Facebooku? Możesz to zrobić za pomocą bezpłatnych narzędzi. Zacznij od statystyk dostępnych na koncie reklamowym oraz fanpage’u. Zadbaj o uporządkowane UTMy, zdefiniuj nowe kanały i czerp informacje z Google Analytics. A jeśli działasz na kilku rynkach jednocześnie, zadbaj o dobre tłumaczenia.


Tłumaczenia reklam z korektą native speakera