Jak stworzyć wielojęzyczną reklamę na Facebooku i jak się tam reklamować?

Prowadząc firmę zapewne sam zauważyłeś, że „być na Facebooku” to nie wszystko. Nie wystarczy założenie strony firmy, aby zostać zauważonym przez klientów. Szczególnie po zmianach w algorytmie. Od jakiegoś czasu zasięgi na firmowych fanpage’ach spadają, co wynika z prostego faktu — Facebook przypisał wyższy priorytet do publikacji z profili firmowych. Wyjściem z tej sytuacji jest wykupienie płatnych reklam. Jeśli chcesz docierać do klientów zagranicznych będziesz musiał dodatkowo wiedzieć, jak stworzyć wielojęzyczną reklamę na Facebooku i ogólnie — jak się tam skutecznie reklamować.

Jak przygotować się do reklamy na Facebooku?

Zacznijmy od absolutnych podstaw. Skuteczna reklama na Facebooku to coś więcej niż znajomość menedżera reklam czy zasad ustalania budżetu. Tak jak w przypadku wszystkich kampanii promocyjnych, tak i w przypadku reklamowania się na Facebooku musisz odpowiednio się do tego przygotować. Przede wszystkim ustal, czy Twoi klienci są na tym portalu, a jeśli są — to czy odpowiednio reagują na reklamy w tym kanale. Praktyka dowodzi, że nawet najlepiej skonfigurowana kampania płatna na Facebooku nie przyniesie rezultatów, jeśli Twojej grupy docelowej tam nie ma lub jest nieaktywna.

Jak dobrać grupę docelową do reklamy na Facebooku?

Informacje takie możesz pozyskać na dwa sposoby. Jednym z nich jest „puszczenie reklamy na żywioł” i sprawdzenie, czy przynosi rezultaty. Otrzymasz w ten sposób twarde i empiryczne dane na temat grupy docelowej. Wadą tego rozwiązania jest fakt, że jeśli Twoich klientów nie ma na tym portalu, to jedynym efektem będzie wyczerpanie budżetu reklamowego i podjęcie decyzji, że przenosisz się z reklamą na inne kanały.

Bardziej oszczędnym sposobem jest przejrzenie raportów nt. zachowania użytkowników Internetu. Cykliczne i obszerne badania na ten temat publikowane są m.in. przez Hootsuite, z których wynika chociażby fakt, że już niemal 49% populacji świata korzysta z Internetu. Ciekawe raporty znajdziesz też np. na Interaktywnie.com, a także chociażby na stronie Głównego Urzędu Statystycznego. Jeśli tylko zagłębisz się w tematykę, znajdziesz znacznie więcej źródeł danych na temat użytkowników Internetu, dzięki którym podejmiesz decyzję, czy uruchomić swoją pierwszą kampanię na Facebooku.

Jakie są strategie reklamowe na Facebooku?

Po stwierdzeniu, że Twoja grupa docelowa korzysta z tego serwisu, możesz przystąpić do planowania swojej pierwszej kampanii. Pierwsze co powinieneś dokładnie przemyśleć, to jej cel. Od niego będzie zależało mierzenie efektów i droga, jaką obierzesz do ich osiągnięcia. Ogólnie rzecz biorąc w menedżerze reklam na Facebooku znajdziesz 3 główne kategorie reklam płatnych: świadomość, działanie i konwersja.

Jak działają reklamy na świadomość na Facebooku?

Pierwsza kategoria zawiera w sobie dwa typy reklamy: zasięg i rozpoznawalność marki. Oba działają w bardzo zbliżony sposób i ich głównym założeniem jest jak najczęstsze wyświetlenie reklamy jak największej liczbie osób. Jak same nazwy wskazują — chodzi w nich przede wszystkim o podniesienie świadomości istnienia Twojej marki w wybranej grupie docelowej. Mierzalnymi efektami, które możesz sprawdzić w menedżerze reklam, będą w tym przypadku następujące kolumny w raporcie: zasięg, wyświetlenia oraz częstotliwość. Możesz też pokusić się o własne badania, w których zapytasz ankietowanych o to, czy kojarzą Twoją markę.

Jak działają reklamy na działanie na Facebooku?

Zupełnie inne cele mają za to typy reklam znajdujące się w kategorii „działanie”. Znajdziesz tam: ruch, instalacje aplikacji, wyświetlenia filmu, pozyskiwanie kontaktów, aktywność dotycząca posta, polubienia strony, reakcje na zaproszenia na wydarzenia, a także wiadomości. Ustalenie każdego z tych typów spowoduje, że algorytm Facebooka będzie inaczej dobierał odbiorców. 

Dla przykładu: reklamy w kampanii nastawionej na „Instalację aplikacji” będą wyświetlane osobom, które z większym prawdopodobieństwem wykonają daną czynność. Musisz jednak pamiętać, że algorytm dobiera ich na podstawie „podobieństwa i prawdopodobieństwa”, co oznacza w praktyce, że weźmie pod uwagę ich dotychczasowe reakcje na inne reklamy, a także ogólną aktywność na portalu i oceni, czy będzie to osoba, która zrobi to, o co ją prosisz.

Ze względu na dużą liczbę typów reklam w kategorii „działanie” nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, jakie kolumny w raporcie brać pod uwagę. Z dużą dozą prawdopodobieństwa będziesz musiał samodzielnie określić, jakie kolumny Cię interesują i na bieżąco je śledzić. Jeśli ustawiłeś np. „polubienia strony”, to oczywistym efektem kampanii będzie to, ile osób polajkowało Twój fanpage. Analogicznie będzie w przypadku „ruch” (wyświetlenia strony docelowej, kliknięcia link) czy „instalacja aplikacji” (aktywacja aplikacji, instalacje aplikacji). Pamiętaj, że prawidłowo wybrane wskaźniki do pomiaru efektów są kluczowe w ocenie tego, czy skonfigurowana kampania jest skuteczna.

Jak działają reklamy na konwersję na Facebooku?

Trzecią kategorią reklam na Facebooku są „konwersje”, w której znajdują się trzy typy reklam: konwersje, sprzedaż z katalogu oraz ruch w firmie. W odróżnieniu od powyższych opcji, w tym przypadku zliczane są zachowania użytkowników podejmowane na zewnątrz Facebooka — np. może to być Twój sklep internetowy. Do prawidłowego skonfigurowania tego typu kampanii musisz zainstalować Piksel Facebooka na swojej stronie, a także określić to, jakie dane ma zbierać. Informacje o skuteczności takich reklam możesz też pozyskiwać z kilku miejsc. Dostępne są zarówno w Google Analytics, w swoim systemie CRM, jak i w raportach dostępnych w Pikselu Facebooka.

Jak stworzyć wielojęzyczną reklamę na Facebooku?

Znając podstawy przygotowania się do emitowania reklam na Facebooku oraz podstawowe narzędzia w menedżerze reklam, czas na stworzenie pierwszej kampanii. Problem wielojęzyczności Cię nie dotyczy, jeśli sprzedajesz swoje produkty lub usługi tylko na jednym rynku. Nieco inaczej to wygląda, jeśli chcesz się reklamować w kilku krajach jednocześnie. Potencjalnie może to być dużym wyzwaniem — załóżmy, że operujesz w 4 różnych krajach i tworzysz 8 różnych kampanii. Czy to oznacza, że musisz tworzyć 32 reklamy? Niekoniecznie.

Z pomocą przychodzi opcja zarządzania reklamy, którą znajdziesz w widoku „Reklama” w oknie edycji kampanii. Zanim jednak do tego przejdziesz, musisz wprowadzić treści w języku domyślnym. Załącz więc grafikę reklamową (może to być też film lub pokaz slajdów), wprowadź tekst w nagłówku, do opisu, a także w polu „Podstawowy tekst”. Gdy już wypełnisz wszystkie wymagane miejsca, kliknij w “Dodaj języki” – przycisk, który znajdziesz na samym dole okna.

Teraz ustal, w jakim języku domyślnym stworzyłeś powyższe treści. Kliknij w tym celu w przycisk “Wybierz język” pod nagłówkiem “Język domyślny”. 

Gdy już to zrobisz, kliknij w “Dodaj język” pod “Dodane języki”, wybierz np. język angielski. Po wykonaniu tej czynności uaktywni się widok z prawej strony, w którym wprowadzisz tłumaczenie treści reklam, czyli „Nagłówek”, „Opis” oraz „Podstawowy tekst”. Ciekawą funkcją jest możliwość załączenia innego linku, a także innej grafiki, dzięki czemu pokierujesz odbiorców w pożądane miejsce.

UWAGA! Powyższy sposób na utworzenie wielojęzycznej reklamy na Facebooku nie działa w przypadku kampanii nastawionych na „Polubienia strony”. Chcąc zdefiniować więc taki cel, musisz tworzyć każdą reklamę od podstaw.

Czy reklama na Facebooku jest skuteczna?

Już wiesz, w jaki sposób przygotować się do kampanii i jak stworzyć wielojęzyczną reklamę na Facebooku. Pozostaje kwestia tego, czy zawsze takie działanie jest skuteczne? W przypadku wielu branż to rozwiązanie sprawdza się bardzo dobrze, szczególnie gdy odbiorcą jest klient masowy. Nie zawsze jest to jednak regułą. Jak dowodzą badania, młodzi ludzie są bardziej aktywni w innych kanałach społecznościowych (np. Tik Tok czy Snapchat), zatem chcąc in zaoferować swoje usługi, warto pomyśleć albo o dywersyfikacji kanałów reklamowych, albo o całkowitej rezygnacji z Facebooka. Chociaż z tym ostatnim należy uważać, bo wszystko ostatecznie rozbija się o wielkość grupy docelowej. Zanim więc podejmiesz decyzję o tym, czy reklamować się na Facebooku, czy nie — sięgnij po badania i raporty lub po prostu odpal pierwszą kampanię. Tylko w ten sposób przekonasz się o skuteczności bądź jej braku w swojej branży.