Jak prowadzić firmę w Japonii z sukcesami?

Co przeciętny Polak wie o Japonii? Że to kraj azjatycki ze stolicą w Tokio, językiem urzędowym jest japoński, kimono to tradycyjny ubiór, a sushi to typowa potrawa. Może jeszcze komuś przypomni się tradycyjne określenie tego państwa jako „Kraju Kwitnącej Wiśni”. A co byś zrobił w sytuacji… nagłego wyjazdu biznesowego do Japonii? Wiesz, czego unikać i jak się zachowywać, żeby nie wyjść na gbura? Jeśli jeszcze nie, to dzisiejszy tekst jest dla Ciebie.

Niektóre zwyczaje biznesowe w Japonii różnią się od europejskich. Dla ułatwienia pogrupowaliśmy je w trzy kategorie: spotkania biznesowe, strój i zachowanie.

Spotkanie biznesowe w Japonii — nie zapomnij o wizytówce!

I w dodatku najlepiej, żeby była dwustronna — w wersji angielskiej (bez względu na Twoją narodowość) i japońskiej. Jeśli przekazujesz ją swojemu partnerowi biznesowemu z Japonii, trzymaj ją w obu rękach i zadbaj o to, żeby była zwrócona w jego stronę tekstem w rodzimym języku. W podobny, wyrażający szacunek, sposób potraktuj wizytówkę otrzymaną od rozmówcy i nie traktuj jej jako notatnika. Dodatkowy numer telefonu czy adres e-mail najlepiej zapisać w smartfonie czy kalendarzu.

Skorzystaj z tłumaczeń biznesowych podczas przygotowywania prezentacji na spotkanie, żeby była dostępna dla Twoich rozmówców w języku japońskim. Pamiętaj o szczegółowej agendzie i kluczowych informacjach — dla Japończyków to właśnie informacje zawarte w prezentacji są wiążące.

Skorzystaj z usług tłumacza ustnego języka japońskiego — nawet jeśli tłumaczenie rozmów biznesowych nie będzie potrzebne, bo spotkanie odbędzie się po angielsku, jest to wyraz szacunku wobec rozmówców.

Jak ubrać się na spotkanie w Japonii? Unikaj pewnych kolorów…

Elegancki strój, obowiązujący podczas spotkań biznesowych, nie różni się znacząco od europejskich standardów. Warto jednak unikać czarnego garnituru i krawatu oraz białej koszuli, ponieważ jest to strój pogrzebowy.

Latem, które w Japonii jest gorące i wilgotne, mężczyźni na szczególne okazje zazwyczaj ubierają koszule z krótkim rękawkiem (dopuszczalne jest rozpięcie kołnierzyka) i okazjonalnie krawat. W kwestii tego ostatniego, lepiej się jednak w niego wyposażyć na spotkanie, zwłaszcza jeśli nie znasz zwyczajów panujących w danej firmie.

W przypadku kobiet najlepiej sprawdza się delikatny makijaż i upięte włosy. Do tego zazwyczaj spodnie (rzadziej długie spódnice) w stonowanych kolorach i torebka niewielkich rozmiarów. Przygotowując się do spotkania z japońskimi kontrahentami, weź również pod uwagę, że w większości tamtejszych firm kobiety nie noszą w pracy spódnic powyżej kolan, biżuterii i butów na obcasie.

Jak zachowywać się w Japonii? Nie kichaj w miejscu publicznym…

Japończycy na ogół nie używają chusteczek higienicznych, ani publicznie nie wdmuchują nosa. Tym bardziej nie jest to mile widziane podczas spotkań biznesowych — w Japonii panuje kultura pracy w dużym wymiarze godzin, a zwolnienia chorobowe nie są codziennością.

Podczas powitania unikaj podawania ręki (chyba że Twój japoński rozmówca tak się z Tobą przywita). Lekki ukłon jest lepszym rozwiązaniem.

Staraj się również nie prowadzić small talków podczas spotkań biznesowych, zwłaszcza rozmów dotyczących anegdotek o kolegach z pracy, poglądów religijnych i politycznych. Skup się na treści spotkania i sprawach firmowych (w tym przypadku robienie notatek jest sygnałem, że to, co mówią Twoich rozmówcy jest dla Ciebie ważne i wyrażasz w ten sposób swój szacunek do nich).

Nawet jeżeli spotykałeś się z tym samymi japońskimi kontrahentami już kilkukrotnie, a wasza relacja jest koleżeńska, nie przechodź na familiarny ton i nie wypytuj o sprawy osobiste. W tym przypadku nadal się sprawdza powiedzenie jednego z szefów koncernu Toyota, że Japończycy ufają tym partnerom biznesowym, z którymi znają się co najmniej dziesięć lat.

Japonia to bardzo ciekawa kultura i styl prowadzenia biznesu

Wzajemny szacunek i otwartość na inne zwyczaje to podstawa dobrych relacji biznesowych, które potem mogą przełożyć się na wieloletnią i owocną współpracę. Warto o tym pamiętać w dobie globalizacji, kiedy może nam się wydawać, że europejskie zwyczaje są uniwersalne i sprawdzają się w każdej sytuacji.

Źródło: Secrets of Japanese business etiquette