Dropshipping w sprzedaży zagranicznej – jak to działa?

Handel w Internecie rozwija się z roku na rok. Wystarczy wspomnieć, że branża ecommerce szacowana jest na 50 mld zł i każdego roku ok. 16 mln Polaków dokonuje transakcji online. Autorzy raportu Statista Digital Market przewidują ponadto, że w latach 2018-2022 wartość rynku ecommerce w Polsce ma wzrosnąć o dodatkowe 23,5 mld złotych. Szacuje się, że wartość światowego rynku ecommerce wynosi obecnie ponad ponad 588 mld zł. To wystarczający powód, aby rozpocząć sprzedaż w Internecie. Jednym ze sposobów jest dropshipping.

Dropshipping – co to jest?

Dropshipping jest bardzo wygodnym rozwiązaniem, zwłaszcza dla początkujących sklepów internetowych. Polega na przeniesieniu wysyłki towaru ze sprzedawcy na dostawcę – może nim być producent, hurtownik lub pośrednik. Rola sprzedawcy w tym modelu sprowadza się do zbierania zamówień i przekazywaniu informacji do firmy, która odpowiedzialna jest za wysyłkę towarów do klienta. Najistotniejszą kwestią pozostaje skuteczne promowanie sklepu, aby potencjalni konsumenci mogli się dowiedzieć o jego istnieniu i ostatecznie skorzystali z oferty.

Zalety dropshippingu

Ogromną zaletą tego modelu sprzedaży jest brak konieczności magazynowania towarów, co zazwyczaj wymaga od Ciebie poniesienia sporych kosztów. Przede wszystkim tych związanych z utrzymaniem magazynów. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że dzięki dropshippingowi nie musisz kupować produktów, aby utrzymywać ich odpowiednie zapasy. W praktyce nie zamrażasz kapitału, który możesz przeznaczyć na promocję i inne cele biznesowe.

Jest to doskonałe rozwiązanie dla osób, które dopiero rozpoczynają sprzedawać w Internecie. Nie musisz dysponować pokaźnym kapitałem, aby mieć rozbudowaną i atrakcyjną cenowo ofertę. W miarę wzrostu obrotów, otrzymujesz lepsze ceny od dostawców, a tym samym zwiększasz swoją konkurencyjność na rynku. Ogromną zaletą pozostaje także oszczędność czasu – nie musisz go tracić na pakowanie i wysyłanie towarów. Możesz zająć się tym, co umiesz najlepiej, czyli promowaniem własnego biznesu i pozyskiwaniem nowych klientów.

Towary wielkogabarytowe to nie problem

Obrót produktami wielkogabarytowymi wiąże się z wieloma problemami, zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców. Po pierwsze – są to ogromne koszty składowania. Im większy gabaryt towarów, tym większą powierzchnią należy dysponować, aby składować zapasy. Osobną kwestią pozostaje problematyczny transport, który nie dość, że jest drogi, to jeszcze wymaga zachowania przestrzegania wymogów bezpieczeństwa w trakcie pakowania.

Decydując się na dropshipping możesz uniknąć tych problemów. To dostawca odpowiada za magazynowanie towarów wielkogabarytowych i w związku z tym to on ponosi koszty z tym związane. Prawdopodobnie nie jesteś jego jedynym klientem, w związku z czym jednostkowy koszt składowania jest dla niego niższy. Twój partner w biznesie będzie posiadał ponadto większe doświadczenie w pakowaniu i zabezpieczaniu transportu takich produktów. Dzięki temu istnieje większe prawdopodobieństwo, że towar trafi do klienta w nienaruszonym stanie.

Wady dropshippingu

Tego typu model sprzedażowy nie jest pozbawiony wad. Nawet jeśli zadbasz o wszystkie aspekty po stronie sklepu internetowego, wciąż istnieje ryzyko, że dostawca nie będzie wywiązywać się ze swoich obowiązków. Nie masz bezpośredniej kontroli nad tym, w jakim terminie faktycznie produkt będzie wysłany do klienta, ani nad tym, w jaki sposób będzie zapakowany. Powstaje zagrożenie, iż proces wysyłki będzie zaniedbany, co będzie się wiązać ze wzrostem liczby reklamacji.

Problemy ze zwrotami i reklamacjami w dropshippingu

Kwestia związana z reklamacjami to duża wada dropshippingu. Przede wszystkim musisz zadbać o to, aby kwestia odpowiedzialności za przyjmowanie zwrotów była szczegółowo omówiona z dostawcą. Może bowiem dojść do nieporozumienia, polegającego m.in. na nieprawidłowo zabezpieczonej paczce, w wyniku czego klient otrzyma wadliwy towar. To, kto finansowo odpowiada za tego typu reklamacje, nie może budzić żadnych zastrzeżeń.

Powinieneś mieć świadomość, że polskie prawo zobowiązuje Cię do przyjmowania zwrotów w ciągu 14 dni od daty zakupu. Zwłaszcza, jeśli sprzedaż nastąpiła poza Twoją siedzibą. Z tych przepisów wynika jednoznacznie, iż klient nie musi mieć szczególnego powodu, aby dokonać zwrotu. Kwestia ich przyjmowania oraz rozliczenia się z konsumentem powinna być precyzyjnie określona z dostawcą.

Dezorientacja klienta w modelu dropshippingu

Osobną kwestią pozostaje poczucie dezorientacji klienta, który chce odesłać towar. Adres nadawcy paczki będzie inny, niż miejsce siedziby w regulaminie sklepu. W takim przypadku odbiorca może znaleźć się w problematycznej sytuacji i w konsekwencji nie wiedzieć, gdzie ma wysłać produkt. W konsekwencji straci zaufanie do Twojego sklepu, a tego chcesz przecież zdecydowanie uniknąć. 

Pewnym rozwiązaniem tego problemu może być wyraźna informacja znajdująca się we wszystkich możliwych miejscach na stronie – w F.A.Q., w regulaminie, w warunkach zwrotów i reklamacji, a także np. w formularzu zamówień. Inny adres wysyłania zwrotów jest powszechną praktyką. Warto jednak abyś zadbał o to, aby wyraźnie to zakomunikować swoim klientom.

Czas wysyłki w dropshippingu

Decydując się na współpracę w modelu dropshippingu godzisz się z faktem, że nie na wszystkie procesy sprzedażowe będziesz miał bezpośredni wpływ. Zwłaszcza na te, które wiążą się z logistyką i wysyłką zamówień. W związku z tym powstaje ryzyko, że dostawca wyśle towar do klienta później, niż zadeklarowałeś to na swojej stronie internetowej. Taki stan rzeczy może wynikać z faktu, iż Twój dostawca obsługuje kilkadziesiąt sklepów. Każdemu chce zapewnić ciągłość realizacji, stosuje więc system kolejki zamówień. 

Istnieją zasadniczo dwa rozwiązania tego problemu. Pierwszym z nich jest zadeklarowanie dłuższego czasu wysyłki na swojej stronie internetowej. Szczegóły w tym przypadku musisz ustalić ze swoim dostawcą. Niesie to jednak ze sobą ryzyko, że klient zrezygnuje z zakupu. Drugim wyjściem z tej sytuacji jest rekompensata opóźnień swoim klientom. Możesz to zrobić w postaci np. gratisów, kodów rabatowych itp. Zyskasz tym samym sympatię swoich odbiorców, wiązać się to będzie jednak z obniżeniem marży, a co za tym idzie – również i zysków z działalności.

Brak odbioru osobistego lub wysyłki za pobraniem

Osobną kwestią pozostaje możliwość odbioru osobistego lub wysyłki towaru za pobraniem. Te sposoby dostawy są często wybierane przez klientów i możesz stracić część z nich, jeśli nie będziesz miał takich metod transportu w swojej ofercie. Musisz mieć świadomość, że wprowadzenie tych rodzajów paczek leży w gestii Twojego dostawcy, z którym będziesz współpracował. Ponadto musisz rozstrzygnąć również kwestie wizerunkowe. Odbiór osobisty poza siedzibą sklepu może być źle postrzegany przez odbiorców, chociaż to zależy od sposobu komunikowania tego faktu.

Dropshipping w sprzedaży zagranicznej

Otwierając własny sklep internetowy, prawdopodobnie prędzej czy później będziesz chciał oferować swoje produkty na rynkach zagranicznych. Z jednej strony taki ruch przyniesie Ci większe przychody, z drugiej jednak wiązać się będzie z dodatkowymi formalnościami i kwestiami do rozważenia. 

VAT w dropshippingu

Jednym z największych obszarów problematycznych sklepu internetowego prowadzącego sprzedaż zagraniczną jest kwestia rozliczenia VATu od sprzedaży. Istnieje wiele możliwych modeli dropshippingu, w związku z czym istnieje wiele możliwych rozliczeń z tego podatku. Ogromne znaczenie ma tutaj zarówno Twoja lokalizacja, jak i lokalizacja dostawcy oraz klientów. Rozliczenia z urzędami skarbowymi będą wyglądały inaczej, gdy współpracujesz z dostawcą z kraju Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a inaczej, gdy Twoim dostawcą jest przedsiębiorca z Chin. To samo dotyczy odbiorców. 

Za każdym razem spoczywa na Tobie obowiązek rozpoznania, czy doszło do wewnątrzwspólnotowego obrotu towarami i dowiedzieć się, kto musi odprowadzić VAT i w jakiej wysokości. Z tego powodu najlepszą praktyką jest podjęcie współpracy z doradcą podatkowym, który jest biegły w sprzedaży zagranicznej. Możliwości rozliczenia VATu jest bardzo wiele i tylko specjalista w tej dziedzinie jest gwarancją, że nie popełnisz żadnego błędu.

Dropshipping a tłumaczenia i opisy produktów

Decydując się na sprzedaż zagraniczną z wykorzystaniem dropshippingu, będziesz potrzebował tłumaczenia sklepu internetowego. Może się zdarzyć, że dostawca będzie dysponował obcojęzycznymi opisami. Zastanów się jednak dobrze, czy z nich skorzystać i po prostu skopiować na swoją stronę internetową. Takie działanie będzie miało negatywny wpływ na pozycjonowanie Twojego sklepu w Google. Wyszukiwarki obniżą jego pozycję z uwagi na występowanie tzw. “duplicate content” (czyli powielonej treści).

Dużo korzystniejszym rozwiązaniem jest po pierwsze – sporządzenie opisu od nowa, a po drugie – zlecenie tłumaczenia opisów produktów. Tylko w takiej sytuacji będziesz miał całkowitą pewność, że Twoja konkurencja nie ma takich samych treści na stronie, co Ty. Dzięki temu istnieje większe prawdopodobieństwo, że to Twój sklep będzie znajdował się wyżej w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – istnieje większa szansa na pozyskanie nowych klientów.

Gdzie szukać dostawców do dropshippingu?

Jeżeli czujesz, że ten model sprzedażowy jest dla Ciebie, przyjdzie Ci znaleźć odpowiedniego dostawcę. Może być to dosyć problematyczne, ponieważ nie każdy producent czy hurtownik będzie promował swój biznes pod pojęciem “dropshippingu”. Co więcej – część z nich może nawet nie mieć świadomości, że swój model współpracy o niego opiera. Jak zatem ich szukać?

Dostawcy w Google

Szukając dostawców w Google, spróbuj wykorzystać różne frazy. Po wpisaniu “dostawca dropshipping” niekoniecznie znajdziesz interesujące Cię strony internetowe. Dobrym pomysłem jest szukanie producentów towarów, którymi chcesz handlować. Używaj różnych słów, np. “producent dropshipping”, “hurtownia dropshipping” czy bardziej branżowe “producent odzieży”, “producent skarpet”, “producent świec” itp.

Bezpośredni kontakt z dostawcą

Jeżeli orientujesz się, który producent lub hurtownik ma dobrą ofertę – skontaktuj się z nimi bezpośrednio. Masz szansę ich przekonać do wejścia we współpracę w modelu dropshippingu, chociaż wiele zależy od Ciebie i Twojej argumentacji. Możliwe również, że potencjalny dostawca przewiduje działalność w oparciu o ten model sprzedażowy, ale nie zawarł odpowiedniej informacji na swojej stronie internetowej. Zawsze warto spróbować i zapytać o to.

AliBaba.com i Amazon.com w dropshippingu

Dostawców możesz znaleźć również na portalach, których celem jest łączenie producentów i hurtowników ze sprzedawcami. W oparciu o taką ideę funkcjonuje m.in. portal AliBaba.com, na którym możesz znaleźć producentów i hurtowników z całego świata. Wadą tego rozwiązania jest jednak wydłużony czas wysyłki – chociaż to zależy od kraju, z którego pochodzi Twój dostawca.

Interesującym rozwiązaniem jest skorzystanie z portalu Amazon.com. W założeniu firma ta oferuje Ci możliwość sprzedawania na ich stronie, korzystając jednocześnie z ich magazynów i usług wysyłkowych. Do Twoich obowiązków należy w tym wypadku znalezienie odpowiedniego dostawcy lub hurtownika i wysłanie towarów do magazynu Amazonu. Pamiętaj jednak, że istnieje ściśle sprecyzowana polityka dropshippingu na tym portalu. Zapoznaj się z tymi zasadami, zanim zdecydujesz się sprzedawać w tym modelu na Amazon.com.

Dropshipping – czy warto z niego korzystać?

Sprzedaż w oparciu o dropshipping ma swoje wady i zalety – tak jak każdy inny model biznesowy. To, czy warto w to wejść, zależy przede wszystkim od Twoich oczekiwań, preferencji i możliwości. Z jednej strony jest to dobry i tani sposób na rozpoczęcie sprzedaży w Internecie, z drugiej jednak wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Jeżeli nie masz doświadczenia w handlu w Internecie, prawdopodobnie możesz rozważyć stawianie pierwszych kroków w tym biznesie w oparciu o dropshipping. Chociażby po to, aby się przekonać, czy Twój pomysł ma szansę na powodzenie. Z czasem przecież możesz zrezygnować z tego modelu sprzedaży i zyskać większą kontrolę nad organizacją.