Ekspansja zagraniczna sklepów internetowych – potencjał eBay i Amazon

Rozpoczynając swoją przygodę z eBay i Amazon należy pamiętać, że są to zupełnie inne platformy niż dobrze znane nam Allegro. Obowiązują tam dużo bardziej rygorystyczne przepisy i dużo większa konkurencja (zwłaszcza na Amazon) zatem przed założeniem tam konta i dodaniem pierwszych produktów należy zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów i dobrze przygotować się do sprzedaży. 

Dynamiczny rozwój e-commerce

Obecnie branża e-commerce jest jednym z najprężniej rozwijających się sektorów gospodarki.  W szczególności handel transgranicznych. W dobie postępującej cyfryzacji wejście na nowe rynki jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. W 2018 roku internetowy rynek transgraniczny w Europie osiągnął obroty w wysokości 95 mld euro, co odpowiada udziałowi całkowitej sprzedaży online na poziomie 22,8% (źródło: https://ecommercenews.eu/23-of-ecommerce-in-europe-is-cross-border/).

Polscy sprzedawcy coraz częściej uczą się, jak sprzedawać na Ebay czy też Amazon i coraz śmielej podchodzą do rynków zagranicznych. Obydwie platformy przyciągają ogromne rzesze potencjalnych klientów. eBay deklaruje, iż z jego platform na całym świecie korzysta ponad 171 milionów kupujących, w 190 krajach. Natomiast Amazon (niekwestionowany lider światowego e-commerce) jest obecny w 14 krajach pod lokalnymi domenami, ale obsługuje znaczną część świata np. niemiecki Amazon ma polską wersję językową oraz według danych z raportu nChannel obecnie na Amazon jest 310 milionów aktywnych użytkowników na całym świecie i rocznie sprzedaje się tam 323 miliony towarów.

(źródło: https://www.nchannel.com/blog/amazon-statistics/#AmazonStatsInfo)

Zdecyduj, co sprzedać

W przypadku marketplace’ów dobór asortymentu jest niezwykle ważny, a nawet wręcz kluczowy, aby odnieść sukces. Warto poświęcić jest czas na analizę potencjału sprzedażowego naszych produktów na konkretnych rynkach, aby nie popełnić błędu i nie tracić czasu na nierentowne produkty czy też branże. 

Ciekawym pomysłem jest sprzedawanie produktów opatrzonych własną marką. Przede wszystkim nasz produkt jest unikalny, a co za tym jesteśmy – bezkonkurencyjni bo nikt nie wystawi dokładnie takiego produktu, jak nasz. To pozwala nam uzyskiwać wysokie marże docierając wprost do odbiorcy indywidualnego jednak należy w pamięci mieć, że należy je pozycjonować cenowo na poziomie podobnych produktów z danej kategorii. Aby chronić swoje produkty przed nieuczciwą konkurencją można zastanowić się nad jej zastrzeżeniem / rejestracją nazwy marki tak, aby każdy kolejno wchodzący sprzedawca musiał uzyskać zgodę na sprzedaż produktów pod naszą marką.

Wybór kierunku sprzedaży

Rozpoczęcie sprzedaży internetowej poza granicami kraju jest zawsze krokiem w nieznane. Wiąże się z koniecznością przełamania początkowych barier. Wiele osób rezygnuje z wykonania tego kroku trafiając na ścianę formalności, problemy językowe i konieczności dokonania zmian w sposobie realizacji zamówień. Warto przejść te pierwsze trudności ponieważ niewiele później pojawiają się zauważalne efekty i co najważniejsze – zyski.

Planując rozpoczęcie sprzedaży wiele firm wybiera nam najbliższego sąsiada czyli Niemcy i jest to to bardzo słuszny kierunek. Rozpoczynając sprzedaż do Niemiec niezależnie od tego, czy jest to ebay, amazon czy inna platforma, niezwykle ważne jest, aby przygotować wartościowe i unikalne opisy produktów. Oczywiście w języku niemieckim wraz z uwzględnieniem niuansów językowych.

Kwestie VAT-u i innych podatków

Podatki spędzają sen z powiek niejednemu sprzedawcy. Sprzedaż do innych krajów Unii Europejskiej za pośrednictwem platform e-commerce wiąże się z pewnymi komplikacjami. Szczególnie dotyczy to nabywców będących klientami indywidualnymi. Chodzi o konieczność precyzyjnego naliczenia podatku VAT z właściwą stawką. 

Każdy kraj członkowski UE ma własny limit wartości sprzedaży, do którego VAT można rozliczyć w kraju sprzedawcy. Po przekroczeniu tej kwoty trzeba się zarejestrować jako płatnik w danym kraju oraz pobierać i odprowadzać VAT w stawce obowiązującej w tym państwie. Problem podatku VAT znika przy sprzedaży wysyłkowej poza granice Unii Europejskiej. Ale wtedy – w wypadku części branż i niektórych krajów – trzeba pamiętać o cłach.

Obsługa klienta w handlu zagranicznym

Tam, gdzie w danej branży jest silna konkurencja sklepów internetowych, bardzo duże znaczenie ma jakość obsługi klienta, identycznie jest w przypadku markteplace’ów. Wsparcie sprzedażowe, obsługa posprzedażowa, sprawna i przyjazna procedura zwrotów i reklamacji – to czynniki, na które szczególnie należy zwrócić uwagę ale to są też te czynniki, które bardzo mocno oceniają platformy. eBay i Amazon bardzo dbają o to, aby klienci zawsze czuli się zadowoleni z zakupów i chętnie wracali.

Klienci oczekują komunikacji w ich języku i dostępności w odpowiednich godzinach w ich strefie czasowej. Czasami oznacza to konieczność zwiększenia zatrudnienia, ale nie zawsze. Można sobie z tym poradzić w prosty sposób i szczególnie w początkowej fazie sprzedaży i wiele kwestii językowych,w tym tłumaczenia biznesowe, delegować do wyspecjalizowanych firm.

Ekspansja zagraniczna to wyższe ceny i… zyski

Jeszcze wiele branż̇ w Polsce jest atrakcyjnych cenowo, co ułatwia ekspansję zagraniczną. Co więcej, polscy producenci są̨ bardzo doceniani na Zachodzie za wysoką jakość́ produktów. Dzieje się̨ tak, ponieważ̇ część́ towarów w Polsce dostępnych jest w wyjątkowo konkurencyjnych cenach. Decydują o tym niższe koszty produkcji, w tym znacznie niższe koszty pracy. Nawet jak nałożysz sporą marżę, to kupującym z zagranicy zakup i tak będzie się̨ bardziej opłacał niż̇ transakcja na rodzimym rynku. Z tego powodu bardzo wiele polskich marek jest poszukiwanych na eBay czy Amazon.

Możliwość́ skalowania biznesu

Dzięki dużemu gronu odbiorców na wszystkich kontynentach, znacząco zwiększa się̨ rozmiar sprzedaży, dzięki czemu rosną zyski. Jeżeli rozwijasz swój biznes i sprzedaż̇ zaczyna rosnąć́, to naturalnym kolejnym etapem jest myślenie o rozwoju. Warto pamiętać́, że eBay był na początku prowadzony tylko przez jednego człowieka, ale wraz ze wzrostem popularności serwis był rozbudowywany, jego właściciel zatrudniał kolejnych pracowników i w niedługim czasie stał się milionerem.

Praca z dowolnego miejsca

Ciekawym aspektem jaki oferują nam platformy typu marketplace jest prowadzenie biznesu praktycznie z dowolnego miejsca. Nie wymaga od nas przebywania 8 godzin w biurze. Korzyści te szczególnie korzystający z Amazona, gdzie wiele procesów możemy wydelegować na zewnątrz. Od magazynowania produktu, poprzez jego wysyłkę a na obsłudze klienta kończąc. Wszystkie czynności możemy wykonywać zdalnie posiadając jedynie dostęp do komputera i Internetu. Jest to szczególnie atrakcyjna opcja dla osób, które chcą rozpocząć zarabianie na własnych warunkach.

Podsumowując

Wyzwań stojących przed polskim sprzedawcami, planującymi rozwój sprzedaży na eBay czy też Amazon jest bardzo sporo. Ale warto podjąć ryzyko. Najwięcej pracy jak zawsze jest na początku. Zwłaszcza z kwestiami prawnymi, logistycznymi czy językowymi. Warto również wiele z tych kwestii delegować na zewnątrz, samemu zaś skupić się na rozwoju międzynarodowego biznesu.

Mateusz Grzywnowicz – www.grzywnowicz.pl