Najlepszy CRM do obsługi klienta zagranicznego – poznaj TOP 4

Każdego roku rośnie liczba polskich firm, które oferują swoje produkty i usługi za granicę. Tylko w I kwartale 2019 roku wartość eksportu wyniosła 243 mld zł i po raz pierwszy przewyższyła wartość importu. Jest to najlepszy dowód na to, że coraz więcej przedsiębiorców wychodzi ze swoją ofertą na zagraniczne rynki. Niezależnie od wielkości organizacji, warto zastanowić się nad dobrym CRM do obsługi klienta zagranicznego. Najlepiej, aby był to system zaspokajający nie tylko obecne potrzeby, ale również te, które pojawią się wraz z rozwojem firmy.

Najlepsze CRM do obsługi klienta zagranicznego

Na rynku istnieje sporo systemów, które ułatwią Ci pracę z zagranicznymi klientami. Możesz korzystać z części z nich na darmowych licencjach, a w miarę rozwoju firmy, przejść na jeden z wyższych pakietów. Taka elastyczność sprawia, że możesz z nich swobodnie korzystać nawet wtedy, gdy jesteś właścicielem niewielkiego przedsiębiorstwa, niemniej zastanawiasz się nad usprawnieniem działania wszystkich jego obszarów.

HubSpot – darmowy CMS do zarządzania firmą

Jednym z ciekawszych rozwiązań jest CRM, który znajdziesz w ofercie HubSpot. Jego głównym zadaniem w darmowej wersji jest lepsza organizacja komunikacji z obecnymi i przyszłymi klientami, przy jednoczesnym poprawieniu jej skuteczności. Co to oznacza? HubSpot umożliwia Ci organizowanie grupy kontaktów nie tylko pod kątem najistotniejszych informacji (np. osoba kontaktowa, szczegóły rozmów itp.), ale również przypisywać ich do przeprowadzonych transakcji. Dzięki temu będziesz wiedział, z jakich ofert skorzystały poszczególne firmy, a tym samym zaproponować im dodatkowe produkty lub usługi.

Raportowanie sprzedaży w HubSpot CRM

Zarządzanie firmą nie opiera się wyłącznie na możliwości organizowania kontaktów. Równie ważnym elementem są raporty dotyczące sprzedaży, co także znajdziesz w CRM HubSpot. W systemie masz wgląd do różnych poziomów statystyk. Zarówno tych dotyczących ogólnych wyników finansowych, jak i poszczególnych ofert wraz z informacją o wszystkich etapach sprzedażowych.

Dzięki tym funkcjom możesz sprawdzić, ilu klientów pozyskałeś dzięki np. kampanii mailingowej, jaka była skuteczność poszczególnych działań, a także jaki etap był najmniej skuteczny. Dla przykładu: wysłałeś maile do swoich klientów. Cały proces ich pozyskiwania możesz podzielić na kilka etapów, tj. wysłanie maila, odpowiedzi i zainteresowanie ofertą (tzw. “leady”), kontakt handlowca i sprzedaż. Dzięki CRM HubSpot masz wgląd do tego, jaka była skuteczność poszczególnych etapów, dzięki czemu określisz, który z nich możesz jeszcze poprawić, aby generować jeszcze więcej sprzedaży. Dostęp do większej ilości informacji uzyskasz po poszerzeniu podstawowego CRM o dodatki Marketing Sales, Sales Hub czy Service Hub. Każdy z nich oferuje dodatkowe funkcje, takie jak np. automatyczne wysyłanie newsletterów.

Zwiększenie sprzedaży na rynkach zagranicznych z CRM HubSpot

Funkcjonalność tego systemu umożliwia Ci także tworzenie szczegółowych ofert, a także zarządzanie zadaniami większego zespołu. W efekcie możesz różnicować swoje produkty lub usługi w zależności od rynku docelowego, a tym samym – ustalić inne ceny i cechy np. na rynek niemiecki, a inne na rynek polski. Zyskasz kontrolę nad ofertowaniem, co pomoże Ci właściwe planowanie chociażby kampanii reklamowych, z uwzględnieniem specyfiki lokalnych klientów.

Ile kosztuje CRM HubSpot?

Powyższe korzyści otrzymasz na darmowej licencji CRM HubSpot. Z czasem te możliwości mogą Ci jednak nie wystarczyć, co twórcy przewidzieli. Masz możliwość więc przejścia na wyższe plany, zaś rozpiętość cenowa jest dosyć duża. Najniższy abonament kosztuje 46 dolarów za miesiąc i będzie odpowiedni dla niewielkich firm. Jeżeli będziesz chciał mieć więcej możliwości, skorzystaj z abonamentu za 740 dolarów miesięcznie lub 2 944 dolarów miesięcznie.

Livespace, czyli CRM doceniony przez fachowców

Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest Livespace – system CRM doceniony przez ekspertów, np. z sellwise.pl. Dużym plusem jest przyjazny interfejs, a także uproszczona konfiguracja. Dzięki tym zaletom nie spędzisz dużo czasu na zapoznawaniu się z systemem i będziesz mógł niemalże od razu przystąpić do pracy. Dodatkowo umożliwia połączenie z innymi narzędziami, takimi jak np. dropbox, usługi Google czy Zapier. Livespace dostępny jest także jako aplikacja mobilna. Możesz mieć więc dostęp do swojej firmy zawsze pod ręką.

Jakie możliwości ma Livespace?

Ciekawą opcją tego CRM jest dostęp do szczegółowych informacji o klientach, a także przypisywanie ich do skonfigurowanych celów. Dzięki temu masz dostęp do tzw. “segmentacji klientów”, co umożliwi Ci ocenę, którzy kontrahenci są dla Ciebie najważniejsi. Głównie chodzi o parytet przychodów, tj. możesz skupić się na tych klientach, na których zarabiasz najwięcej.

Zarządzanie klientami w Livespace

Co ciekawe, segmentacja jest w pełni zautomatyzowana. W praktyce oznacza to, że wystarczy ustawić zasady oceny raz, aby pozyskiwać informacje o tym, na kim najwięcej zarabiasz. Nie musisz poświęcać na to już wiele czasu, który możesz za to przeznaczyć na realizację innych działań. W tym np. na dalsze usprawnianie procesów sprzedażowych i wprowadzanie nowych produktów lub usług do oferty.

Co więcej, korzystając z Livespace możesz tworzyć rozbudowane notatki np. ze spotkań z klientami lub ustalenia na konferencji. Tworzenie bazy danych może się opierać również o załączanie kosztorysów czy przedstawionych ofert, które przypiszesz do określonego kontaktu. Dzięki temu będziesz zawsze dobrze przygotowany do spotkania lub najbliższej rozmowy z danym klientem.

Sprawne zarządzanie zespołem w Livespace

CRM Livespace umożliwi Ci także skuteczną pracę z zespołem ludzi. Może się zdarzyć, że jednej osobie chcesz zlecić wyłącznie kontakt z potencjalnymi klientami, ale zamykaniem sprzedaży ma zajmować się już ktoś inny. W Livespace możesz precyzyjnie określać np. cele na dany tydzień, dzięki czemu nie będziesz musiał organizować spotkania z całym zespołem. Warto nadmienić, że w ten sposób masz możliwość zarządzania pracą nawet w oddziale, który mieści się w innymi mieście, bez konieczności osobistego przyjazdu. Przydzielisz w ten sposób również cele do tych osób, które wykonują dla Ciebie pracę zdalną lub w charakterze freelancera.

Pozostałe funkcje Livespace

Korzystając z tego CRM, możesz nie tylko uzyskiwać bieżące wyniki finansowe, ale również prognozować przyszłą sprzedaż. W efekcie stworzysz bardzo wiarygodne przewidywania, które będą się opierać wyłącznie na historycznych danych Twojej firmy. Jednym z modułów Livespace jest także komunikator, za pośrednictwem którego możesz rozmawiać nie tylko z jedną osobą, ale udostępniać np. wyniki sprzedaży dla całej firmy. Jest to możliwe głównie za sprawą chatów oraz opcji tworzenia kanałów, do których będą mieli dostęp albo wybrani członkowie zespołu albo wszyscy pracownicy.

Ile kosztuje Livespace?

Ten system możesz bezpłatnie testować przez 14 dni, bez obowiązku późniejszego wykupienia licencji. Jeżeli się do niego przekonasz, to masz do wyboru trzy plany taryfowe: za 59 zł miesięcznie, za 119 zł miesięcznie lub 179 zł miesięcznie. Różnią się od siebie przede wszystkim dostępnymi funkcjami. Najwięcej zyskasz przy najwyższym abonamencie, jednak nie zawsze musisz potrzebować tych możliwości na danym etapie rozwoju firmy. Niemniej dobrą wiadomością jest fakt, że gdy dany pakiet przestanie spełniać Twoje oczekiwania, zawsze możesz przejść na wyższy plan, zachowując jednocześnie dotychczas utworzoną bazę.

Bitrix24 – funkcjonalny CRM dla firm

Kolejnym systemem CRM dla małych i dużych firm jest Bitrix24. W rzeczywistości jest to kompletna platforma, która umożliwia nie tylko organizację kontaktów i wgląd do statystyk sprzedaży, ale również posiada wbudowany komunikator i integracje z zewnętrznymi systemami. Obsługuje również wiele walut, dzięki czemu ułatwia zarządzanie ofertami, skierowanymi na zagraniczne rynki. Bitrix24 dostępny jest także w aplikacji mobilnej, dzięki czemu możesz zarządzać swoją firmą z poziomu smartfona.

Komunikator w Bitrix24

Modułem, który zdecydowanie wyróżnia CRM Bitrix24, to wbudowany komunikator. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to wygląd i sposób używania bardzo zbliżony do najpopularniejszego portalu społecznościowego – Facebooka. Większość osób jest do niego przyzwyczajona, co nie tylko ułatwi to komunikację w firmie, ale przede wszystkim zachęci wszystkich członków organizacji do korzystania z tego komunikatora.

Czy Twoi pracownicy korzystają z Bitrixa24?

Kolejną ciekawą opcją jest możliwość mierzenia “Pulsu firmy”. W praktyce są to wykresy, które informują Cię o tym, czy Twoi pracownicy korzystają z Bitrixa24, a jeżeli tak – to najczęściej z których jego funkcji. Dzięki temu modułowi możesz sprawdzać wykorzystanie tego CRM’u zarówno dla całej firmy, jak i poszczególnych pracowników. Informacje, jakie w ten sposób pozyskasz, pomogą Ci ustalić, czy możliwości platformy są w pełni wykorzystywane, a także to, czy nie musisz zaplanować jakiegoś szkolenia z jej obsługi.

Jakie są integracje Bitrix24?

Jak zostało wspomniane na wstępie, Bitrix24 to kompletna platforma do zarządzania firmą. Jej możliwości możesz poszerzyć, decydując się na zintegrowanie z różnymi zewnętrznymi systemami. Możesz m.in. skonfigurować skrzynkę mailową, aby otrzymywać wiadomości wyłącznie w jednym miejscu, bez konieczności uruchomienia innych klientów pocztowych. Ponadto ten CRM umożliwia także integrację np. z Facebookiem, Viber, Telegram oraz wieloma innymi narzędziami. Wszystko z myślą o umożliwieniu zarządzania całą firmą z jednego miejsca.

Bitrix24 to przede wszystkim CRM

Poza wyżej opisanymi funkcjonalnościami, Bitrix24 oferuje podstawowe funkcjonalności systemów CRM. Możesz więc pobierać raporty o sprzedaży, tworzyć oferty w kilku walutach, analizować lejek sprzedaży, a także organizować harmonogram pracy członków zespołu. Pewną niedogodnością jest dodawanie nowych kontrahentów do bazy danych. Jako, że Bitrix24 nie jest polskim systemem, nie pobierzesz informacji o kliencie bezpośrednio z baz GUSu. Musisz więc samodzielnie wprowadzić takie dane, jak nazwa firmy, adres, NIP, rachunek bankowy itp.

Ile kosztuje Bitrix24?

Osobną kwestią pozostaje to, ile kosztuje Bitrix24. Jeżeli prowadzisz niewielką firmę, z powodzeniem możesz korzystać z darmowego planu, w ramach którego możesz m.in. współpracować z 12 pracownikami i korzystać z chmury o pojemności 5 GB. Możesz także skorzystać z płatnych planów, które kosztują odpowiednio 249 zł miesięcznie (pakiet CRM+ i Project+), 349 zł miesięcznie (pakiet Standard) czy 699 zł miesięcznie (pakiet Business). Różnice pomiędzy abonamentami są spore i najlepiej zapoznać się z nimi bezpośrednio na stronie bitrix24.pl.

Pipedrive – klasyczny CRM dla niewielkich firm

Czwartym omawianym CRM jest Pipedrive, który – jak sami twórcy twierdzą – powstał z myślą o wspieraniu procesów sprzedażowych w niewielkich zespołach. Na uwagę zasługuje dobre tłumaczenie na język polski całego systemu, dzięki czemu nie będziesz miał problemów z jego obsługą. Zapewnia także integracje z zewnętrznymi narzędziami, przede wszystkim kalendarzem oraz skrzynką e-mail. Na uwagę zasługuje możliwość połączenia z Zapier, dzięki czemu znacząco poszerzysz zastosowanie Pipedrive w swojej firmie.

Funkcje CRM w Pipedrive

Poza integracjami, Pipedrive oferuje Ci standardową funkcjonalność systemów CRM. Sama zakładka kontakty nie wyróżnia się niczym szczególnym. Masz tam możliwość dodawania informacji o swoich kontrahentach, wraz ze szczegółami oraz notatkami. Na uwagę zasługuje jednak zakładka “Postępy”, która z poziomu menadżera daje wgląd do wszystkich statystyk, które dotyczą Twojej firmy. Dostępne są tam również raporty, które pomogą Ci w analizowaniu stanu przedsiębiorstwa.

Ile kosztuje Pipedrive?

Jeżeli potrzebujesz prostego narzędzia, a Twoja firma jest niewielka, warto postawić na Pipedrive. Ten CRM to przede wszystkim prosty i intuicyjny interfejs, który umożliwia Ci w przejrzysty sposób zarządzać firmą. Niestety, sam system nie jest dostępny w darmowej wersji, możesz jedynie skorzystać z bezpłatnej 14-dniowej wersji testowej. Na plus są jednak stosunkowo niskie ceny pakietów. Masz do wyboru w sumie trzy: podstawowy za 12,50 dolarów miesięcznie, zaawansowany za 24,90 dolarów miesięcznie i profesjonalny za 49,90 dolarów miesięcznie. 

Najlepsze CRM do obsługi klienta zagranicznego

Wszystkie opisane CRM’y mogą Ci się przydać, jeżeli prowadzisz swoją firmę za granicą. To, co je łączy, to przyjazna obsługa, dzięki której nie będziesz musiał tracić czasu na konfigurację systemów. W łatwy sposób stworzysz oferty, do których możesz przypisać różne cele i etapy w zależności od kraju docelowego. Posiadają także moduły przypisywania wielu walut do produktów i usług, co jeszcze bardziej podniesie komfort użytkowania. 

Niestety, żaden z dostępnych CRM nie obsługuje tłumaczenia rozmów z klientami, co ogranicza zastosowanie w przypadku kontaktowania się z zagranicznymi kontrahentami. Tym samym w dalszym ciągu Twój dział sprzedaży będzie musiał porozumiewać się w docelowym języku przynajmniej w stopniu komunikatywnym. Niemniej, zatrudnianie wielojęzycznych pracowników nie stanowi problemu – ostatecznie wszystkie CRM’y działają w wielu wersjach językowych.