Strona internetowa czy aplikacja mobilna? Od czego zacząć?

Strona internetowa czy aplikacja mobilna? Rozpoczynając działalność gospodarczą z całą pewnością zadałeś sobie to pytanie. Jest bardzo na miejscu, szczególnie mając na względzie fakt, jak bardzo należy zadbać o obecność i świadomość dopiero co startującego biznesu. Obecnie ponad 60% całego ruchu w Internecie to ruch z urządzeń mobilnych, toteż zasadne jest pytanie co uruchomić pierwsze – aplikację czy stronę internetową.

Do czego potrzebna jest strona internetowa?

Na wstępie warto zastanowić się nad przeznaczeniem strony internetowej. Do czego ona służy? Podstawową jej funkcją to zapewnienie podstawowej widoczności w Internecie. Najlepiej to widać na przykładzie prostych wizytówek, które najczęściej mają wygląd “one-page’a”. Zawierają najważniejsze informacje o firmie, osobie, instytucji czy o innym podmiocie. Na tym jednak się nie kończą korzyści związane z własną stroną internetową.

Zasadniczo warto zapamiętać, że strona internetowa jako taka dostarcza szeregu korzyści, przede wszystkim:

  1. Prowadzenie sklepu internetowego.
  2. Prezentowanie swojej oferty.
  3. Opowiadanie o sobie.
  4. Dzielenie się wiedzą.
  5. Pozyskiwanie klientów.
  6. Pozyskiwanie danych o klientach.
  7. I wiele więcej.

Strona internetowa w Google, czyli pozyskiwanie ruchu

Nieco więcej korzyści przyniesie Ci nieco bardziej rozbudowana strona internetowa, która dodatkowo zostanie przygotowana pod pozycjonowanie. Jak prawidłowo zoptymalizować stronę pod kątem SEO? Czynników technicznych jest sporo, do najważniejszych zaś należy zaliczyć następujące:

  1. Prawidłowa struktura logiczna wszystkich podstron.
  2. Optymalizacja jednej podstrony na kilka wybranych słów kluczowych, w tym nasycenie zawartości wybranymi frazami.
  3. Właściwe linkowanie wewnętrzne.
  4. Dbałość o intuicyjność nawigacji.
  5. Właściwe opisanie znaczników meta, w tym meta description oraz meta header.

Wyżej opisane składowe to nie wszystko, o czym powinieneś pamiętać, ponieważ czynników decydujących o pozycji w Google jest znacznie więcej. Niemniej są to podstawowe działania, o których musisz pamiętać już w momencie tworzenia swojego serwisu. Po to, aby przygotować go do działań pozycjonujących. Najważniejsze to zapamiętać nadrzędną kwestię – prawidłowo wykonana i pozycjonowana strona pozwoli Ci na pozyskanie wartościowego ruchu użytkowników, którzy znajdą Twoją stronę w wyszukiwarce.

Jak pozyskiwać ruch na stronę internetową?

Źródeł pozyskiwania ruchu jest znacznie więcej, niż samo Google. Dobrym kanałem są wszelkiego rodzaju Social Media, w tym Twitter, Facebook czy LinkedIn. Możesz prowadzić tam swoje biznesowe profile, publikować wartościowe artykuły czy korzystać z narzędzi reklam płatnych. W ten sposób pozyskasz ściśle określoną grupę użytkowników, które wejdą na Twoją stronę i zapoznają się z tym, co im masz do zaoferowania.

Osobną kwestią są reklamy płatne przy wykorzystaniu narzędzia Google Ads. Logika działania jest w gruncie rzeczy zbliżona do sposobu, w jaki funkcjonuje sama wyszukiwarka. Z tą jednak zasadniczą różnicą, że za wysoką pozycję na określone słowo kluczowe po prostu płacisz. Co ciekawe, w Google Ads masz możliwość skonfigurowania reklam również na podstawie danych demograficznych. Wówczas wyświetlą się one wybranej grupie odbiorców w tzw. “sieci partnerskiej”, czyli na stronach, które korzystają z narzędzia Google AdSense.

Remarketing na stronach internetowych

Wymienione wyżej kanały są najczęściej wykorzystywane do pozyskiwania wartościowego ruchu. Samo ściągnięcie użytkowników na stronę internetową nie wyczerpuje jednak możliwości. Warto pamiętać o ciasteczkach, które są integralną częścią wszystkich serwisów. Są one zapisywane tymczasowo w przeglądarkach użytkowników, co teoretycznie ma na celu szybsze wczytanie strony przy ponownych odwiedzinach. 

W marketingu internetowym jednak mają również dodatkowe zastosowanie. Po zainstalowaniu odpowiednich narzędzi, takich jak Piksel Facebooka czy Google Tag Manager, dzięki wykorzystaniu ciasteczek, masz możliwość ponownego dotarcia z reklamą do osób, które już były na Twojej stronie. Wszystko za sprawą faktu, że niektóre ciasteczka przechowywane są nawet przez 180 dni w przeglądarce użytkowników. Zebranie tych informacji za pomocą wymienionych wcześniej narzędzi umożliwi Ci konfigurację kampanii remarketingowych w Menedżerze Reklam na Facebooku oraz w Google Ads. Kojarzysz te wszystkie reklamy, które “chodzą” za Tobą po odwiedzinach jakiejś strony? To właśnie o tych reklamach mowa.

Do czego jest potrzebna aplikacja mobilna?

O ile strona internetowa pełni rolę marketingową w praktyce biznesowej, o tyle aplikacja mobilna ma nieco innego przeznaczenie. Wprawdzie ciężko skatalogować w jednym miejscu rozmaite możliwości wykorzystania “apki”, to zazwyczaj są to programy o charakterystyce:

  1. Finansowej.
  2. Organizacyjnej.
  3. Rozrywkowej.
  4. Edukacyjnej.
  5. Społecznościowej.
  6. Zakupowej.
  7. Informacyjnej.
  8. Biznesowej.
  9. Medycznej.

Wydaje się, że to najbardziej podstawowy podział aplikacji mobilnych, który precyzyjnie wskazuje na sposób wykorzystywania. Kluczowym zagadnieniem są jednak korzyści, jakie możesz osiągnąć korzystając z aplikacji mobilnych.

Jakie są funkcje aplikacji mobilnych?

Najważniejszym zadaniem każdego oprogramowania na urządzenia mobilne jest przynoszenie określonych korzyści finansowych dla ich właścicieli. Przy czym istnieją różne metody ich monetyzacji. Najczęściej wykorzystuje się dwa takie modele: zakup aplikacji w pełnej wersji lub mikropłatności za dostęp do określonych funkcji. Ten drugi typ najczęściej wykorzystywany w grach mobilnych i polega np. na wykupie lepszej broni, lepszej postaci czy lepszych umiejętności.

Z tego punktu widzenia należałoby wskazać, że aplikacje mobilne jako takie są produktem. Nie zawsze tak jednak jest, szczególnie w odniesieniu do aplikacji zakupowych czy informacyjnych. W ich przypadku dostępność przez urządzenia mobilne pełnią rolę uzupełniającą podstawowego rdzenia biznesowego. Najlepiej zobrazować to na przykładzie Allegro, gdzie rdzeniem jest sam system aukcyjny, aplikacja mobilna natomiast umożliwia szybkie i wygodne zakupy za pomocą telefonu komórkowego.

Co najpierw – strona internetowa czy aplikacja mobilna?

Z powyższego wynika jeden kluczowy wniosek. Strona internetowa w sama sobie jest narzędziem służącym do działań marketingowych, aplikacja mobilna natomiast jest produktem. Zależność ta ma miejsce w większości przypadków takiego oprogramowania dla komórek. Trzymając się właściwej kolejności, w pierwszej kolejności musi powstać produkt, aby mieć w ogóle co promować. Tym samym odpowiadając na zadane pytanie “co wybrać pierwsze, strona internetowa czy aplikacja mobilna” odpowiedź powinna brzmieć – aplikacja mobilna. 

Ale nie zawsze. Pewnym wyjątkiem są tutaj programy, które pełnią rolę uzupełniającą względem głównego rdzenia biznesowego. Tak jak chociażby w odniesieniu do przytoczonego wyżej Allegro. W tamtym przypadku najpierw musiał powstać serwis internetowy, który oferuje podstawowe funkcjonalności. Aplikacja mobilna pojawiła się dużo później, co było uwarunkowane zagadnienia biznesowymi i deweloperskimi.

Tłumaczenie aplikacji mobilnej i strony internetowej

Do tłumaczenia aplikacji mobilnej i strony internetowej najlepiej przystąpić dopiero po podjęciu decyzji o ekspansji na rynki zagraniczne. Osobną kwestią pozostaje moment, w którym taką decyzję podejmiesz. W przypadku innowacyjnych rozwiązań technologicznych dobrym pomysłem jest przygotowanie całego systemu od razu na potrzeby rynku anglojęzycznego. Kluczową rolę odgrywa tu lokalizacja tłumaczenia, która ma na celu dostosowanie wszystkich treści na potrzeby kultury kraju docelowego. 

Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim użycie powszechnie rozumianych zwrotów na przyciskach (zarejestruj się, zaloguj się, zapłać itp.). Istotną rolę odgrywają tutaj również tłumaczenia dokumentacji technicznej, materiałów marketingowych, treści reklam, menu użytkownika czy zawartości całej strony internetowej. Odbiorca nieznający Twojego produktu musi mieć możliwość intuicyjnego poruszania się po aplikacji mobilnej oraz po stronie internetowej, co jest możliwe do osiągnięcia dzięki dostarczeniu powszechnie zrozumiałych treści. W tym z chęcią pomożemy.

Polecane publikacje:

Wpływ lokalizacji na rozwój firmy

Jak lokalizacja tłumaczenia wpływa na komunikację marketingową?

Lokalizacja tłumaczenia? Pomożemy.