Jak poprawić znajomość języka obcego, żeby bardziej rozwijać się zawodowo?

Nie od dziś wiadomo, że znajomość języków obcych stała się koniecznością. Częściej podróżujemy za granicę, migrujemy, pracujemy w międzynarodowym środowisku albo… właśnie chcemy, aby realizacja wcześniej wspomnianych aktywności była możliwa. Dlatego w dzisiejszym artykule podpowiemy, w jaki sposób możesz pogodzić pracę z regularną nauką języka obcego i dzięki temu podnieść swoje kwalifikacje zawodowe.

Poniżej prezentujemy pięć naszych propozycji. Liczymy, że uzupełnisz tę listę swoimi pomysłami w komentarzach.

#1 Czytaj artykuły branżowe

Kto z Was zaraz po przyjściu do pracy rzuca się w wir obowiązków, pracuje wydajnie przez osiem godzin dziennie i wystarczy mu jedna przerwa na kawę? No właśnie. Nie czarujmy się, nasza efektywność w ciągu dnia wyraźnie się zmienia. Ale przy odrobinie chęci mało angażujące przeglądanie obrazków w internecie czy scrollowanie wiadomości w mediach społecznościowych można wykorzystać do nauki języka obcego. Jak? Czytając zagraniczne artykuły ze swojej branży. Dzięki temu nie tylko poprawisz umiejętności rozumienia tekstu czytanego, ale nauczysz się specjalistycznych słówek i zwrotów, które przydadzą Ci się w pracy.

#2 Nie bój się rozmów przy drugim śniadaniu

Obcojęzyczni pracownicy w polskich firmach coraz częściej nie są już egzotycznym zjawiskiem. Jeśli jesteś jeszcze na tym etapie zawodowym, że bezpośrednio nie współpracujesz z takimi osobami, warto wykorzystać ich obecność w biurze do ćwiczenia mówienia w języku obcym. A okazji nie brakuje — przerwa na kawę czy drugie śniadanie w firmowej kuchni, small talk podczas czekania w kolejce do łazienki czy wspólne wyjścia na piwo z kolegami z pracy.

Dzięki takim rozmowom możesz poćwiczyć język w typowych sytuacjach komunikacyjnych, co nie wymaga znajomości specjalistycznego słownictwa czy zawiłości gramatycznych. Pozostaje tylko najważniejsze — uśmiechnąć się i przełamać w sobie lęk przed mówieniem w języku obcym.

#3 Zapytaj szefa o lekcje języka obcego

Zainteresuj się, czy w firmie, w której pracujesz, są organizowane zajęcia z języka obcego i na jakim poziomie dla pracowników. A jeśli nie, zapytaj swojego przełożonego o możliwość zorganizowania takich lekcji.

Taki sposób nauki jest o tyle ciekawy, że uczysz się w gronie znanych Ci osób (co ośmiela i jest mniej stresujące) i w dodatku zajęcia mogą być nakierunkowane na specyfikę branży, w której pracujesz (słownictwo specjalistyczne, odpowiednie scenki komunikacyjne). A ponadto nie tracisz czasu na dojazdy do szkoły językowej.

#4 Tłumacz i powtarzaj słówka

Skoro i tak siedzisz przed komputerem przez przepisowe osiem godzin, warto to wykorzystać i ponaklejać karteczki ze słówkami do nauki na monitorze czy biurku. Mogą być w języku polskim, mogą też w obcym. Najważniejsze, żeby były w zasięgu wzroku, abyś mógł raz na jakiś czas na nie spojrzeć i przetłumaczyć wybrane słówko w myślach na wybrany język.

Nie zapomnij regularnie wymieniać karteczek — w przeciwnym wypadku opatrzą Ci się i zaczniesz je ignorować.

#5 Słuchaj muzyki i podcastów

To propozycja dla tych, którzy lubią w pracy siedzieć ze słuchawkami na uszach. Bo łatwiej się skoncentrować, odciąć od hałasów w pomieszczeniu, umilić sobie czas… Powodów może być wiele, ale może warto wykorzystać tę czynność do nauki języków obcych?

Słuchanie zagranicznych piosenek to jedno, ale możesz też sięgnąć po podcasty lub audiobooki w języku obcym. Zdajemy sobie sprawę, że spędzenie w ten sposób całego dnia w pracy byłoby nużące i nieefektywne w stosunku do zadań, które jako pracownik musisz wykonać, ale już kilkanaście minut słuchania ze zrozumieniem tekstu w obcym języku to już bardzo dużo.

Nie odkryjemy Ameryki, jeśli napiszemy, że właśnie tego typu działania w połączeniu z pracą zawodową pomogą Ci rozwijać się zawodowo i wykorzystywać czynnie znajomość języka obcego. Mimo to warto o tym pamiętać. Dzięki temu będziesz miał większy kontakt z obcokrajowcami (nie tylko podczas luźnych rozmów w firmie, ale również na poziomie biznesowym), a także łatwiej Ci będzie odnaleźć się na stanowiskach z częstymi wyjazdami służbowymi za granicę czy kontaktami z zagranicznymi klientami i kontrahentami.